Tea tree oil är svampdödande, antiseptiskt och uttorkande. Det får endast användas utvärtes. Det ska spädas med tio delar vatten eller olja innan användning. De preparat typ schampo, sårtvätt och pälsglans som innehåller det är färdigspädda om inte annat anges.
Jag tycker att det är ett utmärkt preparat, men visst, något starkt. Man bör därför testa hur hästen tåler det på en liten yta innan man använder det på större ytor (som med många medel).
Eftersom det fungerar uttorkande, kan det dock överanvändas. Torr, känslig hy spricker lätt i djupa sår, och då har man gjort det värre. Precis som kortison hjälper i ett akut skede, men använder man det för länge så blir huden tunn och skör och syftet har blivit motverkat. Så det är inget man ska hälla på på ren rutin eller förebyggande. Men använt med omdöme, i välkända produkter, tycker jag det är hur bra som helst.
Det finns ett urbra spray ("första hjälpen" tror jag det kallas) som kombinerar aloevera med tea tree oil - blir ett bra sårspray, eftersom det rengör, håller svamp och bakterier borta, och aloen svalkar och återfuktar. Har hjälpt olika hästar jag träffat mot småsår, mugg, balltramp, strålröta, svamp / mjäll osv...
Men mot eksem är det få saker som hjälper om man inte botar orsaken, och den bästa hudvården kan inte ändra obalanser i tarmen eller förflytta knotten till en annan planet. Jag skulle nog kunna prova att "dränka" de utsatta områdena med aloe-tea tree sprayen ett par gånger, men inte mer.