eksem täcke tillpassning?

Joyride

Trådstartare
Har köpt ett eksem täcke men hur tajt skall det sitta vid bogen och bak benen? Funderar på om det jag köpte är lite för litet då jag tyckte det satt väldigt tajt

Jag vill inte alls ha tight så jag köper storhäststora till min islandshäst. Jag vill inte att det ska bli skav på bogen och mankammen och manken.
Jag har alltså en ganska grov en som drar mycket runt bog och rumpa.

Har köpt ett eksem täcke men hur tajt skall det sitta vid bogen och bak benen? Funderar på om det jag köpte är lite för litet då jag tyckte det satt väldigt tajt

Problemet om man köper för stor är att resår runt bakbenen hänger mycket, täcket kanar bakåt och resåren går lätt sönder när den hamnar för långt ner på benen. Ofta töjer sig täcket efter lite användning, och är det stort från början får du räkna med att det blir ännu större.

Jag har själv köpt täcken som sitter vänligt men bestämt, efter några dagar är täcket lite större och sitter därför mycket bra.

Vad skall det vara för material i täcket? Sett att det finns i polyester och lycra men även något annat lite grövre som jag inte vet materialet på

Vad skall det vara för material i täcket? Sett att det finns i polyester och lycra men även något annat lite grövre som jag inte vet materialet på
Lycra och elestan har det varit i de täcken vår häst har användt, lycran gör att täcket blir luftigt och torkar snabbt vid tillfälliga skurar. Elestan gör att täcket blir mer följsam med hästen, och gör att den kan röra sig obehindrat trots att täcket smiter åt.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 245
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka