Eksem! Snälla Hjälp Mig!!

Sv: Eksem! Snälla Hjälp Mig!!

Är du säkert det var att tyget var för tungt, och inte att hon kliade eller så?

Min har ju snagg (rakar av manen, inte pga eksemet utan för jag tycker han är finast så), och när jag är slö med att raka om den så han får ståndman/punkfrilla, så den lyfter utan problem täcket. (Han har inte direkt supermycket man, inte alls ståndman som en fjording utan mycket mindre och 'tunnare tuppkam)

Jag svarar alla här! Tack för alla svar.
Ja nästa sommar lär det absolut bli täcke till lilla pojken.
Har skickat efter prob schampo och prob olja nu, för och se om jag kan få hejd på kliandet nu. Kanske får bli ett lite billigare eksemtäcke i år också, vi får se!

Tack igen för alla svar! :)

//Elsa:)

Exem kan bero på olika saker. Och bör behandlas därefter. Min hästs exem berodde troligen på att lever/njurar av någon anledning blivit överbelastade för hans exem fick vi slutligen bukt på genom naturmedicin. Örttabletter jag fick via akupressör. Huden är ett utrensningsorgan och kan reagera när ett inre utrensningsorgan inte fungerar som det ska. Tabletterna han fick skulle stötta njurarna och det fungerade som sagt. Resultat visade sig redan efter 1-2 dagar med att klådan minskat markant och hans hud reagerade genom att flagna. Hans exem läkte till slut. Tyvärr gick han bort i juli året efter pga en skada men dittills hade han inte besvärats av exem den sommaren. Han hade dock exemtäcke på sig men det hade han haft tidigare år också och ändå fått exem i både man och svans.

Om man nu inte vill gå så långt att man ger medicin, eller inte kan, så bör man vara tidig med exemtäcke. Redan i april/maj ska man ta på det, så fort vårsolen tittar fram. Jag tyckte att olivolja eller rapsolja fungerade bäst på min hästs exem innan vi började med medicinen. Och sen var det något annat vi använde, minns inte vad det hette... Sol-nånting. En liten vit flaska med långt rör högst upp - kanske nån annan som vet?

Köp minst två täcken och de ska helst gå upp en bit på halsen. Om det täcket hästen har går sönder så ska man direkt ta på ett nytt. Exemet kan bli värre av en dags täckesfri utevistelse och då blir det svårare att få ner det efter som att det kliar och hästen då kliar upp det hela tiden. Så täcke på, från tidig vår till höst, i alla väder, och reservtäcke att snabbt sätta på om det som sitter på går sönder. Har man en häst som kliar pannluggen också kan man som jag ta på en flughuva.

Är du säkert det var att tyget var för tungt, och inte att hon kliade eller så?

Min har ju snagg (rakar av manen, inte pga eksemet utan för jag tycker han är finast så), och när jag är slö med att raka om den så han får ståndman/punkfrilla, så den lyfter utan problem täcket. (Han har inte direkt supermycket man, inte alls ståndman som en fjording utan mycket mindre och 'tunnare tuppkam)

ja jag e säker på att de e täcket för de finns ingen stanns hon kan klia sej =) har satt trådar på väggarna i lösdriften å där e inga träd i hagen..
Veterinären sa atteftersom hon visade tendenser å klia sej så komme rhon sen klia sej för deläkerå då kommer de gå upp igenså d ebästa e å eliminera alla chanser å börja klia sej från början..

Jag har en fråga, jag har en allergihund, som jag använder en salva som heter Viatop på som lindrar klåda, blev tipsad av min vet och det fungerar superbra, jag har testat det på min myggbett, skulle detta kanske funka mot klådan också?
Har ingen som helst erfarenhet av exem, utan bara tänkte om det kunde fungera?

/Bobbo

Jag har en fråga, jag har en allergihund, som jag använder en salva som heter Viatop på som lindrar klåda, blev tipsad av min vet och det fungerar superbra, jag har testat det på min myggbett, skulle detta kanske funka mot klådan också?

/Bobbo

Vad är det för kemisk beteckning på innehållet?

Här finns också eksemhäst. Jag smörjer med vanlig aloe vera gel, det hjälper honom bäst tycker jag, samt zinkpasta. Själva mankammen smörjs på båda sidor med nån typ av svalkande (typ liniment) salva/gel då den/om den svullnar (var dock noga med att det inte kommer i sår!!) Salvor som säljs för det här har inte hjälpt oss ett dugg. Sen är jag noga med att byta täcken (så de inte är smutsiga) samt att tvätta man och svansrot regelbundet. Han får också tillskott av mineraler och fettsyror. Sen får han också minimalt med socker i sin foderstat. Allergi är en autoimmun sjukdom, vilket betyder bland annat att hästen har ett nedsatt immunförsvar. Så en sak för att hjälpa dessa hästar är att bygga upp dess immunförsvar med bland annat rätt sorts foder, och det börjar med en bra tarmflora. Så jag rekommenderar dig att inte enbart stirra dig blind på salvor att smörj med utan läs, läs och läs om allt som har med hästens kropp, immunförsvar, foder m.m. att göra. Blir inte insidan bättre, så kan inte utsidan bli bättre heller. Det är mycket jobb med en eksemhäst, och man måste vara noggrann och ha tålamod och aldrig tänka "nej, jag orkar inte ikväll" för då har man det ännu jobbigare dagen efter. Lycka till! :)

/Bobbo

Prova att köpa ett fodertillskott som heter Plantasil till din hund, så kan du slippa ifrån salvor och dylikt. Har flera bakanta som använder detta till sina hundar var av att en gick på kortison för sin klåda. Dock ej numera.

Här finns också eksemhäst. Jag smörjer med vanlig aloe vera gel, det hjälper honom bäst tycker jag, samt zinkpasta. Själva mankammen smörjs på båda sidor med nån typ av svalkande (typ liniment) salva/gel då den/om den svullnar (var dock noga med att det inte kommer i sår!!) Salvor som säljs för det här har inte hjälpt oss ett dugg. Sen är jag noga med att byta täcken (så de inte är smutsiga) samt att tvätta man och svansrot regelbundet. Han får också tillskott av mineraler och fettsyror. Sen får han också minimalt med socker i sin foderstat. Allergi är en autoimmun sjukdom, vilket betyder bland annat att hästen har ett nedsatt immunförsvar. Så en sak för att hjälpa dessa hästar är att bygga upp dess immunförsvar med bland annat rätt sorts foder, och det börjar med en bra tarmflora. Så jag rekommenderar dig att inte enbart stirra dig blind på salvor att smörj med utan läs, läs och läs om allt som har med hästens kropp, immunförsvar, foder m.m. att göra. Blir inte insidan bättre, så kan inte utsidan bli bättre heller. Det är mycket jobb med en eksemhäst, och man måste vara noggrann och ha tålamod och aldrig tänka "nej, jag orkar inte ikväll" för då har man det ännu jobbigare dagen efter. Lycka till! :)

Allergi är inte nedsatt immunförsvar, tvärtom.

Exakt, det är en autoimmun sjukdom, den kan triggas av belastningar på immunförsvaret men symptombilden är att immunförsvaret överreagerar.

Vad är det för kemisk beteckning på innehållet?

Viatop innehåller naturliga ingredienser (raffinos och saponiner t ex) samt klorhexidin.

Går utmärkt att använda Viatop på eksemhäst, men torde bli tämligen dyrt.

Det är väldigt 'hudsnällt'. Min hund är blodgivare och efter blodgivning stryker de alltid på Viatop för att minska risken att hunden kliar sig där kanylen suttit. (Det är inte att det suttit en kanyl de riskerar klia av, men det rakas ju hudrent en 'lucka' på sidan av halsen och vissa hundar kliar av det)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny som har eksem. Det är mann och svans som är hans problem områden. Jag badar honom och smörjer och täcker honom med...
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 358
Senast: caballus
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 575
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka