Eksem! Snälla Hjälp Mig!!

Elsa2000

Trådstartare
Jag blir tokig snart, behöver eran hjälp!
Har en nordsvenskorsning(bruks) som kliar sönder sig i både man och svansrot.
Har nu börjat bli lite småsår här och var. Tycker jag har provat det mesta men inget hjälper. Har börjat fundera på eksemtäcke,(har haft vanliga flugtäcken, men inte hjälpt nåt)men räcker dom verkligen till i halsen (han är redigt bred)
Ni som har eksemhästar, vad smörjer ni med? Och hur har ni löst det med täcken osv???

//Elsa:):cry:

Sv: Eksem! Snälla Hjälp Mig!!

Sök i forumet så kommer du få många bra svar :) Fö bör han kastreras då eksem är ärftligt, om han nu används i avel.

Man täckar på våren innan insekter kommer fram, tar inte av täcket förrän alla insekter är bort på hösten och det är först efter flera frostnätter.

Vad man ska smörja med är något man ska prova sig fram, vad som passar hos en passar inte hos nästa osv. Vi ger våra hästar linfröolja året runt, sedan rikligt med insektsmedel dagligen. Tvättar täcken ofta, skaka den dagligen och ev installning nattetid.

Han är valack, så avel är inget för honom! ;)
Hittade nåt som hette prob olja? Det har jag inte provat än, vart finns det att köpa??

Provade nåt som hette horzol på honom, och det verkade funka,( gick längre innan det började än förra året), men sen bröt det ut. Hade flugtäcke på honom, men han kliade sig i alla fall. Har även haft rikligt med flugspray på honom, men det verkar inte hjälpa i man och svans. Installning är kanske det bästa medlet inför nästa sommar? Vet du nåt om prob olja?

Dåså kanske en kombination av Horsol och täcke tidigt kan göra susen, nu får du mest inrikta dig på att försöka bryta klådan vilket i sig inte är det lättaste.

Glöm insektstäcket, du behöver ett eksemtäcke. Boett har en stor uppsättning storlekar.

Men täcke är prio 1 och A och O. Inget annat hjälper så mkt som täcke, men som Boj säger det måste på TIDIGT och av SENT. Det ska på innan minsta insekt finns, vilket iaf här innebär att såfort snön smält så på med eksemtäcket. Jättetrist, skulle ju önska hästen fick gå naken nåt. Men jag har den hårda vägen lärt mig att vänta tills första insekten kommer = försent.

Med täcke på i tid så har jag en helt symptomfri häst, och smörjer INGENTING. Jmf med smörja och bada och täcke osv men symptom när jag täckat lite för sent.

Stalla in skymning och gryning hjälper med, men som sagt - eksemtäcke är det 'största' och mest effektiva. Sen beroende på grad av eksem kan man få hjälpa till mer, men för min har det gått från massiva insatser och halvdant resultat till i princip inga andra insatser än täcke och superresultat. Min står inne 20 - 08 också, vilket lite beroende på tid på året gör att han står inne gryning och skymning, det hjälper med. Men inte ens det räcke innan jag fick på täcke i tid.

Nylanders Hästkräm på öppna sår. Läker snabbt. Annars Horsol+eksemtäcke. Hjälper iallafall mina pållar.

Som flera andra skrivit, på med eksemtäcke tidigt och av med det så sent som möjligt. Låt inte hästen, under några omständigheter, gå utan täcke i hagen sommartid. Inte ens för en förmiddag för att du inte hann dra på det innan jobbet. Det räcker inte med ett flugtäcke, det måste sluta tätt. Det räcker med några få bett som startar klådan så kliar sig hästen resten av sommaren. Skydda den VÄL med insektsmedel när du rider/hanterar den sommartid och täcket måste vara av.

Nu när din häst redan fått klåda är det bästa du kan göra att köpa dig några eksemtäcken, fast du kan nästan räkna med att de kommer bli sönderkliade i år. Tvätta täckena ofta, håll hästens sår rena och smorda. Tvätta med prob-schampo eller liknande medel är jättebra.

Hoppas det går bra och att hästen slipper alltför mycket kli resten av säsongen. Nästa år blir lättare, bara du är ute i god tid! :)

Billiga eksemtäcken kan du hitta på Bl*cket, Tr*dera, Ull*red. Annars säljer H**ks, B*rjes, B*ett med flera.

Kl
Köp inte för litet täcke så det sitter för tight, då håller det sämre. Jag har 145 till min islandshäst= C-ponnystorlek

Jag har en som plötsligt började klia sig mitt i sommaren, utan att ha gjort det innan. På henne fungerade det väldigt bra att gno in tjärsalva i mankam och svans.

Och jag har M4 till min D. (Boetts storlek, kallas nog 4+ nu tror jag?). Han har 130 i vanliga täcken för övrigt.

Som alla säger, eksemtäcke!!! Boett har bra storlekar, bättre i halsen än andra som jag använt men det är ju olika så prova dej fram.

Salvor, är det redan sönderkliat så PROB super cream är bra börja med. Tvätta med ljummet vatten och äppelcidervinäger, det renar och är både billigt och bra och hjälper, det kan man göra varje dag, halv hink vatten o en-två dl äppelcidervinäger. Finns o köpa i dunk lite var som i hästaffärer.

Hälsingehonungs superbra hästsalva är mjuk och len o lindrar, den gröna har repellerande effekt. Grolisal har hjälpt vissa, och Horsol. Du får prova fram. Jag har MJ salva , sedan har jag Prob supercream och Prob hästdeo, alla fungerar bra, har mycket knott där hästarna är så man nästan sprayar sej själv ;-)

Boett kan man få måttsydda om deras originalstorlekar inte passar. Kostar lite men iaf de jag hört som fått modifieringar gjorda så har det varit väldigt moderata priser.

Jag rekommenderar förresten att trots det i jämförelse höga priset köpa ett Boett. Det håller bättre än kopiorna, och man tjänar på det i längden. Sen när hästen slutar klia (nästa år?) så håller det närmast i evigheter. Mitt nuvarande har jag inte fått lappa/laga nåt alls på, utom en 'benrem' men den gick sönder när han fastnade i boxlåset med den.

Förra Boettäcket fick jag lappa och laga lite, men det var just laga lite som behövdes. Inte som med kopiorna som man fått laga varje dag och som en vacker dag varit söndriga bortom räddning. Iaf för min häst är passformen på Boett vida överlägsen kopiorna med, men det kanske kan skilja.

Jag har kopior, har valt det eftersom då kan jag ha många täcken dvs många ombyten och behöver inte känna stress över att inte hinna tvätta/laga på en gång. Nu så har ännu inget täcke gått sönder i år, förra året sprack en söm så jag arbetar inte ihjäl mig med att laga.;)

Har man däremot en häst som kliar sig, då kvittar det vad som sitter på det går sönder och då gråter man mer över 2400 än 400 kr .

det enda som hjälper mot kliandet är Equimyl,finns att köpa på nätet , googla bara så får du upp ställen som säljer.har beståndsdel ...benzyl benzoate som effektivt tar bort kliandet.
själv använder jag linfröolja o ger i maten från februari(kanske lika bra att ge hela året) och detta i man o svans ,( men kolla noga om sår uppstått, att man kan använda det där då, eller vänta tills såren läks,)På min häst har detta varit mycket effektivt , det står på förpackningen att man ska smörja två till tre gånger per dag , jag har smort efter behov ibland tom. med en dags mellanrum , men detta beror säkert på hur mycket hästen kliar sig .
lycka till , o hoppas på att nästa sommar blir lättare med mitt tips.

Jag har kopior, har valt det eftersom då kan jag ha många täcken dvs många ombyten och behöver inte känna stress över att inte hinna tvätta/laga på en gång. Nu så har ännu inget täcke gått sönder i år, förra året sprack en söm så jag arbetar inte ihjäl mig med att laga.;)

Har man däremot en häst som kliar sig, då kvittar det vad som sitter på det går sönder och då gråter man mer över 2400 än 400 kr .

Då är det nog det jag skrev sist, att det kan nog bero på häst och vilken passform olika täcken har med?

Min har tagit kål på 4 kopior (olika märken, har ett Jacson ligger det fick inte ens komma ut i hagen dock då det satt så dåligt på L) - men inte ett enda Boett. Det förra Boettäcket fick jag som sagt laga en del men jag kom aldrig ut till slamsor som med kopiorna. Han har kliat och gått i skogshage med alla de. Det nya Boett har han första året kliat lite med, men sen knappt alls (lite 'vanligt' kli bara)

Men då beror det säkert massor på passform osv i grunden, eller att olika kopior har olika bra material?

När de INTE kliar då fungerar nog vilket som dock, men här tålde Boett kli (med lite understödslagning ibland), men inte kopiorna.

Jag har ju lyxen att nu ta in nattetid, och förr ta in dagtid och stallet härhemma, så varit enkelt att tvätta/laga medan de står inne, men annars håller jag helt med dig att det är lugnare att ha minst två täcken så man slipper få panik med att laga/tvätta och hinna få på så fort som möjligt igen. Går de på heldygnsbete är nog minst två ett måste? För håller med om att tvätta ofta - skitiga täcken är rena insektsmagneten.

Boett täckena försördemer än gjorde nytta på min tjeja.. Hon hade massa man å efter 2 dagar hade mängden man halverats =( sen fick hon ha de 2 dagar till tills jag köpt annat å när jag tog av de fanns knappt nån man kvar=( de hade tryckt sönder hela manen på henne eftersom dom e rätt tjocka.. Så nu köpte jag ett på gekås för 329kr som sitter kanon å nu har manen börjat ta sig igen =) men de går fruktansvärt sakta..Hon kommer aldrig få ha boett fler ggr..de satt kanon på henne men tyget i halsen va för tungt antagligen å vill inte att hon ska förlora mer man nu..

så nu har hon gekås exem täcke stl 125cm. vanlig flug huva som även täcker ner mot näsan å där de e hål för luggen. sen sprayas hon rehelbundet med flug spray. sen dränksman och svans ipälsglans regelbundet..detta e de som funkar bäst påmin tjej.. sen går hon i "kli fri" hage. utan trädmn hon har lösdrift att gå in i.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny som har eksem. Det är mann och svans som är hans problem områden. Jag badar honom och smörjer och täcker honom med...
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 358
Senast: caballus
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 575
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka