Eksem ringormsvaccin

J

john doe

Hej,
jag har tidigare skrivit här angående min shettis som har eksem. Jag har testat det mesta nu. Han kliar sig mycket nu och jag frågade varför han började i slutet på februari om det nu är så att det beror på insekterna. Då fanns det ju inga insekter, men jag fick inget svar på frågan, det är kanske ingen som vet?

I slutet på februari tycker jag inte det finns mycket till sol/insekter eller värme. Förra året var det dessutom -15 grader och en decimeter SNÖ här, och då började han klia sig, förklaring någon???:confused:

Jag vill bara meddela för de som kanske är intresserade att jag nu ska testa att ringormsvaccinera honom. Jag har haft att göra med en hel drös veterinärer sen tre år tillbaka och ingen verkar kunna hjälpa honom. Igår frågade jag en annan veterinär som nämnde denna metod. Jag vet att den kommit på tal förr här på buke.
Han sa att 1/3 blir så gott som bra, 1/3 får en förbättring och 1/3 händer det ingenting med. Veterinären säger att man "riktar immunförsvaret åt ett annat håll" men det verkar än sålänge vara på prövostadiet. Han sa att det bland andra gett god effekt på en haflinger, han redogjorde naturligtvis inte för ALLA fall som blivit botade utan han nämnde en utav dem.

Ringormsvaccin Insol Dermatophytom

Sv: Eksem ringormsvaccin

Jag minns din fråga, och jag tror för min del att din häst har sk multiallergi. Förmodligen finns en grundorsak till allergin, och sen har du flera andra orsaker. Jag vet flera hästar som testats och påvisat allergi för olika saker som damm, kvalster, mögel, vissa fodersorter osv. Grunden har varit knottallergi och sen har flera andra orsaker byggts på, jag vill minnas att det finns några användare som testat sina hästar och fått fram vad de är allergiska mot.

Åh! jag önskar att mina vettar var så intresserade så dom kunde tänka sig att testa det.
Frågade förra sommaren om dom kunde ta allergitest. För att se om det var nåt mer och om det var svidknotten. Men dom var inte det minsta intresserade av att göra det. Jag försökte övertala dom. Men dom sa bara: Vad ska det leda till? Ok, så om du får reda på att det är svidknotten, vad ska du göra åt det än vad du redan gör?
Ohjälpsamma jäklar!

Men iår kanske jag kan få dom att testa ringormsvaccin, då jag redan funderade på det förra året.
Visst är det så att man ska återvacciner efter en tid så det håller sig hela sommaren? Vilka intervaller kan man hålla sig till tror ni?

trist att höra med vettarna. det där är ju lite bullshit också för om du får reda på vad hästen är allergisk mot kan du behandla den med en immunterapi kallad hyposensibilisering. Då injicerar du ett extrakt enligt ett förbestämt schema (slutmålet är 1 gång/månad) som är gjort av just de gifter som hästen är allergisk mot (gällande insekter då, vet ej hur de gör med allergener påvisande växter). Mer info hittar du på: www.drbaddaky.no men de vettarna du snackat med kanske inte uför sådant? Vet själv att de kan vara dåliga på att "tipsa vidare" det är ofta bara ett fåtal av de större sjukhusen som gör detta bl.a. Helsingborgs.

Jo min shettis har precis fått en dos ringormsvacc och han ska få en andra dos om två veckor. Sen vet jag inte vilka intervallerna är. Någon undrade om det var kostsamt o hålla på o vaccinera sådär och jag vet faktiskt inte det, men jag är ju beredd att pröjsa allt för att han ska må bra :) På mitt jobb kostar det typ 50kr att ringormsvacc en kalv så det är inte så dyrt egentligen (om det är exakt samma vacc vet jag inte men jag tror det) sen beror det ju på vilken vet. man använder och vad de tar...

jag har lyckats få stelkramp+hästinfluensavacc för 420kr för TVÅ hästar :banana: men det är också det billigaste, har många ggr betalat dryga tusenlappen för EN spruta...

Fast jag tror inte att din länk är tillåten i Svergie, har för mig att det låg på det sk alternativsidan och inte var accepterad här.

ok, det hade jag ingen aning om, är det verkligen alternativ??? De gör ju sånt på hundar och har gjort sedan länge men vet att det ännu är på försöksstadiet på häst... är väl därför då...

Ja ja minns inte riktigt nu, men det har varit en sådan tidigare diskussion om just denna behandlingsmetod. Visserligen utförs den av en veterinär, men anses som alternativ behandling här i Svergie. Hoppas någon som är mer insatt i det kan svara, tror Balderum vet något mer om det.

Jag puttar upp denna lite då jag har talat med vettarna på min ort och hon jag talade med var villig att testa, Då det var en beställningsvara så ringer dom imorn när dom har beställt så blir det spruta kanske nästa vecka.
Undrar över priset john doe hade. det lät bbilligt.
Den vetten jag talade med sa att det kostar 644kr för 2 ml burk och min häst (shettis) behöver 0,3ml/gång. Och burken håller bara 2 veckor.

Och vetten sa att det var omvaccinering efter 2 veckor. Men sen visste hon inte om och hur man skulle fortsätta.
Nån som kan ge lite mer kött på benen idag?
Hur har det gått med din John doe? För den fick väl ringormsvaccin när du startade tråden för 1 månad sen.

*puttar* :angel:

Jag puttar upp denna lite då jag har talat med vettarna på min ort och hon jag talade med var villig att testa, Då det var en beställningsvara så ringer dom imorn när dom har beställt så blir det spruta kanske nästa vecka.
Den vetten jag talade med sa att det kostar 644kr för 2 ml burk och min häst (shettis) behöver 0,3ml/gång. Och burken håller bara 2 veckor.

Och vetten sa att det var omvaccinering efter 2 veckor. Men sen visste hon inte om och hur man skulle fortsätta.
Hur har det gått med din John doe? För den fick väl ringormsvaccin när du startade tråden för 1 månad sen.

*puttar*

Känner mig lite efterhängsen....
Men jag vill ha tag på nån som vet mer än jag...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 481
Senast: Petrow90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025