eksem på islandshäst i andra länder

Freyr

Trådstartare
Ja, hur är det med eksem på islandshäst i andra länder (förutom Island och Sverige)?

Jag har suttit och läst på en amerikansk mailinglista/forum om islandshästar och där säger några att islänningar födda i USA inte får eksem (inte ens om de är efter islandsfödda föräldrar). De skriver de som en absolut sanning och jag är nyfiken.
Kan det vara så? Att eksem inte finns där. Men de skriver också att eksem finns på andra raser i USA och att importerade islandshästar kan få eksem där.
Jag ifrågasatte att det inte skulle förekomma eksem på USA-födda isisar och en annan tjej har svarat att hon känner två US-födda som har eksem och att de visst får det.

Hur är det i andra länder runt om i världen? Är det bara i Norden vi har relativt stora problem med eksem?

Jag frågade även på det andra forumet om det är förbjudet att avla på hingstar med eksem och/eller spatt i USA och det verkar inte vara förbjudet.

/Malin

Sv: eksem på islandshäst i andra länder

Intressant. Jag vet ju förstås att Tyskland har eksem, men det vet du ju själv. Tänkte på Kanada som delvis har samma klimat som vi här i Sverige, och norra USA, östkusten - nog borde det vara ungefär lika som här.

Sv: eksem på islandshäst i andra länder

De flesta med islandsfödda föräldrar men själva födda här i Sverige, får ju inte eksem heller, även om deras islandsfödda föräldrar har det. Jag vet en avkomma efter 2 islandsfödda föräldrar med eksem som själv är helt symptomfri tex.

Tyskland verkar ha större problem eksem på importer än vi eller i alla fall lika stora problem.

USA är så stort att det säkert varierar mycket beroende på vilken dela av landet dessutom.

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 909
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama