Eksem på importer

R

Real_Life

Hur stor är chansen att en pålle från island får exem när den kommer hit?
Är det lika stor chans för alla eller beror det på tex kön, ålder, färg, hur mycket man den har eller nåt?

Jag tror att det är ganska individuellt vilka pållar som får det och inte. Tror inte att det direkt beror på hur mycket man de har. Vissa hävdar att eksem är ärftligt... Jag har två importer själv, en har eksem ett sto, och en valack som inte har det. (Visst att han kliar sig, men inte lika mycket som stoet...)

MVH Ewa

Glömde säga att ofta bryter eksemen ut 3-4:e sommaren i sverige. varför vet jag inte... men om man är duktig med täcke, knott, flug å mygg medel å förebygger eksemen så kanske man har tur =) (Jag ger mina pållar linfrö som jag kokar å blandar i maten, det funkar =) men börja ge hästen det i februari eftersom att det rensar kroppen på rest å slagg produkter...)

Ok :)
Men om hästen är en enda stor mantofs ;) , blir det inte j-ligt varmt inne i täcket då?
Fast det är väl det bästa ändå gissar jag

Det sägs att vissa avelslinjer ger mer eksem än andra. Både svenskfödda/avlade och islandsimporterade.

Nu vet jag inte hur hög procenten är, men räkna med uppemot 50% efter vad alla diskussioner innan har kommit fram till på importerade. Risk finns även att ta ner en häst från norrbotten o hit ner.

Om du söker här på eksem borde du finna en hel del trådar. Många o långa diskussioner har pågått här.

Nä, dem har en svalkande effekt... de bässta täckena är Boetts. =)

Har hört att om de kommer hit på höst sidan å sedan fodras med alger och vitlök så kan det förebygga både exem å luftvägsåkommor.

Jag själv är döösugen på å importera en eller två hästar, ska bara spara ihop lite pengar först... ;)

är du seriöst intresserad av att importera så kan vi ju kanske hjälpas åt, :confused: när/om det blir av för dig å mig.

Jag väljer dock inte, som man kanske kan tro, att importera för att det skulle bli "billigare" (för det tror jag inte att det blir i slutänden med alla kostnader) jag kommer välja att göra det för att jag tycker att det känns som att island har det klart största utbudet av fina islänningar :love: å så är det ju såklart ngn förmodligen inbillad känsla jag har av att det kommer en "riktig" islänning.. :cool:

det känns som att island har det klart största utbudet av fina islänningar

Hmm du vet väl att det sto som har den finaste exteriören i världen är svenskfödd? Å att en av de allra högst bedömda hingstarna i världen också är det?

Det finns många fina islandshästar till salu i Sverige också - kolla bara annonssidorna här på Buke så ser du genast både ston, valackar, unghingstar osv med mycket bra stam och/eller bedömning!

Hälften av alla hästar som importeras till Sverige får eksem om man inte hela tiden behandlar dem som om de HADE eksem.

Lokalt är siffrorna betydligt högre - här i Värmland får tex 80% av importerna eksem om du följer dem över minst tio år.

Jag tycker det är extremt OANSVARIGT och naivt att pga "inbillade" romantiska griller ta hit hästar och riskera att de döms till livslångt lidande.

Import av "vanliga" ridhästar har inget som helst berättigande ur djurskyddssynpunkt.

Det enda som är motiverat att ta från Island är nytt och mycket bra avelsmaterial samt extrema tävlingshästar. Och då får man vara beredd på att ta en stor ekonomisk smäll och ta avelshästarna ur avel om de får eksem och att sköta tävlinghästarna dygnet runt livet ut. Men nu pratar vi hästar i miljonklass. "Vanliga" fritidshästar finns det så det räcker i Sverige, Norge, Danmark mfl länder.

Visst - NI kanske petar i era hästar allt möjligt hokuspokus och har täcke på dem och vaktar dem som hökar hela sommarhalvåret så inte eksembomben briserar. Men lovar ni också att aldrig sälja hästen? Vad händer om den kommer till en sämre miljö när ni sålt den som "eksemfri" ?

Man blir liiiite trött av att tagit om hand mängder av vanvårdade lidande eksemhästar (ofta med diverse importstörningar och spatt dessutom) genom åren från folk som tyckt det varit "riktigare" att köpa en häst från Island.

Vad är det smörja ni har gått på ? Några lögner/förenklingar från sådana som tjänar pengar på att importera kanske :devil:

Lyssna istället på de veterinärer på Island som likställer dagens export av fritidshästar till knottländer med den tidigare exporten av hästar som dömts till ett livslångt lidande i gruvorna.

Tim
(tillbaka i rollen som :devil:överjävlig försvarsadvokat :devil: för den här rasen)

Precis! Och en "riktig" Islandshäst kan man ju hitta här i Sverige med! Dessutom så är det större chans att den är frisk och ser ut som en riktig Islandshäst utan eksemsår och avskavd man!

Hejsan,

Jag tror att om du bor på ett gynnsamt ställe,Ej skog, mycket vind så är risken 50/ 50. Det är inte värt det. Sedan tycker jag att vi inte ska importera hästar som inte behövs för aveln för det finns massor av BRA hästar här.Eksem är sååå jobbigt för hästen.
En annan sak som inte alla tänker på att importerna är ofta svåra att hålla på med( inte alla) men jag har haft problem med att fånga dem i hagen och att tränsa tex....de är så skygga.

Köp en som redan finns Här!!!

Om du kan tänka dig att ta hand om en eksemhäst kan du spara pengar genom att köpa en eksemhäst som redan finns i Sverige, istället för att köpa en potentiell eksemhäst från Island. :idea:

Well, Well....
Denna diskussion är alltid lika intressant. Att du titlar dig själv som försvarsadvokat för rasen är också intressant. Om alla delade dina åsikter i denna fråga då skulle det inte finnas speciellt bra islänningar här i Sverige.
De som har avlat fram denna ras är otrolig beroende av exporten på gott och ont.

Det fina avelsmaterialet som du så snällt vill tillåta att importeras, skulle inte heller finnas utan exporten, eftersom det är grundförutsättningen för att hästaveln på Island ska kunna bedrivas och utvecklas överhuvudtaget.

Jag undrar också var gränsen går för "mycket bra avelsmaterial" och "extrema tävlingshästar"? Vad krävs? Blub 125+, 8,5+ på totalbedömning, eller räcker det kanske bara med fin färg på pollen, kära Tim?

Hälsningar

// Doddi

Det fina avelsmaterialet som du så snällt vill tillåta att importeras, skulle inte heller finnas utan exporten, eftersom det är grundförutsättningen för att hästaveln på Island ska kunna bedrivas och utvecklas överhuvudtaget

Och det skrevs det så här om

Det enda som är motiverat att ta från Island är nytt och mycket bra avelsmaterial samt extrema tävlingshästar. Och då får man vara beredd på att ta en stor ekonomisk smäll och ta avelshästarna ur avel om de får eksem och att sköta tävlinghästarna dygnet runt livet ut. Men nu pratar vi hästar i miljonklass. "Vanliga" fritidshästar finns det så det räcker i Sverige, Norge, Danmark mfl länder.

Det är alltså importen på den vanliga fritidshästen som kan te sig onödig, självklart krävs en viss import för att kunna förnya blodet men det är inget den vanliga rid och fritidshästen bidrar till.

Ofta hamnar dessa hästar hos mindre kunniga ägare, som inte förstår vidden och innbörden av detta med eksem. Det som kan verka ganska harmlöst i vissa männsikors ögon, kan bli en rejäl plåga för hästen pga ren okunskap.

Det jag saknar hos de svenskfödda att de fått gå fria och uppfostras i en riktig flock... Svenskfödingar har ofta växt upp i "hingstflockar" och "unghästflockar/beten" och jag anser att den unga hästen behöver vuxna individer (och jämnåriga) av båda könen för att kunna utvecklas till en vettig häst. Dessutom tycker jag att de behöver längre tid för som själva som riktiga hästar, än de får här i sverige...
Så är det kanske inte alltid i sverige, och kanske skaffar jag ett svenskfött föl någon gång. Men då ska det fölet få vara ifred och tillsammans med en riktig flock under de fyra första åren...

Det fina avelsmaterialet som du så snällt vill tillåta att importeras, skulle inte heller finnas utan exporten, eftersom det är grundförutsättningen för att hästaveln på Island ska kunna bedrivas och utvecklas överhuvudtaget.

Så syftet med att importera hästar ska vara att skapa en marknad för att islänningarna ska få sålt sina hästar och kunna avla vidare? Borde det inte var tvärt om, att hästrasen anpassas (t.ex avla fram eksemfria hästar) så att den är attraktiv för köparen? Det vore trist om uppfödningen på island inte längre lönar sig, men vem ska betala? Hästarna som lider? Köpare som inte är medvetna om risken och blir lurade med fagra löften?

Det jag saknar hos de svenskfödda att de fått gå fria och uppfostras i en riktig flock... Svenskfödingar har ofta växt upp i "hingstflockar" och "unghästflockar/beten"

Nu får du förklara, jag förstår inte vad du menar. De uppfödare jag har kontakt med på island, föder upp sina hästar i unghingstflockar och unghästbeten. Att man separerar hingst och ston är ju helt naturligt, annar blir det där med mamma pappa barn du vet. I svergie har vi som bekant hingstar som är godkända i avel, de som ännu inte hunnit dit får vackert vänta på godbitarna.

Ston och valacker går i flock på samma sätt både på Island och i Svergie i de flesta fall. Sen finns det ju en och annan trädgårdsuppfödning

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 356
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama