Eksem på fjording?

lil-sis

Trådstartare
Hur vanligt är det att fjordingar har eksem?
Har börjat fundera lite på min då hon har kliat sig runt manen så det börjar fattas päls och har lite frågetecken under magen också. Hon har inte kliat sår och är inte svullen eller tjock i mankammen eller under magen.

Ska nog inhandla täcke och ngt bra medel för att vara på den säkra sidan men är det någon som har koll?

Sen var det evigheter sedan jag hade hand om eksemhäst, vad är senaste rönen vad gäller förebyggande behandling?

Sv: Eksem på fjording?

Vet inte hur vanligt det är, men min kusin från gotland hade 2 fjordingar, varav den yngsta ("fölet") fick eksem.

jag har behandlat mitt travsto homeopatiskt...det är inte vanligt att varmblodiga travare har eksem, men min lyckas att ha detta...ÄN har hon inte börjat klia sig....men jag blandar näckens med Nylanders och sprutar på henne...ibörjan hade jag täcke på henne men inte nu längre...vi får se vad det lider..men jag hoppas verkligen jag kommit åt eksemet så hon slipper att plågas mera......

Har kletat in Nylanders på alla ställen som jag kan hitta som ser "misstänkta" ut, hela manen och så svansroten. Har kvar Patsys nättäcke med hals, ska se om det passar. Vore bra att kväva det i sin lina OM hon har tendenser. Flytten kan ju framkalla en del också.

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 104
Senast: sthu
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har hittat en helt underbar ponny som verkligen skulle passa oss helt perfekt. Snäll, trygg, pigg, väluppfostrad, perfekt höjd...
Svar
19
· Visningar
1 750
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4