Eksem mellan benen

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min pålle har fått ngn form av utslag/eksemliknande mellan bakbenen, på insidan av låren, från hasen och uppåt.
På vissa ställen är det skorvligt/torrt och pälsen har lossnat,
och på andra är det sår, inte så blodigt men massa sårskorpor.

Ngn som har nån ide?
Så svårt att veta vad det är :S

Sv: Eksem mellan benen

för det första vad är det för ras?
Har den eksem på andra delar av kroppen eller har h*n känslig hy?
* typ reagerar på schampon osv, bränner sig lätt, irritation vid ögon, ballar, rektum* Vet du om det finns eksem tidigare i släkten?

Ta ut vet eller ring och rådfråga.
Jag har faktist ingen aning men ställer dessa frågor för att det ska bli lättare för andra som kanske vet.

MvH Anna

näe, inte känslig lr så.
bränner sig på mulen men det är bara för att den är rosa.
är svart mellan benen.
är en tinkerkorsning.

Vi har haft ngn "skit" eksemaktigt som har gått runt på alla hästar i stallet. Det har iofs varit i karlederna och uppåt på de flesta men endel har fått högre upp.
Jag köpte en salva på apoteket som hette Silion och den var superbra! Den är mot eksem.
Tvättade med lactacyd först och på med krämen.

Hästarna var rejält ömma på eksemen, så man fick vara väldigt försiktig.

Vet inte om det är samma med prova med salvan.

Hur noga tvättar du hästen efter ridning om den blivit svettig??
Kan vara svetteksem som uppstår om man inte får bort svetten riktigt efter arbete :cool:
Tvätta med koksaltlösning och smörj med en antibakteriel salva, blir det inte bättre på några dagar bör du kolla med en veterinär....

Hej . Vi testade HästCraft på vår hästs klåda, skorv. Funkade faktiskt, Det försvann, och kom ej åter.//Anette

Jo, säkert... :smirk: Vatten + havssalt hjälper säkert... :cool: :rofl: Se övriga inlägg av denna användare.

Till TS: Det låter som rasp. Det är som mugg fast längre upp på benen. Det är ganska vanligt under vintern när det är kladdigt i hagarna.

Min pålle har fått ngn form av utslag/eksemliknande mellan bakbenen, på insidan av låren, från hasen och uppåt.
På vissa ställen är det skorvligt/torrt och pälsen har lossnat,
och på andra är det sår, inte så blodigt men massa sårskorpor.

Ngn som har nån ide?
Så svårt att veta vad det är :S
Insektsallergieksem debuterar ofta just där du beskriver.

Knott bett om ni har haft varmt och soligt några dagar igår kom det massa på min häst med..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har haft som små "skorvar" på sina ben(inte alla), på någon kota och någon karled. Det är nästan som sårskorpor fast de är...
Svar
1
· Visningar
639
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 055
Senast: Buck
·
Hundhälsa Alltså jag blir tokig. (Hunden med, snart, misstänker jag...) Jag trodde ju att Beauceronen fått rävskabb, som han tuggar på sina ben...
Svar
14
· Visningar
7 108
Senast: Lejonelle
·
Hästvård Hjälp! Mitt 6 åriga sto har fått pigmentförändringar på benen som täcker hela baksida av skenbenet. Upptäckte nu när jag kvällsfodrade...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka