eksem? löss?

ishorses

Trådstartare
Min islandshäst jag importerat börjar få små kala fläckar i pälsen, under manen och framme vid huvudet. Det kliar tydligen också väldigt mycket.. vad kan de va? Det kliar inte i manen och det är i manen det brukar sitta om dom har eksem va?

Sv: eksem? löss?

När lössen väl börjat käka kanske det inte räcker med en rand, jag skulle klippa hals och bog faktiskt.

Kan ju tillägga att det inte är farlig, sällan smittar utan det brukar vara en del hästar som är mer benägna att få det och att det kan återkomma men att det ofta blir bättre med åren. Iaf enligt min stallägare med lång erfarenhet :)

Kan också vara svamp pga fukt. Då ska de ha annan salva...sån man har mot fotsvamp. Kommer inte ihåg vad den heter.

Om det är pälsätare: Switch har hjälpt bra på min som har haft pälsätare två år i rad, jag har inte behövt klippa alls. Men då har jag varit snabb med behandlingen eftersom jag visste att hon var drabbad året innan. Nu är hon 3,5 och i år verkar hon inte drabbas alls. Det är vad som har hjälpt för oss, kanske behöver det klippas också/istället beroende på situationen.

Hade veterinären ute å hon sa att det troligtvis är löss så behandlar honom nu, men hur lång tid tar det innan man märker någon skillnad?
Skulle rengöra borstar m.m. men ska jag även rengöra tex boxen?
förresten switch säljs väl inte längre?

sen hur ska man tvätta borstarna? i varmt vatten och tvättmedel eller måste man tvätta dom i tvättmaskinen?

Lägg allt i en stor hink med jodopaxblandning. Styrkan står på flaskan. Virkon går också bra. Boxen rengörs med Virkon.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 136
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: Krummi
·
Kropp & Själ Min nuvarande rakapparat som jag använder främst till ben och bikinilinjen tar liksom inte bort allt. På benen är det nästan alltid små...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama