Eksem/ insektstäcke till frieser?

E

Equinique

Jag måste köpa insekts/ eksemtäcke till mina friesertöser.... suck... Jag behöver tips om vad för täcken som kan passa? De har ju så mycket hals/nacke och bog, så täckena blir antingen för tajta över halsen eller för stora och för långa..(jag vill inte ha grimma i hagen) Finns det något medel som fungerar riktigt bra mot knott? :confused:

Sv: Eksem/ insektstäcke till frieser?

Har du provat islandsmodellerna och inte bara "insekttäckena" för stora hästar? Islandstäckena har ganska bra vidd på bog och hals tycker jag. Jackson har en modell som man kan köpa extra vid över bogen vill jag minnas.
Det finns inget medel som skyddar som eksemtäcken gör, i så fall skulle folk inte behöva dem tyvärr.

Tack skuggi! Nu ska här googlas! Jag måste verkligen hitta bra täcken... Min stora frieserflicka (7år) har vi fått stubba manen på :(...nästa steg är ju att det blir sår i mankammen så jag måste verkligen hitta något som passar! Domanis eksemtäcke var ingen hit...satt för trångt över hals och bog och grimman gav ju skav... Lillfriesern (1år) har gnuggat svansroten kal... eländes elände! Vilken soppa!

Boett gör i riktigt stora storlekar, och bra täcken, kan måttbeställa om man behöver. Vet inte hur stor den stora är?

Jacson tror jag inte på tyvärr, de är inte speciellt stora i storleken, och väldigt korta på djupet. Min iofs runda lilla D-ponny kan inte ha ens Jacsons 135-täcke, det sitter som ett ålskinn. Däremot kanske åt åringen?

Jag gillar Busse Everline, men knepiga få tag i.

Källquists har med, de som lillhästen i stav har, de har jag inte använt på senheten men var nöjd för X år sen när jag använde. Passade dåvarande åring (hbl dock) fint.

Men vad behöver du för storlek? Om du vill kan du få se bild på hur Jacsontäcket sitter på min, med rejält bred/kraftig hals. Jag har ju salubilder på det. Bara hojta.

Den stora damen drar 145 i längd men minst 155 över hals och bog. Lillfisen har inte haft något täcke på sig än men hon ser ju ut som en stör och har inte breddat än, så jag kan tänka mig att hon drar ca 125.
Täcken är ju prio 1 men jag behöver även tips på vad jag kan göra för att lindra? Kan jag ge något i fodret? Smörja med något "magiskt"? Inte roligt när ens ståtliga springare börjar se ut som "skallepär".... ynk!:cry:

Boett har ett storlekssystem där du kan få 145 cm men med en 155 cm bog. Jacson har samma, men vet inte hur långt upp i storlekarna dock, och de är tightare än Boetts i samma version.

Rekommenderar Boetts täcken. Min islänning har relativt lång hals och Boetten täcker allt och lite till. Väldigt bra material som håller hästen sval och torkar snabbt. Finns i väldigt många storlekar, dyra men helt klart värt det.

Gå in på islandsforumet och sök, det finns massor av tips på eksembehandlingar.
I stort gäller att det inte finns något som funkar för alla.

Jag har en bekant som ger homeopatiskt Apis D30 med bra resultat, men då är det lindriga eksemtendenser.
Klådstillande Horsol använder många, billigare är att köpa acetylsalicylsyreolja(typ) från apoteket, då horsol innehåller mest det.
Tvätta varje vecka, mjällschampo tycker jag funkar bra.
Håll täckena rena.
Se till att hagen är fri från ställen att klia sig på, det blir bara värre när de börjat klia.
Bra om man kan ordna lösdrift med köldridå, sand eller annat rent golv där inne, så kan de gå undan när det behövs då de flesta insekter inte följer med in. EJ spån eller annat skit, det drar till sig insekter.
Om man inte kan fixa lösdrift eller annan insektsfri plats dit de kan gå själva så kan man ta in dem de värsta timmarna kring gryning och skymning.

Vill minnas att någon nämnt något om att linfröolja (i maten) skulle vara bra, den skulle vara behandlad på ett visst sätt, sök så hittar du garanterat :idea:

Min häst får Ökozon. Kliar sig inte alls och manen har till och med växt den här sommaren. Det är också dyrt men har funkat super på min häst. Men det kanske inte är första alternativet att prova om hästen inte har eksem utan bara är "sommarkliig".

Jag köpte Svea Sverigetäckets insektstäcke. Det passade bra till min kraftiga häst.

pssst....det finns en tråd för frieserhästryttare/ägare på "Gnägg" hör där om ngn har ngt tips

Gå in på islandsforumet och sök, det finns massor av tips på eksembehandlingar.
I stort gäller att det inte finns något som funkar för alla.

Skulle inte jag göra utan söka här på hästvård då eksem inte är en specifik åkomma för enbart islänningar, de mest läsvärda om eksem finns här under hästvård.

Det stämmer nog, sorry! Ibland skriver fingarna fortare än hjärnan hinner tänka ;)

Medel som verkligen funkar Benzylbenzoat både för akut behandling och förebyggande (Har en med MAN i år!!!)
Bästa exemtäcket till stora hästar Horsesaver för att det är gjort i strechtyg och anpassar sig till hästkroppen, har en jättebred men jättekort liten dam som drar full och trivs utmärkt i täcket. Täcket är hållbart och går utmärkt att slänga på direkt ur tvättmaskinen, bara svalt och skönt;-)

Tack söta alla! Nu har jag fått massor med bra tips och känner att jag har lite mer "på fötterna". Som sagt, tack och bock!:laugh:

Uppdatering några år senare :)
Det blev Boettäcken till båda mina friesertöser, de sitter perfekt och ger inga skav! Jag rekomenderar dock att man har extratäcken för de måste tvättas och lagas ofta. Den äldre kan nu gå ute dygnet runt utan huva, täcket skyddar så att hon klarar det (ta i trä). Den "lilla" (tre år) måste vara heltäckt (luva + täcke) och gå in på box nattetid. Förra året rök mannen på henne men vi klarade svansen, inga sår "bara" skavkli.

I år får den lilla probimin och linfröolja två ggr/ dag och jag hoppas innerligt att hon får ha sin man kvar och slippa plågan och att knaset med magen ger sig (halvlös i magen året runt... OM det nu inte går så bra som jag vill så är nästa steg att byta ut hösilaget mot hö...

Så nu ser allt lite ljusare ut än när jag skrev sist :D

/Väl Mött:banana:

Liknande trådar

Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 330
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
2 003
Senast: Totola
·
Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka