Eksem i Karleden

FT_ryttare

Trådstartare
Min häst får ,med början förra sommaren, soleksem i karlederna på de vita benen nu på sommaren.
De kommer i samband med att han går ut på gräs. så de kan vara något i samband med mer protein kanske?!

Förra året trodde vi att han fastnat i stängslet för de var som ett rakt sårigt streck , ungefär lika stort som elrepet är.
Smörjde in med pencillin men de ville inte riktigt ge med sig och när en annan häst i ett annat stall började likadant så provade vi med solskyddsfaktor vilket gjorde de bättre men såren var envisa att bli av med, som krustor fast inte mugg.

I år har vi lyckas begränsa de hela till bara ett ben (utav 3)och de är inte mkt men lika envist.
Smörjer med diverse olika salvor (pencillin och kortisonpreparat samt mjukgörande), schamponerar och solskyddsfaktor.
ibland har jag de även lindat utomhus för att slippa allt solljus.

Är de någon som har något tips på vad man skulle kunna göra mera?
Någon som har erfarenhet av såna här saker?
Han är inte halt eller spec öm, man får pilla och dona hur mkt som helst men låter man allt vara så sprider de sej som en löpeld och blir sår och risk för lymfangit mm .
 
Sv: Eksem i Karleden

Jag har en häst med svår mugg på alla fyra benen, det är ju ungefär samma elände som exem.
Det enda man kan göra tror jag är att vara envis, envis, envis. Jag tvättar noggrant med grönsåpa minst en ggn om dagen och gnuggar sedan in ordentligt med mjukgörande salva och lägger sedan på som ett tjockt lager extra salva utanpå detta. Detta lager skyddar både mot fukt och solsken.

Min häst har blivit mkt bättre bara på några veckor, även om han kommer få ärrbildningar som alltid kommer kräva vård för att inte bli hårda och störa honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 514
Senast: SaraMara
·
Hästvård Nu är jag inne på mitt problem igen med trasiga karleder på hästen. Hon har i ca två år kanske(?) haft fullt med "unghästvårtor" i...
Svar
18
· Visningar
2 334
Senast: Lickety
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 559
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp