eksem hos häst dom lider!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare agni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 399
A

agni

Har en liten funfering kring eksem!
Jag har en nordsvensk som haft eksem sen hon var 7 år hon är 10 idag. Hon har täcke dygnet runt och smörjs in med probolja men hon kliar sig mycket ändå.
En man sa till mig en gång att jag skulle ta bort henne eftersom hon lider ca 6 mån om året, jag tyckte inte han var klok men är det klokt att låta sin häst lida halva delen av året då ? Eller är vi bara egoistiska att vi inte tänker på hästens bästa framför vårt eget ego?

Sv: eksem hos häst dom lider!!!

Man måste se till graden av lidande, och det kanske går att förbättra ytterligare. Att täcka och smörja är ju inte de enda medlen i dag, installning kanske krävs och massor och åter massor av repellerade medel. Mage och tarm bör hållas i schack året runt, under sommaren kan man med fördel också använda diverse probiminpreparat för att stabilisera magen. En annan sak som också funkar på många eksem hästar är att ge linfröolja, men då får man ge det året runt.
Sen finns en kur som kallas Ökozon, även den har hjälpt till synes ohjälpliga hästar till en symptomfri tillvaro.

Har man kollat allt detta och inget hjälper, ja då kan man ju fundera på om det är ett bra liv för hästen. Har varit med om eksem hästar som avlivats, men dessa har varit i ett fruktansvärt skick, magra och eländiga trots ett frodigt bete men de har inte kunnat beta utan istället ägnat all sin tid att klia sig.

Hej !!
Tack för svar. Vad kan man få tag på det där ökenzon nånstans?
Använder man bara det under klisäsongen då?

annars kan du ge ProEquo, DET HJÄLPER!
Pappas "tjej" har de till sina islänningar, och de behöver inte ha täcket på sig på sommaren. Hon är till och med veterinär.

PE är som vårt proviva, men hur de kan verka mot eksem vet jag inte! egentligen ges det till hästar som har problem med magen, eller när de får starka mediciner så att inte de ska slå ut magen.
Förra sommaren gjorde de experimentet med vets. hästar, och resultatet var förbluffande.

Hej !!
Tack för svar. Vad kan man få tag på det där ökenzon nånstans?
Använder man bara det under klisäsongen då?

Svar ja, man får börja strax innan eksemsäsongen startar men slutar att behandla när säsongen tar slut. Sök på Ökozon så hittar du.

Har oxå bra erfarenheter av Ökozonen. Där jag är uppstallad så får exemhästarna det och en hade tydligen riktigt grav exem men syns inte ett spår på någon av dom nu. De får medlen, täckas och stallas in under exemsäsongen.

Funderar skarpt på att ge min det oxå som troligen är känslig för insektsbett. Vet. mfl trodde det var en tumör men biopsin visade att det inte var det utan troligast att hon är överkänslig för insektsbett.

Blir så ledsen när man ser exemhästar som inte sköts och ägarna är så glad för att de inte har blödigt något i år :eek:.

Ökozon,ska man ge hela det innehållet som finns att köpa, dvs stora och mellan paketet?
Kan man inte köpa enbart det flytande eller pelleterade?

Man måste man köpa hela kittet. Det är nog inte alls lika effektivt om man skulle bara ett preparat. Är ju saker de ska äta (2st), smörjas (3st insekts/mjukgörande/sår) och schampo. Man får ett schema och följer med hur mkt och när.

En kompis till mig har en häst med enorma exemproblem på sin häst, varje vår-sommar o en bra bit in på hösten. Hon har nu provat Aloe Vera, både i fodret o att smörja på o hästen har inte kliat sig mkt alls denna sommaren. Hästen har tom gått från blödande mankam o svansrot, till fin utväxt man o svans. Kan ju vara värt att prova (man gör ju allt för sina hästar:love:). Hon började AV behandlingen förra hösten i ett sista hopp om o slippa avliva sin häst, i år har dom tankarna inte funnits alls.

går hästen i en hage som är bra, öppna vidder inga buskage.mm
eller är det sly och fukt med mycket knott och annat.
tar du in hästen när det är som mest knott.
om inte så är det nog svårt att få hästen att sluta klia sig.

Sköter man om exemhästar på rätt sätt dvs de är väldigt få hästar med exem som kan gå på bete utan man får acceptera att åka ut och ta ut och in sin häst även under härliga sommardagar.
Och att man får åka ut extra och ta in dom när knott och mygg är som värst..
Bor man på ett område där man vet har mkt problem med knott och mygg kanske man ska ta sig en funderare om man inte kanske ska sälja hästen till en som bor på ett ställe där de är mindre knott och mygg?
Eller avliva hästen
Eller flytta själv vilket inte är så troligt att man gör om man har fast arbete osv.

På så vis om man har tur kan hästen bli symptomfri och inte alls lida mer eller mindre än en häst som inte har exem.

De fall hästar drabbas av mkt svår exem där inget hjälper skall djuret få somna in tycker jag!

Exem är ju något som kan drabba alla raser har en kompis som har en lippizzaner/hbl korsning som har exem.

Vet en och annan shettis som har exem
En welsh
En arab
och flertal hbl
Och så massor av isisar så klart=)

Det här med eksem verkar vara en hel vetenskap =)
Vår ponny som har jätteproblem med eksem får; alger, itch-free och vitlök. Så tvättar vi honom varannan dag under sommaren med Kevin Bacon-tvål och smörjer med aloevera. Han går med täcke och står inne nattetid hela sommaren. Så lite socker och stärkelse som bara är möjligt i fodret och så klarar han sig jättebra! Men man får inte slarva..

*KL*

Som redan sagts i tråden så handlar det ju om hur stort lidande det är för hästen, dvs hur mycket man kan mildra besvären.

Min hblunghäst hade inte eksem, men vi trodde det först, så ganska jämförbart i sammanhanget (hon hade autoimmun sjukdom, som gjorde att hennes immunförsvar överreagerade EXTREMT på alla insekter. Hon fick stora ödem och sår av minsta bett).

Hursom, första året gick det bra med eksemtäcke, bad och smörja. Hon hade det lika bra som vilken annan häst som helst, där i sitt eksemtäcke.

När det sen blossade upp, så för mig var valet inte svårt att ta bort. Det BÄSTA scenario de kunde erbjuda prognosmässigt var:

Installad i stall med myggnät för alla fönster och dörrar under insektssäsongen, bara gå ute (och då med täcke och grejer) under den tid av dygnet som var insektsfri, det är inte många timmar/dygn sommartid det och enbart ridning i ridhus alt HELT insektsfri tid av dygnet under insektssäsong.

Det är liksom inte ett värdigt liv, någonstans. Och detta var då 'mirakelscenariot', dvs det allra, allra bästa scenario de kunde tänka sig (och det var inte troligt det skulle inträffa).

Däremot så så som hon var innan, dvs eksemtäcke, intag på stall under värsta timmarna på dagen (hon reagerade ju på alla insekter, så där fick man kolla på antal och inte sort), badning en gång i veckan och daglig smörjning. Ja då var det ju inget lidande för henne.

Att låta en eksemhäst klia sönder sig är och förblir dock ett lidande, och om man som ägare inte orkar hålla på med den extra arbetsinsats det blir med en eksemhäst, ja då är det bättre att ta bort den. (Och jag menar det inte som kritik, jag skulle dra mig väldigt för allt det jobb det ändå innebär, och aldrig köpa en häst med ens misstanke om eksem)

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 072
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka