Eksem häst!

J

JennyPettersson

Hej! är det någon som har börjat med eksemtäcke än? min lilla schettis är känslig mot knott och solen, eftersom allt har kommit så tidigt i år så undrar jag om det är någon som börjat med täcke än. Eller om det är någon som har ett bra tips om vad man kan göra redan nu för att få eksemen så lindriga som möjligt.
:) Tacksam för svar.

Jenny

Sv: Eksem häst!

Nej jag har inte heller börjat än men om det ska bli lika illa som förra sommaren så är det nog snart dags att börja. I år ska jag förbereda med täcke i god tid! Ska även pröva Ökozon.

Man ska visst börja smörja på medel i förebyggande syfte någon månad innan problem kan tänkas uppstå har jag hört. Vår ponny fick problem först i juli så vi kanske börjar med täcke i maj eller juni.

Tack så mkt för alla svar! ja det kanske är bäst att börja smörja och så småning om lägga på täcket, för att få så lindriga eksem som möjligt! Men det här vädret är ju extremt konstigt, så det är ju inte så konstigt att hästarna funderar. Just nu så är det snö här i sörmland för två dagar sedan var det solsken och sex grader varmt

Ja det är verkligen konstigt och förvirrande väder nu.
Det vore intressant att höra hur det går för era hästar sen när eksemperioden början så jag tycker vi får försöka hålla den här sidan levande så vi kan fortsätta att få nya tips på hur man kan gå tillväga med denna eländiga sommarplåga för hästarna :(
Glad Påsk & Trevlig helg!!!

Ja det är verkligen konstigt och förvirrande väder nu.
Det vore intressant att höra hur det går för era hästar sen när eksemperioden början så jag tycker vi får försöka hålla den här sidan levande så vi kan fortsätta att få nya tips på hur man kan gå tillväga med denna eländiga sommarplåga för hästarna :(
Glad Påsk & Trevlig helg!!!

Ja det tycker jag verkligen vi ska göra, så vi kan ge tips uder den värsta perioden. Ja Glad påsk på er alla! :D

Har inte börjat med täcke ännu, men ska under helgen sätta mig och laga alla eksemtäcken, har tvättat upp alla under vintern.
Kommer snart att börja behandla med Horsol (om 2-3v). Ska koka insektsmedel och åka och handla Prob-produkter.
Och även köpa på mig ett stort lager grönsåpa och äppelcidervinäger.
Alltså, se till att allt är klart för säsongen.

Hejsan!
Jag knaske ska ta en eksem-häst på foder. Jätte fin :D har lindrig eksem.
Står era hästar själv under sommaren, eller kan era hästar gå med andra hästar? :confused:

Hejsan!
Jag knaske ska ta en eksem-häst på foder. Jätte fin :D har lindrig eksem.
Står era hästar själv under sommaren, eller kan era hästar gå med andra hästar? :confused:

Hejsan!
Min eksem häst går med andra hästar och det går jätte bra. Se bara till att ha ett eksemtäcke som passar och något medel som du kan änvända (T.ex prob) Jenny

Hej!

Jag vill även jag tipsa dig om horsol! Jag har en ridhäst imp Italien med extrem exem i man o svans under sommarhalvåret. Han kliade sig så illa att nästan hela manen lossnade och det hjälpte inte med eksemtäcke. När jag började använda horsol vände de nästan direkt. Nu kan man absolut inte misstänka att han är en exemhäst på något sätt - förutsatt att jag häller på horsol ca var tredje dag under sommaren, annars början han klia direkt. Under vintern behövs det inte alls och under vår och höst häller jag på ca varannan v. Det som händer är att "exemhuden" på ngt sätt lossnar så det ser ut som om hästen flagnar, men klådan försvinner. Flagnet kan man lätt borsta bort.

Jag tror inte att så många vet om denna produkt? (rätta mig om jag har fel) men jag har tipsat flera om den och det har fungerat på samtliga.

jag beställer det från N-vet i Uppsala men ja har även sett att de nu säljs i många ridsportbutiker.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025