MiaMia

Trådstartare
Har en ockupant på vinden.
Inte permanent, men regelbundet återkommande. Trodde länge att det var fåglar på plåttak/skorsten som gjorde så mycket oväsen. Innan jag fick syn på ekorre som sprang på fasaden och under takfot. Så nu tror jag att den kanske har gjort något förråd av vintermat. Vet inte om det är s.a.s. utifrån eller om den lever loppan inne på kallvinden bland mina saker, eller för den delen i den gosiga linisoleringen. Men det är andra året som jag hört ljudet så känns inte som det smidigt skulle upphöra av sig själv.

Någon som vet något om ekorrar som skadedjur?
Hur illa kan det bli för hus och saker om man inget gör? Vilken typ av skada gör de om de får hållas? Kan det utvecklas till permanentboende och kan det bli en hel koloni av dem? Eller kan man rycka på axlarna åt att de bara stoppar in saker i redan befintliga springor utan att något mer händer?
 
Antar att det kan bll otrevligt om de också har toaletten där (vilket väl är troligt?) Plus att de är gnagare och sådana kan sabba i elen. Brandrisk...

Kolla med t.ex. anticimex. De kan säkert hjälpa dig
 
Vi har ekorrar lite då och då på vinden i vårt hus. Än så länge (peppar peppar) är ingen skada skedd. Dom förökar sig inte så att det blir en hel koloni och hos oss låter dom bli ledningarna. Min man är elektriker och gör årliga inspektioner men än så länge är allt okej. :)
 
Drar mig plötsligt tillminnes en tråd en bukefalist skrev, om sina bilproblem som kom sig av ett ekorrbo i bilmotorn. Den tråden måste vara en av klassikertrådarna i hall of fame på buke.

*nostalgisk*
 
Tolkar era svar som att det troligen inte är någon stor fara så länge det inte blir mer frekventa besök. Eller snarare att det inte skulle utvecklas till att bli illa utan att jag märkte det.

Skulle gärna veta mer vad den egentligen sysslar med, men svårt att få någon koll på det.
 
Det är nog något som pågår i landet. Insåg idag att jag har en ekorre som väcker mig varje gryning när denne klättrar på husfasaden. Denne bor på kallvinden...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp