Ekonomi - hyra ut eller sälja?

Vad skulle du göra?

  • Bo i det

    Röster: 5 35,7%
  • Hyra ut

    Röster: 6 42,9%
  • Sälja

    Röster: 3 21,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    14
Det är ju samtidigt lite svårt att hjälpa till att ta fram de siffror som är helt specifika för just ditt hus. Vi vet ju inget om vilka reparationer som är nära föreliggande, om det finns saker som tex avlopp som kommer att behöva uppdateras osv. Jag vet inte ens hur stort det är?
Vad gäller elen så får du räkna på två olika summor, en för sommaruthyrning och en för helår, men jag är väldigt tveksam till ekonomin i att värma upp ett oisolerat hus, (1-glasfönster?) med el under vintern? Isåfall hade jag hyrt ut det utan el så får de som hyr på lång tid betala själva. (Inte_ung har koll på sånt där.)
Har det någonsin gjorts någon energideklaration? Då får man ju ett bra hum om elen, annars får du utgå ifrån vad ni använder nu när ni semestrar i det.
Ja det förstår jag och jag uppskattar verkligen alla inputs ni kan ge och har gett :bow: även om jag inte alltid kan svara på frågorna, för trots att jag äger en tredjedel så vet jag skamset litet om siffrorna runt det (inklusive energideklarationen :(). Jag vill inte fråga min pappa om siffrorna heller för han skulle bli helt förkrossad/förbannad/besviken om han visste att jag funderade på att sälja/hyra ut det i framtiden (trots att han då inte vore här). Det vore kanske bäst att vänta tills det är nödvändigt för att verkligen räkna på allt för att se om det kan gå ihop eller inte, men samtidigt så känner jag att det inte kan skada att försöka vara förberedd?

Om vi pratar om huvudbyggnaden (det är nog den som är "bäst" då den andra byggnaden inte är renoverad på länge) så har min pappa renoverat ett rum i taget varje sommar under en period (från början på 2000-talet till ett par år sedan gissar jag på). Så även om det inte är helt nyrenoverat så är det fortfarande ganska fräscht och välomhändertaget, det är "bara" ett sovrum och andra våningen av trapphallen som inte är renoverat. Det är fyra rum (plus ett utrymme vid trappan som inte räknas som ett rum men används som gästrum ibland) + kök/matsal/hall och toalett/duschrum på två våningar.

Ja, jag tror också att elkostnaden för att värma upp ett oisolerat hus (med 1-glasfönster) skulle vara vansinnigt hög på vintern, därför känner jag stor tvekan inför det :grin: Men skulle inte vara så dumt om hyresgästen fick betala elen själv. Snälla, @Inte_Ung har du tips/tankar/råd på angående att hyra ut utan el? :o
 
Med en snabb googling så hittar jag stugor på Vikbolandet att hyra. Dom kostar 3000-5000 att hyra en vecka. Du har TVÅ sådana hus med ok standard. Om du då lyckas hyra ut dom 5 veckor vardera får du in 30 -50 000.
Finns det kanske någon granne som kan tänka sig dela ut nyckel och kolla av när hyresgästen åker mot en ersättning? Det är ju inte mer än max några timmars jobb per vecka.
Bor du inte alltför långt bort kan du kanske ordna det själv.
Du har inte skrivit om det finns badmöjligheter vad jag kunnat se - det gör ju skillnad.
Du får alltså åtminstone in så pass med pengar att du har din egen semestervistelse betald.
 
Har du planer på att nån gång i framtiden bo där själv?

Vet att jag sett flera hus iaf häromkring som är under renoveringsbehov,och att då får hyresgästen reducerad hyra mot att dom renoverar,kan det vara ett alternativ? Du har nån som bor där väldigt billigt,men kanske ser till så att det kan gå att bo där året om? Du får inte in så mycket hyra,men huset sköts om,och i framtiden kan du antingen bo där själv,eller få mer pengar för det om du bestämmer dig för att sälja om det går att bo året om. Dock så tycker då jag att det verkar lite knepigt,kanske kommer nån med tummen mitt i handen,eller väljer världens konstigaste färger/saker. Men går säkert att få det bra om man är överens,vet att dessa annonser försvinner då ganska snabbt häromkring iaf...

Det finns ingen möjlighet för dig att renovera själv annars så det går att bo året om,och sen hyra ut det årsvis? Då slipper du ju allt krångel med att vintersäkra,nycklar hit och dit osv.

Är det attraktivt på sommaren så är det ju såklart ett jättebra alternativ,du får in en slant,och slipper sälja. Men det är ju allt runtomkring som måste funka,och tänk så är det ett riktigt partygäng som hyr och kanske förstör?

Jag skulle nog först och främst bestämma mig för om jag själv ville ha det kvar/bo där i framtiden,för det krävs ju löpande renoveringar iallafall hur man än gör,och ska man endå sälja så får du ju mer för det när det är fräscht än när det börjat regna in genom taket sas! ;)
 
Med en snabb googling så hittar jag stugor på Vikbolandet att hyra. Dom kostar 3000-5000 att hyra en vecka. Du har TVÅ sådana hus med ok standard. Om du då lyckas hyra ut dom 5 veckor vardera får du in 30 -50 000.
Finns det kanske någon granne som kan tänka sig dela ut nyckel och kolla av när hyresgästen åker mot en ersättning? Det är ju inte mer än max några timmars jobb per vecka.
Bor du inte alltför långt bort kan du kanske ordna det själv.
Du har inte skrivit om det finns badmöjligheter vad jag kunnat se - det gör ju skillnad.
Du får alltså åtminstone in så pass med pengar att du har din egen semestervistelse betald.
Det låter lockande och bra men så är det en massa emellan som ska betalas också så frågan är väl om det går jämnt ut :p Men nej, inga badmöjligheter utan bil, tyvärr :grin:
Har du planer på att nån gång i framtiden bo där själv?

Vet att jag sett flera hus iaf häromkring som är under renoveringsbehov,och att då får hyresgästen reducerad hyra mot att dom renoverar,kan det vara ett alternativ? Du har nån som bor där väldigt billigt,men kanske ser till så att det kan gå att bo där året om? Du får inte in så mycket hyra,men huset sköts om,och i framtiden kan du antingen bo där själv,eller få mer pengar för det om du bestämmer dig för att sälja om det går att bo året om. Dock så tycker då jag att det verkar lite knepigt,kanske kommer nån med tummen mitt i handen,eller väljer världens konstigaste färger/saker. Men går säkert att få det bra om man är överens,vet att dessa annonser försvinner då ganska snabbt häromkring iaf...

Det finns ingen möjlighet för dig att renovera själv annars så det går att bo året om,och sen hyra ut det årsvis? Då slipper du ju allt krångel med att vintersäkra,nycklar hit och dit osv.

Är det attraktivt på sommaren så är det ju såklart ett jättebra alternativ,du får in en slant,och slipper sälja. Men det är ju allt runtomkring som måste funka,och tänk så är det ett riktigt partygäng som hyr och kanske förstör?

Jag skulle nog först och främst bestämma mig för om jag själv ville ha det kvar/bo där i framtiden,för det krävs ju löpande renoveringar iallafall hur man än gör,och ska man endå sälja så får du ju mer för det när det är fräscht än när det börjat regna in genom taket sas! ;)
Jag skulle vilja behålla det så långt det går, men om jag inser att jag inte har råd så säljer jag så den frågan är jag rätt så säker på. Men frågan om jag kommer bo där i framtiden är en helt annan fråga :crazy:

Men det där med att renovera ... jag tänkte först att jag inte vet om jag vill släppa någon loss i mitt hus men så kom jag tänka på att jag har ju faktiskt det där andra huset. Jag är inte lika fäst vid det (även om jag har minnen därifrån) och jag vet att det skulle kunna vara mycket bättre inomhus angående planlösningen och annat (det finns ett stort vindsutrymme på andra våningen som används bara som förråd just nu O_o). Och om det skulle bli isolerat så skulle jag ju någon gång kunna bo där ... Så det skulle ju vara idealiskt. Om man hittar någon som man tycker har bra smak :p
Vet du (eller någon annan?) vad för avtal man brukar ha på såna hyrobjekt? Alltså man hyr till billigare pris och renoverar. Vems pengar använder man? Bindande kontrakt? Krav? Villkor?

Angående att renovera själv så har jag en inbyggd lathet i ryggmärgen som gör att jag tror att det skulle aldrig bli färdigt, tyvärr :o:D
 
Det låter lockande och bra men så är det en massa emellan som ska betalas också så frågan är väl om det går jämnt ut :p Men nej, inga badmöjligheter utan bil, tyvärr :grin:

Jag skulle vilja behålla det så långt det går, men om jag inser att jag inte har råd så säljer jag så den frågan är jag rätt så säker på. Men frågan om jag kommer bo där i framtiden är en helt annan fråga :crazy:

Men det där med att renovera ... jag tänkte först att jag inte vet om jag vill släppa någon loss i mitt hus men så kom jag tänka på att jag har ju faktiskt det där andra huset. Jag är inte lika fäst vid det (även om jag har minnen därifrån) och jag vet att det skulle kunna vara mycket bättre inomhus angående planlösningen och annat (det finns ett stort vindsutrymme på andra våningen som används bara som förråd just nu O_o). Och om det skulle bli isolerat så skulle jag ju någon gång kunna bo där ... Så det skulle ju vara idealiskt. Om man hittar någon som man tycker har bra smak :p
Vet du (eller någon annan?) vad för avtal man brukar ha på såna hyrobjekt? Alltså man hyr till billigare pris och renoverar. Vems pengar använder man? Bindande kontrakt? Krav? Villkor?

Angående att renovera själv så har jag en inbyggd lathet i ryggmärgen som gör att jag tror att det skulle aldrig bli färdigt, tyvärr :o:D

Jag har väll mest bara ögnat igenom lite utan att ha lagt energi på det,men nu kikade jag på blocket lite snabbt och fick upp en träff direkt:

"Yrkessnickare/målare kan ev. få billigare hyra, det finns en otroligt stor oinredd tom råvind ovanför lght"

Sen hur dom löser det med kontrakt,betalning osv har jag ingen aning om. Men antar att dom får en billigare hyra,du kanske står för materialet,och dom står för jobbet?
 
Jag har väll mest bara ögnat igenom lite utan att ha lagt energi på det,men nu kikade jag på blocket lite snabbt och fick upp en träff direkt:

"Yrkessnickare/målare kan ev. få billigare hyra, det finns en otroligt stor oinredd tom råvind ovanför lght"

Sen hur dom löser det med kontrakt,betalning osv har jag ingen aning om. Men antar att dom får en billigare hyra,du kanske står för materialet,och dom står för jobbet?
Vaa? Jag som tyckte att jag googlade ordentligt och hittade ingenting om det :o vad sökte du på?
 
Kollade på blocket,uthyres,sen billigare hyra. ;)

Fanns även: "Snickare och personer inom byggsvängen kan ha förtur"

Är ju bara att prova! Många tycker ju faktist det är kul att pula lite hemma,kan dom dessutom får ett billigt boende på det så är det ju bara ett plus i kanten. Men då vill dom väll hyra en längre period såklart.

Pm:ar dig! ;)
 
Senast ändrad:
Kollade på blocket,uthyres,sen billigare hyra. ;)

Fanns även: "Snickare och personer inom byggsvängen kan ha förtur"

Är ju bara att prova! Många tycker ju faktist det är kul att pula lite hemma,kan dom dessutom får ett billigt boende på det så är det ju bara ett plus i kanten. Men då vill dom väll hyra en längre period såklart.

Pm:ar dig! ;)
Tack för alla länkar!

Var väldigt intressant, fast priset verkar kunna variera väldigt mycket. Tre lägenheter hade 4-5000 kr i hyra, och sedan var det en villa med 3500 kr/mån. Men sedan kom det upp några flera riktigt billiga stugor och hus med priser som 300 kr/vecka och 100 kr/mån... Vad tycker ni, borde det vara billigare i hyran med villa/hus om man ska renovera (pga det utvändiga skötseln och trädgården antar jag)? Fast beror ju såklart hur mycket som behöver renoveras. Var en intressant idé det här! :)
 
Snälla, @Inte_Ung har du tips/tankar/råd på angående att hyra ut utan el? :o
Okej.
Jag hyr ut och el ingår.

Orsaker:
Jag vill inte ha sönderfrysta hus.
Det skulle bli dyrare än den eventuella överkonsumtion som hyresgäster med "fri el" kan ägna sig åt.
Och det är alltid svårt att få betalt i efterhand för något som hyresgästerna redan har fått.

Dock mäter jag elförbrukningen i varje hus för att se var elen tar vägen.
Annars så kan jag inte göra energibesparande åtgärder.

Nu så hyr jag ut bostäder och sådana använder man ju året runt.

Ett sommarhus som går att vintersäkra så att elen kan stängas av skulle jag hyra ut utan el.
I ett fritidshus så måste det ju inte gå att bo på vintern.
 
Tack för alla länkar!

Var väldigt intressant, fast priset verkar kunna variera väldigt mycket. Tre lägenheter hade 4-5000 kr i hyra, och sedan var det en villa med 3500 kr/mån. Men sedan kom det upp några flera riktigt billiga stugor och hus med priser som 300 kr/vecka och 100 kr/mån... Vad tycker ni, borde det vara billigare i hyran med villa/hus om man ska renovera (pga det utvändiga skötseln och trädgården antar jag)? Fast beror ju såklart hur mycket som behöver renoveras. Var en intressant idé det här! :)
Jag tycker du ska lugna ner dig med dessa tankar ett tag, än är väl/ju inte huset ditt. Och mycket kan hända innan dess. DÅ sammanfattar du huset och vad som ingår eller inte och utgår från det då. Vem vet, plötsligt har du ett grustag till granne på ena sidan av huset och en avloppstation på uppfarten som stinker - ta inte ut något i förskott, man kan heller inte skotta snö som inte fallit så...
 
Jag tycker du ska lugna ner dig med dessa tankar ett tag, än är väl/ju inte huset ditt. Och mycket kan hända innan dess. DÅ sammanfattar du huset och vad som ingår eller inte och utgår från det då. Vem vet, plötsligt har du ett grustag till granne på ena sidan av huset och en avloppstation på uppfarten som stinker - ta inte ut något i förskott, man kan heller inte skotta snö som inte fallit så...
Nja, en tredjedel är mitt om man ska vara petnoga ;)
Men du har alldeles rätt, jag blev bara lite ivrig över tanken. Och det var ett intressant idé att ha i bakhuvudet då det kanske gör att jag kan behålla stället och ev använda det själv i framtiden. :)
 
Okej.
Jag hyr ut och el ingår.

Orsaker:
Jag vill inte ha sönderfrysta hus.
Det skulle bli dyrare än den eventuella överkonsumtion som hyresgäster med "fri el" kan ägna sig åt.
Och det är alltid svårt att få betalt i efterhand för något som hyresgästerna redan har fått.

Dock mäter jag elförbrukningen i varje hus för att se var elen tar vägen.
Annars så kan jag inte göra energibesparande åtgärder.

Nu så hyr jag ut bostäder och sådana använder man ju året runt.

Ett sommarhus som går att vintersäkra så att elen kan stängas av skulle jag hyra ut utan el.
I ett fritidshus så måste det ju inte gå att bo på vintern.
Tack för bra & intressant svar! :bow:
Men aha, så om det är hyresgästen som ska betala elen så får hyresvärden betala den först och sedan få pengarna från hyresgästen? Det går inte att ordna så räkningen går direkt till hyresgästen?
 
Tack för bra & intressant svar! :bow:
Men aha, så om det är hyresgästen som ska betala elen så får hyresvärden betala den först och sedan få pengarna från hyresgästen? Det går inte att ordna så räkningen går direkt till hyresgästen?
Det går att ordna så att hyresgästen har ett eget elabonnemang.
Men då så blir ju huset strömlöst om de inte betalar elräkningen.
Med de problem som det medför.
 
Det går att ordna så att hyresgästen har ett eget elabonnemang.
Men då så blir ju huset strömlöst om de inte betalar elräkningen.
Med de problem som det medför.
Kanske inte är så stora problem när det gäller ett sommarställe dock? Eller vad för problem menar du?
 
Kanske inte är så stora problem när det gäller ett sommarställe dock? Eller vad för problem menar du?
Det beror ju på hur fastigheten fungerar.
På min fastighet så skulle det t.ex. upphöra att finnas vatten då pumpen går på el.
Och så kan man få trassel själv med elbolagen om det finns obetalda fakturor på en fastighet som man äger.

Men nu så får du nog bjuda på några gillanden om du vill ha mer konsultation.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 107
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp