Ekonomi - hyra ut eller sälja?

Vad skulle du göra?

  • Bo i det

    Röster: 5 35,7%
  • Hyra ut

    Röster: 6 42,9%
  • Sälja

    Röster: 3 21,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    14
Det låter komplicerat! :o:D Jag tror nog att anskaffningsvärdet är lågt, de måste ju ha köpt det för mycket mindre pengar än vad det är värt idag (för det skulle de nog inte ha haft råd med)?
Hittade två olika sidor som berättade om hur man skulle räkna ut reavinstskatten men en av dem (den här) pratar ju om att man ska räkna ut hur mycket den har ökat i värde sen man köpte den, men hur ska man kunna veta det när det gäller arv? Men hittade iallafall en annan sida på skatteverkets hemsida som jag använt för att räkna ut den istället, det verkar ju inte så hemskt illa med tanke på hur mycket resten blir. Men då är det såklart en fråga om jag skulle faktiskt få sälja till de pris de anser egendomen vara värd. Kanske det går dåligt för såna här "lantegendomar" (utan åker-/hag-/skogsmarker) idag?

I ditt fall tror jag man kan räkna anskaffningsvärdet som antingen det faktiska anskaffningsvärdet när fastigheten köptes av dina släktingar på 20-30-talet eller 150% av taxeringsvärdet år 1952.
 
Det var betydligt mer tryck på intresset inför/under bråvalla.

Det behöver inte alls vara svårt att hyra ut, men det beror ju på lite. Jag kan de flesta hus ute på vikbo, och säger så attt de långväga sommargästerna hyr var som helst. De på lite närmre håll som vet om avstånden, har favoritområden, och de lokala sommargästerna är beroende av kommunikationer. Pm:a mig var huset är så ska jag uttala mig lite säkrare. Jag har koll på bygden. :)
Hm, intressant. Trodde inte att bråvalla var så stort :p

Du har PM! :)
I ditt fall tror jag man kan räkna anskaffningsvärdet som antingen det faktiska anskaffningsvärdet när fastigheten köptes av dina släktingar på 20-30-talet eller 150% av taxeringsvärdet år 1952.
Hmm intressant, kan man ta reda på taxeringsvärdet någonstans på nätet? Eller det faktiska anskaffningsvärdet?
 
Okej, då vet jag lite mer om var huset är. Det är en (cykel)bit från allmänna kommunikationer, men betraktas som pendelavstånd. Det finns en pendelparkering vid landsvägen där bussen går. Jag skulle säga att läget är ganska centralt.
Veckovis uthyrning kan funka med vissa tomma veckor, året runt beroende på skick på huset kan vara väldigt eftertraktat. Sälja - inga problem.
 
Det man inte ska glömma bort är att uthyrningsverksamhet innebär en hel del arbete, eller anlitande av någon som kan göra det.
 
Okej, då vet jag lite mer om var huset är. Det är en (cykel)bit från allmänna kommunikationer, men betraktas som pendelavstånd. Det finns en pendelparkering vid landsvägen där bussen går. Jag skulle säga att läget är ganska centralt.
Veckovis uthyrning kan funka med vissa tomma veckor, året runt beroende på skick på huset kan vara väldigt eftertraktat. Sälja - inga problem.
Tack så mycket för svaret! Väldigt intressant att höra av någon som känner till området så väl :up: Fast året runt är det väl inte med tanke på att det inte är isolerat?
 
Det man inte ska glömma bort är att uthyrningsverksamhet innebär en hel del arbete, eller anlitande av någon som kan göra det.
Det är sant, beror nog starkt på var jag bor då och hur mycket jag kan se till det :cautious: Om jag skulle anlita någon så skulle väl all vinst gå ditåt? :o
 
Som jag sa, beroende på skick. Jag vet många som bor året runt i hus där ute utan el och vatten indraget.
 
Som jag sa, beroende på skick. Jag vet många som bor året runt i hus där ute utan el och vatten indraget.
:eek: Brr, stackare, så kallt på vintern det måste vara :crazy:
El är ju indraget iallafall, även vatten men den funkar nog inte på vintern pga rören inte är isolerade och så är husen i sig inte isolerade heller. Kan väl inte vara så eftertraktat, men då går väl hyran efter det förstår jag?
 
:eek: Brr, stackare, så kallt på vintern det måste vara :crazy:
El är ju indraget iallafall, även vatten men den funkar nog inte på vintern pga rören inte är isolerade och så är husen i sig inte isolerade heller. Kan väl inte vara så eftertraktat, men då går väl hyran efter det förstår jag?
Även ett oisolerat hus kan ha lång 'säsong' vår och höst. Vad för slags värme är det i huset? Och går det att elda?
 
Det är sant, beror nog starkt på var jag bor då och hur mycket jag kan se till det :cautious: Om jag skulle anlita någon så skulle väl all vinst gå ditåt? :o

Men det är ju det du måste räkna på. Det går inte att generalisera och säga att du inte kommer tjäna några pengar. Eller att du kommer göra det heller för den delen. Har du räknat utifrån vad jag föreslog i första inlägget?
 
En annan fråga, med tanke på ev försäljning - avlopp? Kostnader för att ordna godkänt sånt bör beaktas.
 
Det är sant, beror nog starkt på var jag bor då och hur mycket jag kan se till det :cautious: Om jag skulle anlita någon så skulle väl all vinst gå ditåt? :o

Nej, det kommer ju också att skala med hur mycket uthyrt du får. Det kan till och med vara en stor fördel för att slippa räkna med att behöva jobba en massa med huset vid oberäkneliga tidpunkter.
 
Även ett oisolerat hus kan ha lång 'säsong' vår och höst. Vad för slags värme är det i huset? Och går det att elda?
Intressant. I huvudhuset har vi el-element i köket och sovrummen, men även eldstäder. Men den i köket är jag osäker på om den går att använda (är en sån där gammal "järnspis"), men annars är det eldstäder i tv-rummet och "kammaren" (som agerar som gästrum ibland). En gång i tiden har det även funnits kaminer i de två sovrummen, med hålen in till skorstenen fortfarande kvar, så där skulle man ju kunna sätta in såna om man vill.
 
En annan fråga, med tanke på ev försäljning - avlopp? Kostnader för att ordna godkänt sånt bör beaktas.
Vi har ett eget och godkänt avlopp som kommunen hämtar resterna från (resten hamnar djupt nere i marken i trädgården) :) Mycket glad och stolt över att min pappa och släktingen har ordnat detta :up:
 
Vi har ett eget och godkänt avlopp som kommunen hämtar resterna från (resten hamnar djupt nere i marken i trädgården) :) Mycket glad och stolt över att min pappa och släktingen har ordnat detta :up:
Jag frågar eftersom kommunen just nu går igenom alla avlopp och det är ganska så vad jag förstår nya och stenhårda regler och många där har fått bygga om sina sedan tidigare godkända avlopp.
 
Men det är ju det du måste räkna på. Det går inte att generalisera och säga att du inte kommer tjäna några pengar. Eller att du kommer göra det heller för den delen. Har du räknat utifrån vad jag föreslog i första inlägget?
Jag ber om ursäkt i förväg om jag låter dum eller liknande, jag är dålig på siffror och uppskattar verkligen all hjälp ni ger mig :)
Jag tittade igen nu på de saker du tog upp men de flesta sakerna går ju inte att förutsäga? Om det skulle bli så att jag ärver egendomen så finns det ingen kostnad för att köpa ut andra delägare och ingen amortering heller tror jag (vi har nog inget lån på det). Försäkringen och fastighetsskatten kan man ju räkna på men resten av sakerna då. Som el (som beror på hur mycket de använder och om de bor där året runt eller veckovis), slitage eller skötsel, hur kan jag räkna på dem?
 
Jag frågar eftersom kommunen just nu går igenom alla avlopp och det är ganska så vad jag förstår nya och stenhårda regler och många där har fått bygga om sina sedan tidigare godkända avlopp.
Hm, vi fick nyligen köpa ett nytt lock till avloppbrunnen pga att de krävde ett handtag på locket - men inget annat. Då borde det väl vara godkänt?
 
Det är ju samtidigt lite svårt att hjälpa till att ta fram de siffror som är helt specifika för just ditt hus. Vi vet ju inget om vilka reparationer som är nära föreliggande, om det finns saker som tex avlopp som kommer att behöva uppdateras osv. Jag vet inte ens hur stort det är?
Vad gäller elen så får du räkna på två olika summor, en för sommaruthyrning och en för helår, men jag är väldigt tveksam till ekonomin i att värma upp ett oisolerat hus, (1-glasfönster?) med el under vintern? Isåfall hade jag hyrt ut det utan el så får de som hyr på lång tid betala själva. (Inte_ung har koll på sånt där.)
Har det någonsin gjorts någon energideklaration? Då får man ju ett bra hum om elen, annars får du utgå ifrån vad ni använder nu när ni semestrar i det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 107
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp