Ekologisk solkräm

Centaur

Trådstartare
Någon som kan rekommendera en ekologisk solkräm spf 10-20 till kroppen som inte lämnar en vit hinna på huden? :)

Givetvis ska den ha fysikalisk filter, men vissa mineral spf ger en tjock vit hinna, andra gör det inte. Finns det någon bra i Sverige? Blivit så besvärligt att beställa från USA pga att postnord ska tjäna pengar på att förtulla varenda litet paket.

Kemisk filter utgår, det reagerar med vattnet här och färger alla textilier orangea! :wtf:

Vad är skillnaden på fysikaliskt filter och kemiskt filter? Jag blev avskräckt från att använda solskyddskräm för något år sedan då kläderna missfärgades och efter en googling blev jag varse att det är jättevanligt. Så jag gömmer mig i skuggan om jag måste med det är inte alltid praktiskt om man vill jobba utomhus.

Men jag vill gärna också ha tips på solskyddsmedel som inte förstör kläderna, inte är djurtestat och inte heller innehåller skumma ingredienser som kan vara skadliga.

Vad är skillnaden på fysikaliskt filter och kemiskt filter? Jag blev avskräckt från att använda solskyddskräm för något år sedan då kläderna missfärgades och efter en googling blev jag varse att det är jättevanligt. Så jag gömmer mig i skuggan om jag måste med det är inte alltid praktiskt om man vill jobba utomhus.

Men jag vill gärna också ha tips på solskyddsmedel som inte förstör kläderna, inte är djurtestat och inte heller innehåller skumma ingredienser som kan vara skadliga.
Fysikaliskt brukar vara titanoxid, alltså så att man blir vit, det bildar en hinna som blockerar solen. Kemiskt kan nog vara det mesta... Sen finns det titanoxid som är nanostorlek, det sägs att den då kan tas upp av kroppen, dvs inte bra. Maria Åkerberg vet jag har fysikaliskt filter och inte nanopartiklar, jag tycker själv den är bra, men man blir lite vit.

Någon som kan rekommendera en ekologisk solkräm spf 10-20 till kroppen som inte lämnar en vit hinna på huden? :)

Det finns på nätet att beställa från svensk sida, Eco cosmetics heter märket. Funkar jättebra, det vart dock en liten hinna efter bad så man får smeta ut den igen. Men ska man inte bada så vart det ingen vit hinna eller så. Dock är den väldigt tjock så va svårare att smörja med än vanlig solskydd som är ganska lös i konsistensen.

Givetvis ska den ha fysikalisk filter, men vissa mineral spf ger en tjock vit hinna, andra gör det inte. Finns det någon bra i Sverige? Blivit så besvärligt att beställa från USA pga att postnord ska tjäna pengar på att förtulla varenda litet paket.

Kemisk filter utgår, det reagerar med vattnet här och färger alla textilier orangea! :wtf:
DE pengarna går till staten via tullen

Det finns på nätet att beställa från svensk sida, Eco cosmetics heter märket. Funkar jättebra, det vart dock en liten hinna efter bad så man får smeta ut den igen. Men ska man inte bada så vart det ingen vit hinna eller så. Dock är den väldigt tjock så va svårare att smörja med än vanlig solskydd som är ganska lös i konsistensen.
Brukar finnas på apotea.

DE pengarna går till staten via tullen

Nix, postnord kräver nämligen ca 120 kr i arbetskostnad oavsett hur mycket tull/moms går på. Om det så bara är 10 kr i moms roffar postnord åt sig de där 120 kr för varje paket. Innan det blev postnord var det otroligt sällan att brev stoppades, och det hände aldrig om värdet inte var mer än ett par hundralappar. Det är uppenbart att de börjat stoppa vartenda lilla paket och själv förtulla dem så de kan tjäna extra pengar.

Om jag behöver något från USA får jag numera skicka det till familj i Norge där allt under 350 kr är avgiftsfritt. :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 419
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Solkräm. Finns det någon sort som inte lägger sig som en flottig hinna på huden?
2 3
Svar
47
· Visningar
1 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka