Ekologisk Lusern? Någon som vet?

Doramina

Trådstartare
Hejsan!

Jag är på jakt efter Ekologisk lusern.
Jag har använt ekologiskt hö nu till min häst sen i somras. Och nu vill jag byta ut resten av fodret med.

Problemet är, att jag hittar typ inget annat foder än krafts till lusernpellets.

Är det någon som känner till andra märken, isf vilka?

Och är det någon som kommit i kontakt med ett ekologiskt lusernfoder?
Isf ge mig gärna alla uppgifter kring det.
Jag tänker på ekologiska bönder, ifall de fodrar med ekologisk lusern, om det finns någon som vet vilken ände man kan börja leta i?

Uppskattar alla svar!:)

Sv: Ekologisk Lusern? Någon som vet?

Tror inte det finns "färdig" foder som är helt ekologiska. De flesta eko-bönder producerar sitt foder själv just för att ha koll på det. Så jag tror inte det finns någon direkt marknad för att sälja helt ekologiska foder i mindre förpackningar. Inte minst för att kostnaden blir högre än för det andra fodret och de flesta tycker det är dyrt nog.
Så om du vill ha tag i något är nog det bästa om du hör med folk som har ekologiskdjurhållning om du kan få köpa foder av dom.

Vi har haft nötproduktion som var ekologisk och då när vi hade det kunde vi inte köpa något färdigfoder. Vi fick köpa direkt av odlaren alt odla själv. För hur som helst så vill de flesta som odlar producera så mycket som möjligt och då krävs konstgödning vilket inte är tillåtet om ett foder ska vara ekologiskt.

Ekologiska lucernpellets tror jag inte du hittar, däremot har nog många ekologiska höbönder lucern och andra baljväxter i vallblandningen för att fixera kväve och höja proteinhalten. Över huvud taget har jag (tyvärr) inte sett några ekologiska färdigfoder till hästar, så enklast är nog att försöka få tag i rena råvaror ekologiskt. Annars har jag för mig att lantmännen har en del ekologiska färdigfoder för ko och får som jag sneglat lite på, testa att söka på tex "Sund Gullviva".

Det finns MASSOR av färdigfoder som är ekologiska, dock till nöt/lamm och gris. Det finns även massor av koncentrat till alla djurslag (inte häst).

Ekologisk odlad lusern är dock inte speciellt vanligt i Sverige och jag tror inte det finns att få tag på ngn processad variant. Det jag skulle råda dig till är att kontakta foderproducenterna (Lantmännen och Svenska Foder) och fråga om de kan berätta var deras råvaror kommer från. Det är nog enda vägen, och jag tror det är en svår väg.

Annars försöka importera själv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·
B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 661
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Övr. Hund I tisdags kväll (8/12) tinade jag en Bravo Plus-burgare och gav till hundarna, tack och lov brukar jag mosa till fodret med en gaffel...
Svar
17
· Visningar
19 734
Senast: Hast-hund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama