Ekologisk deodorant

Sv: Ekologisk deodorant

Jag är rädd för bröstcancer! Såg en bild på hur vanliga deodoranter med aluminium i kan påverka uppkomsten av bröstcancer och bestämde mig för att prova ekologiska alternativ. Köpte en eko-deodorant igår. Den luktar lite skumt, men jag får väl vänja mig. Försäljaren presenterade flera alternativ, men de flesta doftade egentligen ingenting. Valde iaf en med doft för att det eventuellt ska kännas lite mera "normalt" i övergången.

Har ni erfarenheter? Vilka ekodeodoranter är bra?

Min egen erfarenhet är att det inte funkar så bra med ekodeodorant. Jag har testat ett flertal, men de var totalt utan effekt på mig som svettas mycket ibland. Tog inte bort lukten alls.

Svettas man inte så mycket har jag fått tipset kokosolja + bikarbonat som man smörjer in i armhålan. Billigare än dyra ekodeos.
 
Sv: Ekologisk deodorant

I min vanliga deo är det aliminum-chlorohydrate..är det ett "starkare" ämne än kalium-alun?
 
Sv: Ekologisk deodorant

I min vanliga deo är det aliminum-chlorohydrate..är det ett "starkare" ämne än kalium-alun?

Alltså; det finns väl inga bevis för att aluminiumsalter ÄR farliga. Om det är aluminiumjonen (Al 3+) som är farlig, finns den i både aluminiumsulfat och aluminiumklorohydrat.
Om de tas in i kroppen alls eller på olika sätt vet jag inte. Jag är bara en stackars kemist (inte ens oorganisk sådan), inte läkare eller toxikolog, så det enda jag hävdar är; vill man ha aluminiumfri deodorant ska man inte använda sig av aluninnehållande deodoranter.

Så tyvärr, jag vet inte.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Nu tvivlar jag på att aluminium i deodoranter är så farligt, och detta är ju vad du inte vill använda, men jag kör absolut torr en gång varannan vecka. Sätter på det ca två timmar innan jag ska duscha på kvällen. Jag har svårt att tro att det är så skadligt att det är farligt att ha det i armhålan fyra timmar i månaden. Resten av tiden behöver jag ingen deo alls, väldigt skönt.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Fasiken vad dumt, jag har använt den (urtekrams kristalldeo) i säkert ett år och hela tiden antagit att den är aluminiumfri... Då får jag hitta nåt annat.

Rosenserien har jag också kört på under flera år, men blev till slut överkänslig mot den. Annars tycker jag den är bra.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Jag har sedan 10 år tillbaka testat mig genom mer eller mindre hela marknaden efter en aluminiumfri deodorant som fungerar. Jag har testat flera av de som nämns i tråden, men inte tyckt de fungerat tillräckligt bra på mig.

Nu äntligen har jag hittat en som verkligen uppfyller kraven. En deo från c/o Gerd. Det är den enda jag tycker är värd att rekommendera och har hört att många andra också tycker om den! Dyr kan tyckas, men helt värd pengarna enligt mig.
 
Sv: Ekologisk deodorant

INCI: Auqa purificata, Potassium Alum (deokristall), Triethyl Citrate (citronsyraester), Sodium Levulinate, Sodium Anisate, Sodium Bicarbonate (natriumbikarbonat), Xanthan Gum (xantangum), Glyceryl Caprylate, Cupressus Sempervirens (cypress), Aniba Rosaeodora (rosenträ), Lactic Acid (mjölksyra).
Potassium Alum = potassium aluminum sulfate = Kalium Aluminium Fosfat = kaliumaluminiumfosfat = Alun som Stinaelin skriver om härovan.

Så den är säkert bra som deo, och den är säkert också ekologisk, men den är inte aluminiumfri.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Se där vad jag inte visste. Då var den ju dum att rekommendera här. Blir dessutom rejält sur eftersom det står att den är helt aluminiumfri.

Kan undra vad det är som gör att jag tål den ändå? "Vanliga" deodoranter med aluminium i får jag sådan klåda att jag inte kan sova på nätterna eller överhuvudtaget inte agera normalt. Denna märker jag absolut ingenting av.
 
Senast ändrad:
Sv: Ekologisk deodorant

Se där vad jag inte visste. Då var den ju dum att rekommendera här. Blir dessutom rejält sur eftersom det står att den är helt aluminiumfri.

Kan undra vad det är som gör att jag tål den ändå? "Vanliga" deodoranter med aluminium i får jag sådan klåda att jag inte kan sova på nätterna eller överhuvudtaget inte agera normalt. Denna märker jag absolut ingenting av.
Kanske för att det är två helt olika molekyler det handlar om. Bara för att de har aluminium som gemensamt ämne så behöver man ju inte reagera likadant - du är ju antagligen inte allergisk mot aluminiumet.

Så att säga att aluminium är dåligt är lite att förenkla saken.

För att jämföra: Dricker du vatten som innehåller väte så mår du bra. Dricker du saltsyra som också innehåller väte så mår du inte bra.

Man behöver se helheten och förstå vad exakt det är som är dåligt.

EDIT
Alun/kaliumaluminiumsulfat är en mineral som ser ut så här i molekylerna:
KAl(SO4)2·12H2O
Den här molekylen innehåller alltså Kalium, Aluminium, Svavel, Syre, Väte.

Aluminiumklorohydraterna är salter som används i traditionell deo och som ser ut ungefär så här (finns alltså flera varianter på dessa):
AlnCl(3n-m)(OH)m
Vanligen denna i deo: Al2Cl(OH)5
Dessa molekyler innehåller Aluminium, Klor, Syre och Väte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ekologisk deodorant

Jag använder en från Yves Rocher, Lotusblomma från Laos heter doften tror jag. Inte eko men innehåller inte aluminium.
 
Sv: Ekologisk deodorant

KL

Jag trodde att Urtekrams deo skulle vara ok men de verkar tydligen innehålla kristall allihopa.

Dr.Hauschkas deo är i alla fall aluminium och kristallfri, kanske något att prova för TS?
Jag har använt den i perioder men har tyckt bättre om doften på Urtekrams deodoranter (tyvärr).
 
Sv: Ekologisk deodorant

Kan det stå att den är fri från aluminiumsalter? För det är den ju.

Vänta lite nu, jag kikade in igen. Det står "HELT FRI FRÅN ALIMINIUM". Och nåt aliminium finns det ju inte... :p
 
Sv: Ekologisk deodorant

Dr Hauschkas är faktiskt Aluminiumfri! (Japp, jag googlade fram INCI på dem med.) Men den innehåller alkohol istället. Kanske inget problem.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Ska mejla dem och fråga ;).

Jo, jag är konstaterat allergisk mot aluminium efter utredning. I alla fall enligt sjukvården. Innan har jag ju märkt det i all tydlighet, bland annat genom deodoranter, men nu blir jag förvirrad.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Gick och hämtade min deo "Nordic Birch Cream Deo" från Urtekram.

Ingredienslista: water, almond oil, shea butter, vegetable oil products, evening primrose oil, glycerine, birch leaf extract, corn starch, zinc ricinoleate, jojoba oil, citric acid, perfume, magnolia bark extract, vitamin E.

Så den varianten verkar vara okej.
 
Sv: Ekologisk deodorant

Dr Hauschkas är faktiskt Aluminiumfri! (Japp, jag googlade fram INCI på dem med.) Men den innehåller alkohol istället. Kanske inget problem.

De använder alkohol som konserveringsmedel i flera av deras produkter, vilket jag tycker är ett bra alternativ.
Så inga problem för mig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp