Ekollon och dräktigt sto!

Sv: Ekollon och dräktigt sto!

Rotavirus är mycket vanligt förekommande och de flesta vuxna hästar har någon gång i livet träffat på rotavirus. Oftast infekteras hästar som föl under diperioden, från två dagars ålder upp till sex månader är vanligast.
Symptomen hos hästar som smittats med rotavirus är anorexi (matvägran), slöhet, diarré och uttorkning. Symptomen kan vara lindriga eller livshotande, ju yngre hästen är desto allvarligare är det. I regel smittar det från föl till föl och inkubationstiden är kort. Viruset påverkar tarmkanalen och ofta har hästen diarré i två till tre dagar. Cirka 70 procent av alla hästar insjuknar men få blir så sjuka att de dör.
Hästar som insjuknat behandlas med vätska i form av elektrolyter. I annat fall gäller förebyggande åtgärder. Rotavirus är nämligen ett mycket resistent virus som kan överleva i stall, rasthagar och annan miljö under lång tid. Noggrann rengöring är viktig för att hålla viruset borta.
Hämtat från /hippocampus.slu.se

okej tack för infon.

men kan ett föl ha detta utan att den behöver behandlas/upptäcks att den behöver behandlas. alltså att den själv blir frisk från det?

om de haft det som föl är de resistenta från att få det igen då eller?

är det vanligt bland vuxna hästar?

jag har aldrig hört talas om detta virus?!

vart är kan man säga att det oftast finns? vart kommer det ifrån?

min unghäst var väldigt mager som ca 5månaders o åt inte alls bra men han mår mkt bättre nu och behövde ingen behandling för vi trodde bara att han gick neråt lite så sm ettåringar/föl kan göra.

kan de ha varit detta virus? måste de behandlas för att de ska försvinna?

okej tack för infon.

men kan ett föl ha detta utan att den behöver behandlas/upptäcks att den behöver behandlas. alltså att den själv blir frisk från det?

om de haft det som föl är de resistenta från att få det igen då eller?

är det vanligt bland vuxna hästar?

jag har aldrig hört talas om detta virus?!

vart är kan man säga att det oftast finns? vart kommer det ifrån?

min unghäst var väldigt mager som ca 5månaders o åt inte alls bra men han mår mkt bättre nu och behövde ingen behandling för vi trodde bara att han gick neråt lite så sm ettåringar/föl kan göra.

kan de ha varit detta virus? måste de behandlas för att de ska försvinna?

Vet ju inte allt om det men eftersom min blev smittad på djursjukhus(se tråden:Mitt föl dog på djursjukhuset på avelsidan lr hästvårdssidan)har jag försökt läsa så mycket jag kan om det och vad jag fattar så är det föl,barn som diar kan få det,liknas med kräksjukan på människor.
Ink.tiden är 1 till 4 dagar så det är ingen tvivel att hon blev smittad där.
Kan ju hända att din hade en lindrig variant men det är ju svårt att säga.

Jag är skeptisk till detta, för om barken är giftig så skulle nog mina hästar varit döda, för dom har tidigare gått i en stoor ekdunge (den är K-märkt så jag får ej ta bort alla ekar, inte ens dom döda :grin:) året runt, och på vintern så har dom skalat av jag vet inte hur många, dom har nog tagit död på ett 10-tal minst och ingen har blivit påverkad utav det, då har ändå en häst som är extremt känslig mot ek gått där, han har varit nära att strycka med 2 ggr på ett annat ställe (visste då inte att bark och löv var farligt såklart, har ju hört det nu på senare tid)

Eller är det så att vissa hästar är känsligare än vissa? Har alltid haft mina där året runt innan som sagt tills man började höra sånt här, nu vågar man ju inte släppa in dom i den underbart fina hagen :confused:

Senast ändrad:

Det sägs väl oxå att det inte ska vara någon fara om de har annat att äta, såsom, gräs och hö tex :confused:

Det brukar vara så att de inte äter ekollon i första hand, men har de väl fått smak för ekollonen kan det vara näst intill omöjligt att hålla dem ifrån ollonen.

Man kan säga det som att de har en "lista" på växter och överst hamnar t.ex gräs och längst ner hamnar t.ex smörblommor och stånds. Då börjar de överst på sin lista och när de har ätit slut på allt ner till "nr 385 - ekollon", ja då äter de ekollon. Och då har de inga som helst betänkligheter för att äta ekollonen. De kan dessutom bli "beroende" av ekollonen. Om ni förstår min något flummiga förklaring :D

Usch! Min polla åt en del löv när hon stog i en sån hage men har inte visat nånting?! Hon käkade bara löven vad jag vet och de va ju för inte så längesen så de va typ brun-gröna ! :confused:

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar