ekipage i timmen?

K

kachic

Hur många ekipage per timme brukar ni räkna med på hopptävling?

Sv: ekipage i timmen?

vi brukar räkna två minuter på varje start ungefär..vi har aldrig kommi försent nån gång när vi räknat så..

på vissa tävlingar är de väldigt effektiva.
jag räknar 1 1/2 minut/ekipage

På dom flesta ställen brukar dom klara 30 stycken i timmen, men det beror ju lite på vad det är för tävling, tävlingsplats, bedömning mm.

Mellan 20-30 beroende på vilken tävlingsplats. För det mesta har man rätt så bra koll på vilka som är snabbare än snittet. Sedan kan bedömningen spela roll också. Går tävlingen ute på en stor banan kan bansträckningen bli längre också och det betyder alltså att det tar längre tid.

räknar på att de tar max 40 i timmen. Fast sen finns de vissa domare som är ruskigt snabba, men de flesta vet man ju om innan så då räknar man med fler ekipage/timme. Räknar man med 40 i timmen kommer man inte för sent i alla fall. Oftast dock brukar de väl ta 20-30/h. Sen finns det ju annat som bör räknas in som vissa banbyggar är snabba, bygger korta banor, bygger "smarta" banor, svåra (= inte så många till omhoppning) och sen vad det är för status på tävlingen också.

Går inte att svara på. Jag har varit med om allt mellan 45 och 15 ekipage i timmen. Då var båda ytterligheterna "vanliga" klasser (ej 2 fas eller derby) på stora gräsbanor, varav på den ena tävlingen hade dom insläpp innan föregående gått i mål och nästa fick startsignal innan föregående lämnat banan. Periodvis var det 3 ekipage inne på banan. Den andra hade inte inslälpp förän föregående gått i mål och gav inte startsignal innan föregående lämnat banan. Vanlig normalstor plan med insläpp i ena änden och utsläpp i andra änden och lite ruljans säger jag ca 25-30 i timmen.

Olympus skrev:
brukar ha 25/timmen. Då har aldrig jag kommit försent iafa.

Jo om du tävlar på strömsholm lär du komma försent.. De tar 40 i timmen..:D

edit: Räknar 40 i timmen på regionala hos vana tävlingsklubbar

På lokala små föreningar räknar jag 25 i timmen.. På Lurbo kan man gott räkna 10 i timmen (suck..)

Senast ändrad:

På storhästtävlingar häromkring (både lokala och regionala) så brukar det gå undan, 1,5 minut per ekipage är högt räknat, det kan gå fortare. Oftast är det två på banan, den som är i tur får startsignal så snarat den förste har gått i mål, och sedan har man en som står beredd vid insläppet.

40 låter jättemkt tycker jag, men det finns säkert klubbr som tar det. Ibland brukar jag räkna ut hur många dom tar på en timme när jag har lite tråkigt på tävligen, brukar få det till 25-30, så 40 låter jättemkt för mig, har bara vart på en tävling där dom tog så många:p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Det är nu klart vilka tre ekipage som startar i den individuella...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Första urvalet har gjorts för att sålla fram vilka ekipage som kan få representera Sverige vid unghäst-VM i hoppning i belgiska Lanaken...
Svar
0
· Visningar
130
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre ekipage gör sig nu redo för att åka till svenskarnas uppsamlingsstall inför OS i Paris som femteryttare. De ska vara redo att hoppa...
Svar
0
· Visningar
642
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben