K

Kung Bob

Vet inte om denna tråd ligger helt rätt men...

Ok, alltså, vi har en stor hage med ganska mycket ek i. Nu undrar jag om det är någon som vet hur farliga ekollon som legat över hela vintern är. Är de fortfarande giftiga? Är träden, alltså själva barken o löven giftiga?

Vi låter dem aldrig gå där på hösten när alla ekollon trillar ner men hur farligt är det vid vår/sommar?

Tacksam för svar.

Sv: Ekhage

Ekollon innehåller tanniner som är skadligt för njurarna, bladen och skotten är giftiga med. Jag skulle inte låta hästarna gå i hagarna om trädena inte var inhägnade.

hmm, men är giftet kvar efter att ha legat på marken så länge? För mycket at hoppas på kanske... Det är synd bara... för det är en fin o stor hage :(

Det läskiga är ju att man inte märkar det på hästarna förr än 70% av njurarna är förstörda...

Hej!
Tänkte passa på o fråga då hur det är med ekhagar. När kan man låta hästarna gå i dom? För det måste dom väl kunna eller? Om man krattar ihop ekollonen o tar bort då? Eller är det farligt att låta hästarna att gå i ekhagar över huvud taget eller hur är det? Jag har inte tänkt på det förut så...

Ekblad bryts ned välldigt långsamt och försämrar gräsväxten också...Man kan förhindra för mycket lövsläpp genom att underkvista ekarna. Sedan kan man ju kratta i hopp fallfrukten om man ids....eller släppa in ett gäng grisar för jag har läst att dom tål enorma mängder ekollon ;).

Jag vet ärligt talat inte om gifterna minskar med tiden, men jag skulle då inte chansa. Ring nån myndighet och fråga.

aaa. får nog kanske göra det. Får väl kolla också om de börjar äta av dem, det är ju inte alla hästar som får smak för det... får hålla koll helt enkelt

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Cactus
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar