Ej i form i galopparbete?

E

Emma_1990

har ni några bra tips för att få hästen att gå i form i galoppen, det är en tinkerkorsning av grövre modell som jag har jag vet inte hur jag dka få honom att gå i form i galoppen kanske är det styrkan som saknas för i skritt och trav kan han gå fin fint och bära sigsjälv!

några tips?

Sv: Ej i form i galopparbete?

Styrka och kondis?
Min 4åriga vallack har fått mycket bättre trav och galopp och formen har kommit utav sig själv när han fått mer muskler :)

När du ska galoppera så glöm inte drivningen, driv på mycket men hästen får inte gå fortare, utan ska sätta bakbenen under sig. Fokusera bara på bakbenen, att hästen ska sätta under sig och när hästen väl gör det så kommer överlinjen, "fin nacke" osv.

Rid mycket i skog och mark, gärna bredvid stigen..
Rid mycket galopp övergångar, kan få hästen att sätta under sig..

Övergångar övergångar övergångar. Halt, trav, skritt, halt, skritt, galopp, galopp trav osv. Det är A och O att övergångarna sitter där de ska. Sedan saknas det säkert en del styrka för att den ska orka bära sig, jag är i samma situation med min just nu och jag rider inte så långa sträckor med galopp utan max en långsida, sedan saktar jag av och väntar tills hon är fin i skritt eller trav och efter det fattar jag igen. Det är galoppfattningarna som stärker!

Precis som Ravishing säger så är det övergångar mellan olika gångarter samt galoppfattningar som gör att hästen sätter bakbenen under sig och därmed stärker ryggen och galoppen :) Min häst är i samma läge som din, han har blivit otroligt bärig och fin i traven men i galopp orkar han bara bära sig något galoppsprång. En bra övning som min tränare låter mig göra är att galoppera på en stor volt i hästens "egna" tempo, det den orkar. Kanske två gånger per varv tar du en halvhalt, och när du känner att hästen lyssnar gör du direkt en ny galoppfattning så den inte bryter av. Funkar jättebra på min häst, efter några varv slappnar han av i nacken :D

Tack för era svar får hoppas att det hjälper med mycket övergångar och galoppfattningar och att formen kommer efterhand då! :) jag gör det mesta med min häst både rider ut, tränar dressyr, hoppar, tränar trick och lek från marken :P

han stod tidigare på en ridskola så jag har inte haft honom hemma mer än 6 veckor ungefär :) och han har gått på bete med hehe. Sen är han inte direkt van vid att gå i form på ridskolan den enda som red honom i form där var jag. (skritt och trav) men det kommer väll:) jag vill så gärna.

Helt fantastisk idag bara gick han så fint :O

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar