Eighty Eight Keys xx och Orestus.

Mia_R

Trådstartare
Vad har ni för åsikter om Orestus och 88:an?

88:an har ju 43 p fördelat på 99898 och antagligen en mkt bra galopp med tanke på hans egen löpkarriär. Lämnar stort vilket jag ser som en fördel.

Orestus har en mkt intressant stam och blev godkänd på prestation tidigare i vår. Är det någon som betäckt med honom och har det "tagit"? Sänkt bakom manken, har det någon betydelse förutom det rent estetiska och kan det bero på arv eller miljö?

Såg Orestus på Strömsholm i år. Han imponerade med sin hoppning men exteriören gillade jag inte alls.

Har foton på bägge men bara på papper och har inte tillgång till scanner nu. :(

Jag funderar på Orestus :)...har tyvärr inte fått tillfälle att se honom live. :(

Bilden på honom i Ridsport var bra mkt bättre än den som är på Flyinges hemsida...om du vill så kan jag scanna in den och skicka till dej? :confused:

Så som jag har fått honom beskriven så är det att han har lite för lite hingstkaraktär och är en sådan häst som är snyggast med sadel och träns på.Man får ju utgå ifrån vad man själv har för stomaterial och fundera... ;)

88:an har jag inga funderingar på själv direkt...

Jag har funderingar på 88:an till mitt sto nästa år. Har bara hört gott om hans avkommors temperament och rörelser från olika håll. Dock vet jag att det skrivits här på Buke om att han savkommor inte kan hoppa, men det har jag inte hört någon annanstans ifrån.

Och hon kan inte heller hoppa, hon vill men som alla andra avkommorna hoppar hon med hängande ben och är oförsiktig av sig.
Finns en anledning till att Piia sålde sin 88 avkomma , hon var helt enkelt trött på att gå omkull i terrängen på honom :D
Han höll på att ta livet av henne i Gärds förra året :o

Intressant!

Själv har jag en Ceylon-dotter som tar sig fram överallt och har ögon i fötterna. Hon älskar att hoppa och har också en väldigt rund och elastisk galopp. Vill lätta upp henne lite ytterligare med en fullblodshingst som ger ett gott temperament, för det har inte alltid hon :D Och jag har pratat med en 7-8 pers som både rider fälttävlan, hoppning och är uppfödare, vilka alla lovordar honom och inget har något negativt att säga om hans avkommors hoppförmåga :o Men det är ingen av dom som rider svår klass, bara medelsvår...

mkt märkligt , ingen av mina fälttävlansvänner (förutom Magnus då givetvis) har något positivt att säga om hans avkommors hoppförmåga, dom säger som jag oförsiktiga och hoppar med hängande ben, ingen höjdare för en fälttävlanshäst :crazy:
Anna Hassö har ju själv ridit honom och anser att han är en usel hoppare.

Undantag finns alltid självklart men jag hade aldrig vågat chansa på honom till hopp eller ft aveln.

Men nu är du varnad iallafall och skyll inte på mig sedan när din avkomma skall börja hoppa ;) :angel:

Men dina kompisar tävlar ju på mycket högre nivå än dom jag pratat med ;)

Jag lovar att inte skylla på dig om det blir en avkomma som hoppar som en kratta :D Hon har en schysst skritt också, så då får man hoppas att det blir en dressyrhäst istället...

Tack, men jag ska försöka leta reda på mitt eget exemplar istället. :D

Orestus är rätt intressant med tanke på stammen. Jag har nämligen fallit som en fura för Oramé och vi gjorde ett misslyckat försök med honom förra året. Fast lika snygg som Oramé är han ju inte på långa vägar... :smirk:

Hm, lät ju inte så kul om 88:ans avkommor inte gillar hoppning. Pållan älskar det och är riktigt duktig i terräng och har som Görels häst ögon i hovarna. Hennes lilla ettåring har en otrolig balans och är säker på sina små fossingar. Hon hade stor kroppskontroll redan som nyfödd, men sen har det nog sina fördelar med kuperade lösdrifter. :idea:

Jag sa inte att dom inte gillade att hoppa , jag sa bara att dom inte kunde ;)

Mitt sto skulle säkert hoppa varenda terränghinder som fanns hon älskar att hoppa men tack vare att jag inte vill dö så avstår jag :crazy:

Ok, viss skillnad. :D Lite självbevarelsedrift har man ju, fast det kunde man ju hoppas att hästan oxå har. :angel:

Jag kan bara hålla med Fio om att 88:ans avkommor INTE kan hoppa! Som sagt finns det en anledning till att Piia sålde sin :angel: Hängande framben vill vi inte ha i fälttävlan ;) Anledningen att han ändå använts så pass mycket som han gjorts, tror JAG är att han dels står på flyinge :angel: ( = bra marknadsföring) och dels att för att några år sedan så fanns det inte riktigt lika många XX-hingstar i halvblodsaveln (eller höll den kvalité som de gör idag) Men som sagt så är det bara en teori jag själv har.

Att jag är intresserad av honom beror på hans exteriör och gång, samt att jag bara hört gott om hans avkommors lynne.

Men jag ska ta och åka runt på lite tävlingar och kolla avkommornas hoppteknik. Det skulle inte bli aktuellt förrän nästa år, så jag har tid på mig :)

Liknande trådar

• Låst
Avel Enligt Flyinges hemsida har Eighty Eight Keys xx avlidit. Han var pigg på förmiddagen och dog på eftermiddagen. Lite trist kan jag...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka