EHV-1, kan de få det igen?

Anonym456

Trådstartare
Hejsan
Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är 13 fick EHV-1 för 7 år sedan så väldigt länge sen men var rätt allvarligt och hon kämpade men inte fått så mycket info ang hur hon va då bara att det satte sig i korset och hon efter det fått en nervskada där. Kan hon bli smittad igen? Kan det bli så allvarligt igen, har hundra frågor men de mesta är väl kan hon få det igen, vissa säger de blir immuna men fått höra olika. Kollar här annars hör jag av mig till vet och kollar vad de säger. Mvh
 
Hejsan
Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är 13 fick EHV-1 för 7 år sedan så väldigt länge sen men var rätt allvarligt och hon kämpade men inte fått så mycket info ang hur hon va då bara att det satte sig i korset och hon efter det fått en nervskada där. Kan hon bli smittad igen? Kan det bli så allvarligt igen, har hundra frågor men de mesta är väl kan hon få det igen, vissa säger de blir immuna men fått höra olika. Kollar här annars hör jag av mig till vet och kollar vad de säger. Mvh
Enligt SVA kan de återinfekteras. Virus som ligger latent kan också återaktiveras. https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/virusabort-ehv-1-hos-hast/#VetContentx4
 
Japp, det är ett herpesvirus (samma släkt av virus som ger munsår hos människa osv), det lägger sig latent och kan "blossa upp" igen vid tex stress eller annan utlösande faktor. SVA-länken du fått ovan är jättebra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 233
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 805
Senast: Pallen
·
Hästvård Hej! Vet någon hur lång tid det tar för svar på ett ehv -1 prov? Kan resultatet komma även på helger? Vi har nämligen tävling i på...
Svar
10
· Visningar
1 782
Senast: LochL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp