Eh... *konfunderad*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Eh... *konfunderad*

Snälla...serien var ett skämt, och du behöver inte låta så aggresiv, klart som FAN det finns nackdelar, risker och tusen saker som talar EMOT en omskärelse, hade jag inte tyckt det hade jag väl inte velat veta FAKTA??

Jag har bara personligen VÄLDIGT svårt att slå bort en hel vuxen manlig befolkning och omyndigförklara dom som sjuka i huvudet.
Det finns miljoner med män som ÄR omskurna och säger HELT tvärtemot vad "vi" här i sverige säger. Att dom inte skulle vilja ha det på annat sätt, men det är klart, dom alla miljoner kanske bara är lata och inte orkar tvätta sig?

Risken att en man smittas av HIV heterosexuellt är, även om mannen är intakt, mycket liten. Och så finns det ju såklart något som heter kondom. :smirk:

Kvinnor har väldigt mycket fler målceller, vad ska vi göra med dem?

Ewa skrev:
Jag har bara personligen VÄLDIGT svårt att slå bort en hel vuxen manlig befolkning och omyndigförklara dom som sjuka i huvudet.
Det har jag inte gjort. Jag ifrågasätter bara nyttan och rättigheten att ta ett sådant beslut åt sitt barn. Det första inlägget handlade ju just om en omskuren kvinna som lät omskära sin son och jag undrade hur man tänker då.

Ewa skrev:
Det finns miljoner med män som ÄR omskurna och säger HELT tvärtemot vad "vi" här i sverige säger. Att dom inte skulle vilja ha det på annat sätt, men det är klart, dom alla miljoner kanske bara är lata och inte orkar tvätta sig?
Och så finns det ju säkert några miljoner män som har blivit omskurna och som lider konsekvenser av det.

Vad vuxna män gör för ingrepp på sina egna penisar är deras eget val och ansvar. Jag motsätter mig omskärelse av små barn därför att jag inte ser nyttan i att utsätta ett barn för det lidandet. Kan man inte vänta tills barnet kan bestämma själv? En omskärelse kan göras när som helst i livet men den kan inte göras ogjord.

slice skrev:
Vad vuxna män gör för ingrepp på sina egna penisar är deras eget val och ansvar. Jag motsätter mig omskärelse av små barn därför att jag inte ser nyttan i att utsätta ett barn för det lidandet. Kan man inte vänta tills barnet kan bestämma själv? En omskärelse kan göras när som helst i livet men den kan inte göras ogjord.

Givetvis, och därför söker jag FAKTA om detta, och ifall det ÄR bättre att göra det som liten än som vuxen etc etc etc, jag är inte ett dugg intresserad av åsikter, det klargjorde jag ovan, jag bad om någon kunde hjälpa mig med rena hårda vetenskapliga fakta.
SEN är det upp till mig att rannsaka mitt samvete, moral och allt annat.

Grejjen är ju att det är ganska så lätt att omskära en man, medan det är svårare att sanera en kvinna från målceller.

När man sätter in förebyggande åtgärder, så måste man väga priset mot den ev. vinsten.

För många män så är omskärelse inte belagt med något pris, utan tvärt om det är bara pluss på den räkningen.
Jag tror att de kvinnor som i denna tråden är emot omskärelse inte har varit med en omskuren man och därför inte heller vet fördelarna för mannen.
Har du någon erfarenhet av omskurna män?

Fakta: Nordiska män omskärs sällan och de har klarat sig alldeles utmärkt ändå. De HIV-smittade vi har är främst narkomaner och heterosexuella kvinnor (ofta smittade utomlands). Antalet fall av peniscancer är ca. 30-40 per år i Danmark och Norge.

Inte_Ung skrev:
Grejjen är ju att det är ganska så lätt att omskära en man
Jamen då kan vi ju vänta med att omskära dem till de själva kan göra valet att de vill omskära sig.

Du tror inte dom där 30-40 männen med cancer hade gladeligen låtit deras mamma omskära dom då om dom haft en chans att slippa cancern?

De hade förmodligen fått cancer ändå, statistiken visar att fördelningen är tämligen jämn.

cancer.org:
"Most public health researchers believe that the penile cancer risk among uncircumcised men without known risk factors living in the United States is extremely low. The current consensus of most experts is that circumcision should not be recommended as a prevention strategy for penile cancer."

Vidare kan man forfarande lämna pojkarna intakta och när de har åldern inne låta dem göra ett utbildat val baserat på vad de vet om cancer, HIV, etc. Eller helt enkelt lämna dem intakta, punkt. Om de i vuxen ålder känner för att låta omskära sig går det att ordna då.

slice skrev:
Vad du tror på är din ensak. Vad jag inte förstår är varför man i ett modernt samhälle fortfarande låter religionen utföra sådana övergrepp på sina egna barn

Det var just sådana här argument jag menade. Du kan omöjligen förstå hur viktigt det är av mina religiösa skäl, och genom att använda ordet övergrepp för du diskussionen till en lägre nivå. Jag anser inte att det är ett övergrepp. För mig är det ett tecken på vår tro, något vi blivit ålagda av Gud att göra. Naturligtvis är min son stolt över detta, eftersom han är stolt över att vara jude.
Det går inte att argumentera rationellt om.

Övrig diskussion återkommer jag gärna till.

Det jag inte förstår är varför man låter religion ha ett sådant inflytande. Jag hade med all säkerhet tyckt likadant om det var en politisk ideologi eller någon annan -ism som låg bakom.

Jag är stolt över att vara *ist, men det betyder inte att jag gör allt som *ismen påbjuder.

En liten undran bara.
Äter ni strikt Koscher också?
Med olika kastruller för kött och mjölk?

Tycker det är gräsligt att omskära små barn, hade just den här diskustionen på en svensk-amrikansk internet sida. Ett av de vanligaste "argumenten" var att för'ldrarna har RÄTT att bestämma. Ehh barnets rätt att bestämma över sin egna kropp då?

Tycker att OM man vill omskära sig för religösa/medesinska/vilket skäl som helst - så ska det göras när man är vuxen nog att ta ett eget beslut(jag blir lika uprörd när jag ser 1 åringar i örhängen) kanske vid 15 års ålder eller så.

Har själv en omskuren kille, första gången vi skulle krypa i säng slogs jag av tanken "hjälp, han är ju säkert omskuren - vad ska jag GÖRA med den:-) - tydligen drababs många ameriknska kvinnor av samma tanke när de konfronteras med en förhud - men det brukar lösa sig av sig själv...*skratt*
Han har nog inga direkta "men" av att vara omskuren - och är lika renlig som mina oomskuran killar - där märker jag ingen skillnad.
MEN han är förbaskad på att han INTE HADE NÅGOT VAL.
Faktum med att det är en av de första saker han tar upp i sin "story of my life".

Lånar knapp.
Lite utanför ämnet.
Ursäkta en dum fråga kanske. Men jag har ingen aning om hur omskärelse på kvinnor går till, vad man gör, varför och vad som händer. Kan någon förklara?

Är det du som är religiös eller är det din man eller båda?*bara nyfiken*.Nej ajg hoppar inte på dig, du är för långt bort :devil: ;)

Man behövr inte rengöra sig med tvål varje dag, för de som tror det.Det torkar ut å gör att man få ännu mer problem med sin hygien, men är de ofräscha finns det saker att smöja in...

Jag tänker inte hoppa på ngn men min åsikt är att alla bör få bestämma själv om de ska bli omskurna eller ej, en bebis kan inte göra det valet å därför bör man vänta tills barnet blibit nog stort.
Personligen skulle jag aldrig kunna utsätta mina ev framtida barn för detta ingrepp.

Men jag uppfattade inte om det var hon eller både hon å barnets far som det berodde på.

De tre vanligaste metoderna:

Amputation av klitoriskappan och hela eller delar av klitoris.
Amputation av klitoris och inre blygdläppar, helt eller delvis.
Amputation av klitoris, inre blygdläppar samt den inre delen av de yttre blygdläpparna. Det "som blir kvar" sys ihop. Kvar blir ett litet hål där urin och mensblod passerar.

Den sista metoden, kallad infibulation, är den som den citerade författaren utsattes för.

I de kulturer där kvinnlig omskärelse förekommer anses ej omskurna kvinnor smutsiga. En kvinna kan aldrig bli gift om hon inte är omskuren. En ej omskuren kvinna anses vara lösaktig. Omskärelsen är ett sätt för samhället (patriarkat) att kontrollera kvinnorna och deras sexdrift. En kvinna som genomgått infibulation kan inte ha sex utan att det syns efteråt, så en man som gifter sig med en sådan kvinna vet att hon är oskuld. Åldern då omskärelsen sker varierar från område till område, allt från nyfödda till vuxna kvinnor. Författaren var fem år och omskärelse mellan fyra och tio års ålder tycks vara vanligast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka