Sv: Eh... *konfunderad*
Nu lär jag väl få alla på mig för detta.
De anledningar till omskärelse man fick läsa där var ganska töntiga. Babianer? Den rätta
kristna saken att göra??? För att det finns där?
Jag har förståelse för era argument, och egentligen är diskussionen omöjlig eftersom vi har så olika utgångspunkter. Det blir mest ett utbytande av åsikter, där ingen kommer att vara beredd att ge med sig.
Min son är omskuren. Det gick snabbt och smidigt till, utfört av en man som har fem års utbildning för ingreppet, han är dock inte läkare. Bedövningen var kylspray men framför allt snabbhet och mycket vass skalpell. Han skrek inte ens under ingreppet, jag tvivlar på att han märkte vad som hände ens. Det läkte snabbt och komplikationsfritt.
Många har sett/läst om skräckscenarier där pojkar i varierande ålder omskärs på köksbord med en slö brödkniv av någon som inte har så stor kunskap om hygien och anatomi. Så var inte fallet för oss. Debatten stod då högt om omskärelser eller inte, och vi bjöd faktiskt in en dagstidning som fotograferade och gjorde ett stort reportage.
Anledningen är religiös, och där faller väl den seriösa debatten eftersom jag inte lär kunna övertyga någon om att det är oerhört viktigt för oss. Det blir känslomässiga skäl och alla de anledningar jag läst om ovan.
Min son är stolt över att vara omskuren, och han är mycket medveten om vad det innebär.
Sakliga argument bemöter jag gärna... men inte "hur kan man i denna moderna tid fortfarande tro på Gud" och liknande. Vår tro är vår egen och jag förväntar mig att den respekteras.
Och förresten... omskurna män tappar
inte känseln...