Eh... *konfunderad*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Eh... *konfunderad*

Nej precis!
Jag fattar inte att det är så vanligt att omskära folk i USA(iofs är de inte kända för att vara världens smartaste befolkning ;) )
Bara kolla sex and the city när charlotte inte vill ligga med en kille som inte är omskuren :eek:

Givna anledningar till omskärelse. :crazy:

"För att alla andra..." eller "för att han ska likna sin far" är tydligen de vanligaste argumenten. :crazy:

Just det S&S-avsnittet tror jag inte att jag har sett men jag känner till attityden rent allmänt. "Uncut? EEEEEEEEEEWWW!!!!" Har även haft diskussioner om omskärelse med amerikaner (främst kvinnor av någon konstig anledning, männen är tämligen tysta) och de tycker, pardon my french, att jag är helt j-a rubbad i huvudet för, citat, en intakt penis är ju bara SÅ jävla äcklig och fy fan för smegma, slut citat. :crazy:

Intactrörelsen i USA gillar Sverige eftersom vi faktiskt har lagstiftat om omskärelse. Den måste utföras av en läkare och den måste utföras under bedövning.

Läs den här, du kommer att bli mörkrädd! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Men då är det ju första gången i världshistorien som män gör ngt som kvinnorna får nytta av eftersom dom tycker om hygien menar jag ;)
Man kan ju få problem av det med, känsligheten försvinner ju tex, då får kvinnorna iofs lida ändå :eek: :devil:

( Här kan man ladda ner en film som visar hur en omskärelse går till och det är mer än vad jag klarar av att se (keep in mind att jag är kall, rationell och saknar empati). Eller, att se det "går väl an" antar jag, men skriken är mer än vad jag klarar av att höra. :crazy: Barnskrik brukar i största allmänhet vara jobbiga, men uthärdliga till skillnad från det här. :crazy: )

Jag orkade inte ta mej igenom allt men det är fan skrämmande! :eek: Typiskt av tex män att säga att de gör vad de vill med sina barn å endel gånger har väl inte mamman ngt att säga till om.
Jg tycker det ska betecknas som dålig förälder om man låter omskära sina söner utan medicins anledning.
Hur 17 kan det vara "lättare" för en bebis att vara omskuren?Den gör ju ingen annat än pissar med den:crazy:

;) Jag tror nog att jag skulle ha svårt för en omskuren penis. Jag är ju van vid förhud, hur fasen hanterar man en penis utan förhud? Och hur himla mycket mindervärdeskomplex får man inte när den omskurna killen inte "känner" något? :crazy:

I deras skruvade logik blir väl livet lite lättare om de (föräldrarna) slipper tvätta under förhuden. Att vägen dit går via smärtsam operation och ett sår öppet för infektioner som måste tas om hand lämnas liksom utanför tänkandet.

Och den vuxna man som lider av att behöva tvätta sig under förhuden en gång om dagen förtjänar de eventuella svamp- och bakterieinfektioner han åker på. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Fattar inte att folk kan vara så lata så de inte ens orkar rengöra sig.Vad gör de hela dagarna?De kan ju inte orka jobba eller ens orka ta sig från sängen till badrummet :eek:

Nu lär jag väl få alla på mig för detta.

De anledningar till omskärelse man fick läsa där var ganska töntiga. Babianer? Den rätta kristna saken att göra??? För att det finns där?

Jag har förståelse för era argument, och egentligen är diskussionen omöjlig eftersom vi har så olika utgångspunkter. Det blir mest ett utbytande av åsikter, där ingen kommer att vara beredd att ge med sig.

Min son är omskuren. Det gick snabbt och smidigt till, utfört av en man som har fem års utbildning för ingreppet, han är dock inte läkare. Bedövningen var kylspray men framför allt snabbhet och mycket vass skalpell. Han skrek inte ens under ingreppet, jag tvivlar på att han märkte vad som hände ens. Det läkte snabbt och komplikationsfritt.

Många har sett/läst om skräckscenarier där pojkar i varierande ålder omskärs på köksbord med en slö brödkniv av någon som inte har så stor kunskap om hygien och anatomi. Så var inte fallet för oss. Debatten stod då högt om omskärelser eller inte, och vi bjöd faktiskt in en dagstidning som fotograferade och gjorde ett stort reportage.

Anledningen är religiös, och där faller väl den seriösa debatten eftersom jag inte lär kunna övertyga någon om att det är oerhört viktigt för oss. Det blir känslomässiga skäl och alla de anledningar jag läst om ovan.

Min son är stolt över att vara omskuren, och han är mycket medveten om vad det innebär.

Sakliga argument bemöter jag gärna... men inte "hur kan man i denna moderna tid fortfarande tro på Gud" och liknande. Vår tro är vår egen och jag förväntar mig att den respekteras.

Och förresten... omskurna män tappar inte känseln... ;)

Senast ändrad:

Jag är mycket kluven då det kommer till manlig omskärelse.

Och ja, jag har provat män både med och utan förhud och ur ett kvinnligt perspektiv så är det ingen större skillnad.
Och antagligen inte ur ett manligt heller.
Lite olika är det, men om det är bra eller dåligt det vet jag inte.
Det är nog mest bara litet olika.

Faktum är dock att kvinnor i kulturer där männen är omskurna har en betydligt mindre risk för livmoderhalscancer och därmed också livmodercancer.
Och detta oavsett om där finns gott om tvål och vatten eller inte.
Kvinnor i länder med omskurna män och ont om tvål och vatten har lägre risk för livmoderhalscancer än i länder med icke omskurna män och mycket tvål och vatten.

Många är de svenska kvinnor som genomgått en s.k. konisering p.g.a. cellförändringar på livmoderhalsen.
Att då låta omskära samhällets pojkar för att skydda samhällets kvinnor från sjukdom, är det verkligen så hemskt?
Ett litet offer från männen till att minska kvinnors cancer.
Men man kanske skall vänta tills att pojkarna är stora nog att inte riskera att bli skadade av bedövningen.
De är ju inga direkta risker för kvinnor som spädbarn.

Källorna till detta hoppas jag få hjälp med av CillaW.

Senast ändrad:

Spädbarn har inte sex. Varför inte låta spädbarnet växa upp och, när åldern kommer, själv bestämma om han vill skydda samhällets kvinnor från sjukdom?

Vidare har jag läst i en del källor att det inte är den intakta penisen som orsakar livmoderhalscancer, men väl HPV, ett virus även kallar kondylom. Är det inte bättre att vi lära våra söner att hålla picken i styr?

Jag stämmer in här, jag har inte personligen LÄST rapporterna men har från flera vad jag kallar säkra källor hört mycket om just minskade cancerrisken i samhällen med omskurna män. Vad det beror på har jag inte den blekaste om, men som sagt, Cilla kan säkert finna vad vi talar om.

I USA omskärs inte den stora delen av den manliga befolkningen av kosmetiska skäl, utan av rent hygieniska, alternativt religösa skäl. Jag tänker inte motsätta mig varken eller.
Efter att ha mött en man som ÄR omskuren, måste jag säga att jag skulle nog inte byta tillbaka om jag fick välja, leka kan man göra ändå :) och NEJ den blir INTE okänslig, tvärtom skulle jag vilja säga, de flesta omskurna män vittnar om ÖKAD känslighet då det inte finns något skinnlager mellan ollonet och kvinnan, och torkar ut, nej oh nej, den funkar lika "smörjande" ändå.
Av personlig erfarenhet kan jag hålla med om att hur renlig du än är, så med förhud finns alltid mer lukt, smeg och annat än utan.

Jag tänker INTE lägga mig i debatten om huruvida det är rätt att omskära barn eller inte, det kommer jag att behöva ta ställning till pga min man, men dom besluten fattar jag på egna grunder, om det blir eller inte blir. Om det ens blir en pojke ;)

Cilla, jag vet inte hur fakta är i fallet, men jag har för mig att man gör det på små barn just för att det är mindre risker med spädbarn, dementera eller bekräfta?

Vad du tror på är din ensak. Vad jag inte förstår är varför man i ett modernt samhälle fortfarande låter religionen utföra sådana övergrepp på sina egna barn?

En pojke är ju inte stolt över att vara omskuren för ingen anledning alls, det är ju något han blir lärd att vara. Jag känner intakta män som är otroligt stolta över att vara intakta.

Omskurna män tappar inte känseln men ollonet blir okänsligt. Utan en förhud som skyddar och fuktar måste kroppen hitta på egna sätt att skydda ollonet, d v s. huden tjocknar för att skydda mot det ständiga slitaget som förhuden skulle ha skyddat mot. Jfr: Ögonen och ögonlocken. Ögonlocken har samma funktion som förhuden, men hur många vuxna människor skulle frivilligt låta skära av sina egna ögonlock?

Då håller jag fast vid att man kan låta barnet vara intakt tills det att han är tillräckligt gammal att göra ett utbildat val. Fram tills det att han är tio-tolv år gammal tar snoppen hand om sig själv (isn't nature wonderful?) och när förhuden släpper är han gamma nog att tvätta själv.

Ollonet BLIR inte okänsligare, inte heller hårdnar huden på minsta sätt, eller tjocknar, eller har problem att hålla sig "fuktigt", jag tror du behöver studera en omskuren man litet närmare ;)

Kan inte låta bli, den här är ganska rolig, hittade den nu när jag satt och surfade runt i ämnet :-p

Comics

hittade litet info http://www.nymedicin.com/news/2002/04/11/Manlig_omskarelse_minskar_risken_for_cancer_i_pen.html

Innan någon börjar skrika och slå på varandra om övertygelser eller vad som är rätt fel eller om någon är dum i huvudet, ingenting har bara en sida, och när diskussionen nu kommit upp, och jag vet att jag SJÄLV kan komma att stå inför beslutet att omskära en eventuell son, tänker jag gräva djupt i VETENSKAPEN för att hitta bägge sidor, hjälp mig gärna, men det skall vara VETENSKAPLIGT, inte blah blah

Hos en del män gör det det.

Usch så hemskt med smegma. :smirk: Kvinnor har också smegma, ska vi omskära dem också?

En bra och välnyanserad Källa
Där står bl.a. att skyddet är störst om omskärelsen sker tidigt.

Sedan så tror jag hellre att män offrar sin förhud än lever i celibat faktiskt.
Annars så kan man ju lära alla flickor att inte gå till sängs med en man som inte är omskuren eller inte har levt i celibat.
Vad tror du är vanligast?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka