Eggersmanns foder??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 517
M

Maxmax

Är det någon som har något att säga om Eggersmanns foder?? Positivt eller negativt?
Jag funderar på att börja ge det till min häst, men jag vet inte något om det.
Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Eggersmanns foder??

Är det inte någon som har nån synpukt på Eggersmann?????

Jag är oxå nyfiken, köpte ett Eggersman-foder igår för första gången.

Jag stod i foderbutiken o läste foderanalyser i 30minuter innan lotten tillslut föll på Eggersman Vital/Senior müsli. Båda hästarna har prövat lite av det idag o de åt med god aptit. Den äldsta av dem, som alltid äter ganska långsamt åt märkbart friskare idag! Jag gillar framförallt att det är nästan inga pellets i.

Ger Naturmusli till hingsten. Han älskar det. Hosthästen hostar mindre av det. Stona fick ett tag Eggersmans classic och kaninerna får de luxe varianten. Har 2 saker emot det.
1. Dyrt (jämnförelsevis med kornkross)
2. importerat foder (känns fel att importera från Tyskland när det finns utmärkta foder i Sverige)

Jag och en massa av mina bekanta kör med Eggersmann och vi är alla lika nöjda, givetvis är det ju lite dyrare än kornkross men jag tycker att det är värt pengarna alla gånger!

Jag ger Classic och StrukturMix, har även "toppat" med Natur under perioder då jag velat ha mer go, och det har funkat fint!

jag vet inte om jag vågar framföra min åsikt här längre... men jag är nöjd med eggersmans müsli. ger Cool Mix till min valack funkar, fint.

Har tidigare fodrat med Eggersmans örtmix-musli, och uppfattade den som mycket bra, och hästen älskade den. Har dock ingen återförsäljare i närheten nu, vilket är synd :cry:

Har också använt Eggersman å hästen gillade det.
Men han äter det mesta som läggs i krubban...;)

Har dock ingen återförsäljare i närheten längre...

har fodrat med Equi de lux, såg ut som kaninmat, till min häst. Hon åt det med god aptit. men jag upplevde att hon föll ur i hullet... ger hon nu kornkross och betfor
Har även prövat Mashen mot dålig mage och det fungerade ett tag sen tycker jag att det tappade effekt...:confused:
Använder mineralbricksen (med vitlök i) och pållan formligen älskar det! så det kommer hon att få fortsättnignsvis oxå! :)

Det som jag tycker är sämre med eggersman är som Welsh skrev:
1. Dyrt (jämnförelsevis med kornkross)
2. importerat foder (känns fel att importera från Tyskland när det finns utmärkta foder i Sverige)

Men läste nu att dom har ett ekologiskt odlat foder nu :idea: ... kan var värt att tänka på även om det kommer från tyskland...

Har tidigare gett vital/senior till min gamla märr som haft problem med hullet, det har fungerat jättebra! Har inte behövt ge stora mängder för att se resultat.

Har tidigare varit ÅF på fodret...men det är inget lätt att sälja foder idag, man måste köpa in enorma mängder för dyra pengar o sen gäller det att snabbt få omsättning på fodret så det inte ligger o blir gammalt...vilket var mitt största problem, fanns helt enkelt inte tillräckligt många hästägare som ville fodra med eggersmanns i "mitt" område.
Så numera ligger all foderförsäljning på hyllan....:smirk:

jag har haft eggersman i 2-3 år nu, har testat flera olika sorter beroende på häst.
tycker inte det är speciellt dyrt räknade ut att det kostade 13kr/dag åt min ganska så stora unghäst, tycker inte d e så farligt!
helt klart värt pengarna.
kan dock tillägga att jag även blandar det med mera kornkross och betfor.
jag kommer aldrig sluta med d fodret, om jag får välja själv!

Jag har fodrat med det i 3-4 år och jag tycker det är superbra!! :bow:
Finns många olika sorter att välja på, alla utan havre, och det är smakligt och lättsmält. Min 25-åring får Vital Senior och Ört müsli och trots att han ej rids så är han jättefin i kroppen, rund och fin över rumpan och ryggen och så.

Rekommenderar det varmt! Visst, det är dyrare än typ Krafft, men man får vad man betalar för..

Zelma skrev:
fanns helt enkelt inte tillräckligt många hästägare som ville fodra med eggersmanns i "mitt" område.
Så numera ligger all foderförsäljning på hyllan....:smirk:
Synd, för jag har inte en enda återförsäljare i min halva av stan :cry:

Mellan Åkersberga och Norttälje finns återförsäljare. Bergshamra närmare bestämt. Om man köper för 2 månader i taget så blir det inte så dyrt med respengar:idea:

Hej!
Jag har fodrat med eggermans havrekompletering i ett par månader nu. Fungerar superfint med havren. Hästen gillar det och det är inte alls så dyrt eftersom man ska ge så lite av just den. Rekomenderar eggersman starkt!

Det va flera som sa att det är dyrt och det är ju lite dyrare än krafft, men enligt min åsikt bättre. Sedan om folk köper eggersman och visar vilket sorts foder man vill ha så kanske krafft tänker om och börjar anpassa sig till hästägares krav. Det kan man ju se redan idag när de tillverkar musli, som tyvärr är i prisklass med Eggermans dyrarare produkter och saknar fullt tillskott på vitamin och mineral!

Finns visst återförsäljare av eggersman på söderort, i södertälje bl.a. Och sen har jag beställt vis Bruntes varav man får det hemkört... hur bekvämt som helst.
Alla mina äter eggersman ört-mix, såväl tävlingshästar som fångponnyn, bara att man drygar ut tävlingshästarnas mat med havre och betfor. Kanon-foder som även "anorektiska" hästar äter med god aptit...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
685
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka