Eggersmann-foder

Draumsyn

Trådstartare
Är det ngn som fodrar med detta foder?
Vad tycker ni om det?

Jag funderar på att med tiden byta ut Draumurs fibergi mot ngt Eggersmanfoder, ngn müsli som de har vet inte vilken ännu.

Om det är ngn som använder detta foder, vilken sort isf?
Föredlar/nackdelar?

Sv: Eggersmann-foder

SUUUPERBRA foder tyvärr slutade dom sälja detta foder i stan där jag bor.
Så jag har gått över till Derby fodret istället.
Och är lika nöjd med det.

Men jag köpte krauter musslien från eggermann riktigt fint foder.

Okej, fördelar med det?

De säljer det här uppe opch jag vet flera i mitt gamla stall som tyckte det var bra, gäller bara att veta vilken sort man skall ta.
Jag vill ha ett müslifoder som smakar bra och som inte har lugnande verkan, han behöver inte "lugnas" ner då han redan har ett trevligt temprament :)

Det jag hade var med mynta i.. bra för luftvägarna och det var andra örter i som är bra för kroppen.
Hästen älskade de och de luktade gott
Jag gav 6 dl om dagen såen säck räckte läääänge=)
Hästen fick fin päls och var bra i magen..Hon som annars är riktigt känslig i magen!

Krauter är lugnande men eggermann hr ju olika sorter.
Så ta ett för tävlingshäsatr som det är lite krut i så får du nog han å bli piggare om de är de du vill..

Jorunn ska få käka tävlingsfoder nu när hon kommer hem för att få henne å piggna till lite=)

Vänta nu, vad är det jag läser?

Jag funderar på att med tiden byta ut Draumurs fibergi mot ngt Eggersmanfoder, ngn müsli som de har vet inte vilken ännu

SUUUPERBRA foder tyvärr slutade dom sälja detta foder i stan där jag bor.

De säljer det här uppe opch jag vet flera i mitt gamla stall som tyckte det var bra, gäller bara att veta vilken sort man skall ta.
Jag vill ha ett müslifoder som smakar bra och som inte har lugnande verkan, han behöver inte "lugnas" ner då han redan har ett trevligt temprament

Krauter är lugnande men eggermann hr ju olika sorter.
Så ta ett för tävlingshäsatr som det är lite krut i så får du nog han å bli piggare om de är de du vill..

Jorunn ska få käka tävlingsfoder nu när hon kommer hem för att få henne å piggna till lite=)

Damerna, är det inte dags att uppdatera sina foderkunskaper och hästens matsmältningssystem?

Hänger man upp sig på ett kraftfoder för att få ditten eller datten, då är man lite illa ute. Man kan få en något piggare häst om man fodrar rätt, detta förutsätter en balanserad foderstat och hänger inte på enstaka fodermedel utan i sin helhet.

Det kan också bli tal om att banta hästen för att den ska bli piggare, hästar med övervikt är i regel lite mindre pigga än vad de skulle kunna vara med en normal kropps vikt/hydda.

Vad som är viktigt att komma ihåg, hästen är grovfoderätare. Det är här man börjar balansera upp foderstaten, och mätmåtten i foder ligger på gram, hekto eller kilo och inte i dl eller liter.

Jag fodrar med Eggersman Senior Vital Müsli. Ett foder för äldre hästar Och hästar som går i lösdrift. Mina är alltså inte äldre, men går i lösdrift. Nu minns jag inte vad som gjorde det speciellt för just lösdrift, om det var lättsmält eller nåt? Men nåt gjorde att jag föll för just det av alla sorter, har fodrat med det i tre år. Hästarna här hemma älskar det och ser fina ut i hull/päls!
Det är Havrefri müsli med lite pellets. Jag gillar inte pellets, skall ju enligt hästtandläkarna fastna alldeles för lätt mellan/på hästens tänder. Det är en del strå med i så jag får iaf lite känsla av grovfoder, vet inte vad det är exakt, ser ut som lusern hack/gräs.

Man skall inte behöva komplettera, men eftersom jag inte behöver de mängder som krävs för att täcka dagsbehovet av mineraler/vit så stöder jag med Dr.Shaettes B-Ursonne mineralfoder.

Jag tillhör dock kategorin som hellre ger mer hö än kraftfoder, 600gram får Kvekki o Snöggur(får även lusern hack) nu, Andi får bara en näve för han är för fet! På vintern när de arbetar mindre får de mindre kraft omer hö.

Om man klickar produktkatalog på deras hemsida får man upp alla foder, det är många!
Jag ger min Clasix mix, hon tycker om det och har bra hull/päls
Och är lagom pigg och glad.

Senast ändrad:

Jag vet nog vad jag pratar om är utbildad inom foder under 3 års tid;)

Ska man tävla och ha sig och tränar hårt är de som så att man inte kan ge bara hö..
Precis som en människa som tränar äter proteindrinkar , kreatindrinkar osv KOSTTILLSKOTT skall INTE ersätta den grundläggande kosten.
Alltså ska inte kraftfoder(kosttillskott) ersätta höet på något vis men man kan inte stoppa i en häst 30 kilo hö på en dag.
Så då får hästen kanske 10 kilo hö och resten fyller man ut med kraftfoder.

Du måste ju ha energi för att orka vara på topnivå betydligt mkt mer om du tävlar på höga nivåer än för den vardagliga människan.
Samma sak gäller ju hästen.

Innan du rider en häst skall hästen få i sig protein, energi mm
Och på en gång efter träningspass skall hästen ha ännu mer protein för att återhämta sig.

Detta är för att undvika katabolism hos hästen

Musklerna skiljer sig inte från hästn än vad den gör på en människa.
Jag själv tränar 6 dagar i veckan 3 på gymmet och 3 ute på spåret där jag springer.

På en gång när jag går upp tar jag en proteindrink
Innan träningen kreatin och kolhydrater
Efter träning
Proteindrink
Innan läggsags nattprotein.

Där i mellan äter jag frukost, lunch, mellanmål och middag

Finns 2 sorter proteiner de som är snabba och de som är långsamma och dessa skall ges vid helt okila tillfällen!

Att ge ett för kraftigt hö är inte alls bra, hö som innerhåller bla 70 smrp skulle jag aldrig falla mig i å ge min häst.
De skulle innebära att Jorunn inte skulle kunna äta mer än 3-4 kilo om dagen vilket är på tok för lite.
Det blir ca 1 kilo per fodertillfälle som tar 30 minuter att tugga upp.
Vad ska hon sysselsätta sig med resten av tiden?? Tugga på inredningen??:grin:

Nä ist har iaf jag valt ett toppen hö men med lite lägre näringsinnehåll så hon istället kan få 10 kilo och få i dis samma näring som med det andra höet som hon bara kunde få i sig 3-4 kilo.

Många är ute efter så kraftfullt hövärde som möjligt och det har jag aldrig förstått.. Stora hbl på 175+ som får 7-8 kilo hö bara eftersom höet är för kraftigt och inte kan ges i mer mängd om dagen.

En vanlig hobbyhäst klarar sig på enbart hö men inte en tävlingshäst.
Säg mig den som tävlar SM/VM som bara ger sin häst hö lycka till säger jag!

Sen är det skillnad på kraftfoder och kraftfoder och här ville trådskaparen veta lite om eggermanns och inte få en uppläxning i foderinformation.

Och självklart en fet häst är inte så pigg men där är hästen inte olik en människa. En fet människa springer inte heller milen;)

Men det står ingenting om att trådskaparens häst är fet här i tråden så då antar vi inte de heller tycker ialla fall jag!

Jag älskar eggemanns foder finns i så mkt olika versioner och den jag gav örtblandningen gick verkligen hem hos Journn och hon vart väldigt fin på det.

Nu käkar hon derby foder och det funkar bra de med där dom har foder speciellt för islandshästar och deras magar=)
Detta har även eggermanns..
Är ju kalas=)

Visst håller jag med om att hästmänniskor i snitt inte är så väl insatta i foder man köper hö och så köper man kraftfoder ofats efter grupptryck vad andra köpt och de tycker funkar bra.
Men funkar de på min häst?? Tja provar man inte får man ingenting veta:D

Detta är vad en mkt bra kostrådgivare skrev om de olika sakerna
Mkt nyttig läsning efter som de tillstort sett gäller samma sak för hästens muskler=)

Här kommer de citerat av anna!

Fördelen med snabbt protein är att det snabbt kommer ut till musklerna och höjer koncentrationen av aminosyror i aminosyrapolen.

Snabbt protein innehåller höga halter av BCAA, dvs grenade aminosyror, hit räknas Leucin, Iso leucin och Valin. Dessa aminosyror metaboliseras inte i levern, utan går direkt från tunntarmen till musklerna. Aminosyror behöver insulin för att transporteras in i muskelcellerna, därför frisätts en liten mängd insulin från bukspottkörteln då BCAA kommer ut i blodet.

BCAA kan intas i koncentrerad form i tabletter eller pulver. Observera att några få gram BCAA inte mättar aminosyrapolen, men förhindrar muskelkatabolism under träningen om du tar tabletterna innan träningen.

Snabbt protein utvinns framför allt ur vassle som är en biprodukt från osttillverkning. Det allra snabbaste vassleproteinet finner du i isolerat-mikrofiltrerat och/eller hydrolyserat protein. (Ju lägre fetthalt och partikelstorlek desto snabbare magsäckstömning och transport till musklerna).

Whey-80 är ett vassleproteinkoncentrat som innehåller 80% protein,
7 % fett och 5 % kolhydrater. Proteinet fullvärdigt och en mycket prisvärd basprodukt i Star Nutritions sortiment.
Vill man avancera ytterligare kan man köpa Whey-100 som innehåller hela 89 % protein och spårmängder av kolhydrater och fett.

Långsamt protein, har som namnet antyder ett långsamt upptag i kroppen. Aminosyraprofilen gör att proteinerna i kasein och äggalbumin ger en konstant påfyllning av aminosyrapolen under flera timmar. En drink innehållande 30 gr kalcium-kaseinat bör sannolikt upprätthålla en full aminosyrapol under hela nattfastan

Blir man mer mätt på ett långsamt protein?
Sannolikt inte, aptitregleringen är betydligt mer avancerad. Proteinrik kost ger bevisligen bättre mättnad än kolhydrat eller fettrik kost per energienhet! Detta beror bland annat på att protein inte påverkar blodsockernivån och insulinnivån som kolhydrater och inte är lika energität som fett.

Om man blir mättare av långsamt protein beror det på att det tjocknar lite då det blandas i vätska samt att det inte ger någon insulinförhöjning. (vilket ju BCAA i vassleprotein gör)
Du känner dock inte av om aminosyrapolen är mättad eller ej. Musklerna kan inte signalera att de behöver protein och det finns inget system som gör att vi känner av kvävebalansen i kroppen.

Vid negativ kvävebalans (proteinbrist) kommer protein frisättas från musklerna och vid positiv kvävebalans kommer protein omvandlas till glukos.

När är det bäst att använda snabbt /långsamt? Kan det vara bra att ha BÅDE snabbt och långsamt protein hemma för att kunna använda dessa vid olika tillfällen?
Du bör ha båda typerna hemma!
Efter träningen; Tag ca 25 gr snabbt protein (0,75 dl Whey-80)
Som mellanmål; Välj ett blandat protein med förhållandet 80:20 mellan långsamt och snabbt protein. tex. Slow Pro-80
Innan sänggående; Tag ca 25 g långsamt protein. Tex. Night Pro

Hur är det snabba respektive långsamma proteinpulvret om man jämför med vanlig mat, exempelvis mager kyckling. Är proteinet i maten långsammare än Whey-80?
Jag vill gärna förespråka livsmedel och riktig mat i största möjliga utsträckning, men tyvärr kan inte mat konkurrera med dessa koncentrerade proteintillskott. Alla proteinrika livsmedel ger även fett och ibland också kolhydrater.

När det gäller långsamt protein kan du dock välja tex. kesella mager, kycklingfilé eller mager fisk som ett jämlikt alternativ.
Men det finns inget livsmedel som är jämbördigt med vassleproteintillskott!

Protein i maten måste spjälkas i många led innan det kommer ut i kroppen, det kan ta 2-7 timmar för maten att brytas ner och absorberas.
Whey-80 och Whey-100 är således extremt mycket snabbare ut i kroppen än mat.

Hoppas du fått svar på några frågetecken!
Med vänlig hälsning/ Anna Paulie

Hemsidan för mer info

http://www.expertpanelen.se/blogg/

Hoppas någon vart klokare efter mitt inlägg om foder och kost=):D

Senast ändrad:

Nä, det är ren och skär blaj du skriver kopierat från en hemsida eller blogg. Har du förstått själv vad du läser och har skrivit?

Enkelt uttryckt, ge hästen ett bra kvalitativt grovfoder. Täck tuggbehoven, samt säkerställ näringsintagaget, islandshästar är effektiva grovfoderomvandlare med sin 1 m längre grovtarm än för övriga raser. Kraftfoder ges som komplement, att diskutera ett kraftfoder utan att ens veta om det passar in i foderstaten (analys) är i mina ögon okunnigt om du är påläst.;)

PS. OM du är påläst inom foder, hade du sett att detta foder tillhör bland de mest onödigaste och dyraste fodren kilopriset. Det bör vara enkelt för dig att se fodrets innehåll, alltså vad du betalar för.

Senast ändrad:

Det finns faktiskt ett par till onödiga foder, dyra foder som i princip tillför nada. Några ponny foder, samt foder till islandshästar.

Men snälla du att sitta och säga vad ni ger för musli utan att veta hövärdet är ju hokus pokus.
Först tar man reda på hövärdet sedan sätter man sig och letar upp ett bra foder som passar till höet.
Man kan ju inte köpa ett sorts musli år efter år bara för att......
Hövärdena varierar ju nämligen år efter år även om dom kommer från samma åker.
Ett högt proteinvärde är inte farligt för hästen att äta om det kommer från grovfodret däremot om det kommer från kraftfodret.

Jag tillgodoser hästens tuggbehov i hömängd. Självklart får de mer om de behöver det.

Att trixa med foder ogillar jag, men på just Yrpa vet jag vad som fungerar bäst på henne. Trots bra värden på hö så kan hon inte gå på enbart hö, hon blir då bukig och lägger på sig otroligt lätt. Men jag kan inte heller ge henne för lite hö och därför fodras hon med extra protein och kraft så att hon har sina behov tillgodosedda. Nu när hon går med föl har hon såklart med fritillgång på hö samt att jag kompletterar med kraftfoder. I år är mitt hö analyserat, men jag kommer inte ihåg siffrorna.

Min häst går just nu på bete och senare skall de få hösilage med bra kvot. Förutom bete/silage får han litet betfor som blandas ut med mineral och linfröolja, lite äpplen och lite morötter, bröd om finns.

Piggare och gladare häst är svårt hitta. Här behövs då inte något "undergörande" Eggersmansfoder eller annat kraftfoder heller.

Har aldrig påstått, fortfarande har vi en individ att ta hänsyn till. Men att i första inlägget skriva att ett foder är super, i nästa komma med en kopierad text från en sida visar bara att man inte är påläst.

Grunden för alla foderstater ligger i grovfodret, men bukighet har inget med grovfodret i sig att göra. Dvs hästar skulle kunna leva på enbart grovofoder om detta höll en bra balans och täcker tuggbehovet samtidigt som kvoten ligger i rätt balans. Får hästen i sig för mycket Mj i förhållande till smrp, då får du en bukig häst som enbart blir fet.
Det har inget med grovfodret enbart att göra, det har med en felaktig balans att göra. Det är här ev kraftfoder kommer in, att balansera upp ev brister, som inte kan göras med enbart grovfoder.

För att veta, så krävs analys. Man kan ínte generellt säga att ge det och de för då får du alla behov täckta.

Jag tror Gejsa gav ett kortare svar.

Så såg jag det här också.

Ska man tävla och ha sig och tränar hårt är de som så att man inte kan ge bara hö..

Jo faktiskt kan det räcka med det, förutsatt att grovfodret har tillräckligt innehåll. Det bör du känna till.

Vad tror du ett kraftfoder innehåller som inte ett bra grovfoder har?

Har aldrig påstått, fortfarande har vi en individ att ta hänsyn till. Men att i första inlägget skriva att ett foder är super, i nästa komma med en kopierad text från en sida visar bara att man inte är påläst.

Jag glömde nog skriva knapplån. ;)
Mitt inlägg var inte riktat mot dig alltså.

Jag har tidigare tävlat både på SM-nivå med islandshäst och msv körning(maraton bla..) på nästan enbart grovfoder!! Det lilla skrammlet i krubban var mest för att få i mineraler och inget annat! Och det var inget fel på energin i mina hästar :angel:!
Just nu behöver jag lägga till lite och då har jag valt Mustangs musli orginal. Det passade i min foderstat och ser mkt smakligt ut. Dyrt och onödigt? ja kanske......

Kraftfoder bör väljas utifrån det grovfoder man har till hästen. Detta kan variera grovt från en säsong till en annan. Har man tur så behövs inte ens något kraftfoder, mer än kanske som krubb eller hink skrammel.

Det jag protesterar mot, är när man diskuterar kraftfoder utan att ta hänsyn till hästens behov och nuvarande situation. Hur den ser ut vet man när man tittat och räknat på analysen och tittar på hästens behov. Kraftfoder är olika, med högst varierande innehåll. Varför välja ett sådant om kraftfoder behövs, som kanske inte ens tillför och täcker ev behov?

Svara gärna på det den som kan.

OBS detta är nu inte riktat till dig Ryver, utan mer som en personlig reflektion och således en personlig fråga till de som resonerar i den banan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
S
Relationer Har tr en man i 9 månader. Vi har starka känslor för varandra. Det som är jobbigt är att han fortfarande tr en kvinna som han har haft...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
27 195
Senast: samband67
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar