Sv: Eggersmann-foder
Jag vet nog vad jag pratar om är utbildad inom foder under 3 års tid
Ska man tävla och ha sig och tränar hårt är de som så att man inte kan ge bara hö..
Precis som en människa som tränar äter proteindrinkar , kreatindrinkar osv KOSTTILLSKOTT skall INTE ersätta den grundläggande kosten.
Alltså ska inte kraftfoder(kosttillskott) ersätta höet på något vis men man kan inte stoppa i en häst 30 kilo hö på en dag.
Så då får hästen kanske 10 kilo hö och resten fyller man ut med kraftfoder.
Du måste ju ha energi för att orka vara på topnivå betydligt mkt mer om du tävlar på höga nivåer än för den vardagliga människan.
Samma sak gäller ju hästen.
Innan du rider en häst skall hästen få i sig protein, energi mm
Och på en gång efter träningspass skall hästen ha ännu mer protein för att återhämta sig.
Detta är för att undvika
katabolism hos hästen
Musklerna skiljer sig inte från hästn än vad den gör på en människa.
Jag själv tränar 6 dagar i veckan 3 på gymmet och 3 ute på spåret där jag springer.
På en gång när jag går upp tar jag en proteindrink
Innan träningen kreatin och kolhydrater
Efter träning
Proteindrink
Innan läggsags nattprotein.
Där i mellan äter jag frukost, lunch, mellanmål och middag
Finns 2 sorter proteiner de som är snabba och de som är långsamma och dessa skall ges vid helt okila tillfällen!
Att ge ett för kraftigt hö är inte alls bra, hö som innerhåller bla 70 smrp skulle jag aldrig falla mig i å ge min häst.
De skulle innebära att Jorunn inte skulle kunna äta mer än 3-4 kilo om dagen vilket är på tok för lite.
Det blir ca 1 kilo per fodertillfälle som tar 30 minuter att tugga upp.
Vad ska hon sysselsätta sig med resten av tiden?? Tugga på inredningen??
Nä ist har iaf jag valt ett toppen hö men med lite lägre näringsinnehåll så hon istället kan få 10 kilo och få i dis samma näring som med det andra höet som hon bara kunde få i sig 3-4 kilo.
Många är ute efter så kraftfullt hövärde som möjligt och det har jag aldrig förstått.. Stora hbl på 175+ som får 7-8 kilo hö bara eftersom höet är för kraftigt och inte kan ges i mer mängd om dagen.
En vanlig hobbyhäst klarar sig på enbart hö men inte en tävlingshäst.
Säg mig den som tävlar SM/VM som bara ger sin häst hö lycka till säger jag!
Sen är det skillnad på kraftfoder och kraftfoder och här ville trådskaparen veta lite om eggermanns och inte få en uppläxning i foderinformation.
Och självklart en fet häst är inte så pigg men där är hästen inte olik en människa. En fet människa springer inte heller milen
Men det står ingenting om att trådskaparens häst är fet här i tråden så då antar vi inte de heller tycker ialla fall jag!
Jag älskar eggemanns foder finns i så mkt olika versioner och den jag gav örtblandningen gick verkligen hem hos Journn och hon vart väldigt fin på det.
Nu käkar hon derby foder och det funkar bra de med där dom har foder speciellt för islandshästar och deras magar=)
Detta har även eggermanns..
Är ju kalas=)
Visst håller jag med om att hästmänniskor i snitt inte är så väl insatta i foder man köper hö och så köper man kraftfoder ofats efter grupptryck vad andra köpt och de tycker funkar bra.
Men funkar de på min häst?? Tja provar man inte får man ingenting veta
Detta är vad en mkt bra kostrådgivare skrev om de olika sakerna
Mkt nyttig läsning efter som de tillstort sett gäller samma sak för hästens muskler=)
Här kommer de citerat av anna!
Fördelen med snabbt protein är att det snabbt kommer ut till musklerna och höjer koncentrationen av aminosyror i aminosyrapolen.
Snabbt protein innehåller höga halter av BCAA, dvs grenade aminosyror, hit räknas Leucin, Iso leucin och Valin. Dessa aminosyror metaboliseras inte i levern, utan går direkt från tunntarmen till musklerna. Aminosyror behöver insulin för att transporteras in i muskelcellerna, därför frisätts en liten mängd insulin från bukspottkörteln då BCAA kommer ut i blodet.
BCAA kan intas i koncentrerad form i tabletter eller pulver. Observera att några få gram BCAA inte mättar aminosyrapolen, men förhindrar muskelkatabolism under träningen om du tar tabletterna innan träningen.
Snabbt protein utvinns framför allt ur vassle som är en biprodukt från osttillverkning. Det allra snabbaste vassleproteinet finner du i isolerat-mikrofiltrerat och/eller hydrolyserat protein. (Ju lägre fetthalt och partikelstorlek desto snabbare magsäckstömning och transport till musklerna).
Whey-80 är ett vassleproteinkoncentrat som innehåller 80% protein,
7 % fett och 5 % kolhydrater. Proteinet fullvärdigt och en mycket prisvärd basprodukt i Star Nutritions sortiment.
Vill man avancera ytterligare kan man köpa Whey-100 som innehåller hela 89 % protein och spårmängder av kolhydrater och fett.
Långsamt protein, har som namnet antyder ett långsamt upptag i kroppen. Aminosyraprofilen gör att proteinerna i kasein och äggalbumin ger en konstant påfyllning av aminosyrapolen under flera timmar. En drink innehållande 30 gr kalcium-kaseinat bör sannolikt upprätthålla en full aminosyrapol under hela nattfastan
Blir man mer mätt på ett långsamt protein?
Sannolikt inte, aptitregleringen är betydligt mer avancerad. Proteinrik kost ger bevisligen bättre mättnad än kolhydrat eller fettrik kost per energienhet! Detta beror bland annat på att protein inte påverkar blodsockernivån och insulinnivån som kolhydrater och inte är lika energität som fett.
Om man blir mättare av långsamt protein beror det på att det tjocknar lite då det blandas i vätska samt att det inte ger någon insulinförhöjning. (vilket ju BCAA i vassleprotein gör)
Du känner dock inte av om aminosyrapolen är mättad eller ej. Musklerna kan inte signalera att de behöver protein och det finns inget system som gör att vi känner av kvävebalansen i kroppen.
Vid negativ kvävebalans (proteinbrist) kommer protein frisättas från musklerna och vid positiv kvävebalans kommer protein omvandlas till glukos.
När är det bäst att använda snabbt /långsamt? Kan det vara bra att ha BÅDE snabbt och långsamt protein hemma för att kunna använda dessa vid olika tillfällen?
Du bör ha båda typerna hemma!
Efter träningen; Tag ca 25 gr snabbt protein (0,75 dl Whey-80)
Som mellanmål; Välj ett blandat protein med förhållandet 80:20 mellan långsamt och snabbt protein. tex. Slow Pro-80
Innan sänggående; Tag ca 25 g långsamt protein. Tex. Night Pro
Hur är det snabba respektive långsamma proteinpulvret om man jämför med vanlig mat, exempelvis mager kyckling. Är proteinet i maten långsammare än Whey-80?
Jag vill gärna förespråka livsmedel och riktig mat i största möjliga utsträckning, men tyvärr kan inte mat konkurrera med dessa koncentrerade proteintillskott. Alla proteinrika livsmedel ger även fett och ibland också kolhydrater.
När det gäller långsamt protein kan du dock välja tex. kesella mager, kycklingfilé eller mager fisk som ett jämlikt alternativ.
Men det finns inget livsmedel som är jämbördigt med vassleproteintillskott!
Protein i maten måste spjälkas i många led innan det kommer ut i kroppen, det kan ta 2-7 timmar för maten att brytas ner och absorberas.
Whey-80 och Whey-100 är således extremt mycket snabbare ut i kroppen än mat.
Hoppas du fått svar på några frågetecken!
Med vänlig hälsning/ Anna Paulie
Hemsidan för mer info
http://www.expertpanelen.se/blogg/
Hoppas någon vart klokare efter mitt inlägg om foder och kost=)