Eggersman High Energi - gör det någon skillnad?

Z

zoowie

Som rubriken lyder, ni som ger era hästar just Eggersman High Energi, har ni märkt någon skillnad på era hästars beteenden?
Blir dom piggare eller gör det ingen speciell skillnad?

Jag funderar på att köpa det efter att ha läst lite om det..
Just för att jag vill att min ena ponny ska få lite mer 'go'. :p

Vad är era erfarenheter av Eggersmans olika varianter?

Sv: Eggersman High Energi - gör det någon skillnad?

Nej, min ponny blev fet och lat, och ja vi hade uträknad foderstat och försökte med att sänka krafftfodret,
ge mer hö och mer motion men hon blev tjockare och tjockare tills hon började matvägra på müslin.

OJ!

Snackade precis med en kompis som gav detta till sin häst och fick genast en piggare och nästan galen häst..

Verkar vara väldigt olika för varje häst.. Jag ska ge det ett försök iaf!

japp min blev superpigg när jag bytte ut en halv liter örtmüsli mot high energy...

men han får inte mkt kraftfoder heller.

Energi i formen MJ (kalorier) gör inte hästen piggare per automatik. Det är nästintill omöjligt att via fodret pigga på en häst, däremot kan vissa hästar om de fodras 'för mer än de rids' få överskottsenergi. Som kommer visa sig i överskottskilon sedemera.

Annars är det omöjligt fodra fram pigghet, med undantag för underfodrade hästar som får tillbaka gnistan av att få tillräckligt med foder, samt för de som regaerar 'explosivt' på exvis havre.

Jag har märkt noll skillnad i temperament på högenergifoder, men däremot hullskillnad. Detsamma gäller för Eggersman High energy, både muslin och pelletsarna.

teoretisk håller jag med dig men det fungerar bevisligen inte så i praktiken...

om hästen är väldigt flegmatisk så kanske det bara blir fett istället för futt men mina hästar blir piggare, ej tjockare, av high energy.

Och inte av att få samma mängd MJ och SRP av 'annat' foder? Och det är inte havre eller ngt annat de 'får turbo' av i HE?

Fascinerande, men okej, då går det på vissa =) Men de lär vara i minoritet då =)

Jag kan ju få fblkillen att bli extrempigg på t ex Mustangs Active-musli, men det beror på att det är havre i den, och han blir helt bäng av havre. Han blir inte piggare av Hestekraft t ex, som innehåller ännu mer energi, men utan havre. Men är det inte sån anledning för dina, ja då finns det de man kan 'peppa' med fodret =)

nej den är havrefri såvitt jag vet. om det är något annat i det som ger piggheten vet jag inte, men dom blir väldigt energiska...:p

Är det inte PROteiner som gör hästen 'tjock', inte ENergi?
*duckar för slag i huvudet* :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 863
Senast: caballus
·
Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 383
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka