• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 16 184
J

jupiter-judex

vad är skillnaden på ett tredelat eggbett och ett vanligt tredelat bett? tycker det är snyggt med de fasta ringarna och skulle vilja ha ett med lite mindre ringar...om det inte har någon negativ inverkan på hästen såklart!

Sv: eggbett

Mindre risk att bettet kniper i mungipan med ett eggbett. Sen har jag hört att eggbett är liiiite skarpare.

i stort sett samma som det vanliga tredelade då? då borde jag ju kunna byta till ett eggbett med gott samvete för att jag tycker det e snyggt.

Som Matinee sa så är det mindre risk att hästens hud kläms, det ligger också lite stadigare i hästens mun.

Som tidigare sagt så ligger det framförallt stadigare vilket är suveränt på hästar med lite orolig mun. Det fungerar lite som bettplattor.
Och är inte skarpare.

hävstång?? har jag svårt att tro! i min värld behövs det någon förlängning någonstans för att få en hävstångseffekt...
ska nog testa ett i alla fall! skulle vilja ha ett med lite mindre ringar...någon som vet var man hittar det, tycker inte jag ser någonstans om ringstorleken. en i mitt stall har ett eggbett med enorma ringar och det tycker jag inte blir jättesnyggt!

Hööks har ett tvådelat eggbett med små ringar. Är ganska smalt också, 13mm om jag inte minns fel.

vad är skillnaden på de tredelade där mittdelen är platt och där den är lite rundare?

Jag ska handla det tredelade eggbettet som finns på hööks i veckan åt min unghäst.

Just nu har jag vanligt tredelat men jag behöver ett bett till och har fått för mig att eggbettet ligger stabilare i munnen på nått vis.

Håller med, Men det är stadigare ju mindre ringarna är (har testat). Globus har ett med stora ringar..

Aha :idea: jag har bara ett med större ringar (platta, jättefula de med btw) som jag har ridit min på, så jag har ingen erfarenhet av skillnaden :)
Brukar använda ett bett med parerstänger när jag vill ha ngt som ligger stadigt (när hästen har sina skavperioder)

Eller förresten, jag har ett med små ringar åxå - men det är ett bridongbett som endast används till kandaret.

Ja det stod bridongbett på mitt som har små ringar. Men använder det som vanlig tränsbett också för han trivs så bra med det. Så får det bara se lite konstigt ut med pytteringarna.. :p

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka