Eget fotoföretag

ljusslinga

Trådstartare
Jag tänkte gör a en liten miniundersökning här, om det går bra.
Jag är himla sugen på att öppna en liten enskild firma. Idén är att åka runt på tex. utställningar, agilitytävlingar och dylikt och fota. Bilderna ska sen kunnas köpas för ett rimligt pris. Nu till fråga. Finns det någon som helst efterfrågan på det här? Jag som har tävlat en del med ponny, vet att fotograferna på hopptävlingarna säljer bilder till nästan alla deltagande (kanske lite överdrivet, men ni förstår vad jag menar). Finns samma intresse för er med hundar? Skulle du köpa en bild, antingen i digital form eller i a4 storlek som var tagen på utställning? Självklart kommer dom ju bli tagna med en shysst systemkamera och inte det jag tar mina egna bilder med nu.
Tack på förhand /Felicia, förhoppningsvis egen företagare snart

Sv: Eget fotoföretag

Om det blev fina bilder skulle jag vara intresserad. Men sen skulle det vara ett rimligt pris som du sa. Annars kan man lika gärna ta egan bilder. Sen kanske klubben som anordnar tävlingen är intresserad av att ha bilder på hemsida och då kanske vill betala för det;)

Jag skulle köpa om bilderna blev bra och priset var rätt. Det finns en sådan liten firma här nere i södra Sverige, att jag inte köpte bilderna från senaste fotograferingen berodde på att bilderna inte var det jag sökte (de var inte dåliga, valpis hade bara inte suttit så som jag hade velat) och att jag inte hade råd.

Det finns ett fotoföretag som heter gladatassen som åker runt och tar typ attelje´bilder på olika djurtillställningar sen kan man gå in på deras hemsida och titta på bilderna och beställa vad man vill ha. Du får väl gå in på deras hemsida och "spionera"men jag tror det går ganska bra för dem(har själv beställt fotopaket från dem). Jag tror att det även kan finnas en marknad för bilder från själva tävlandet men det beror som andra har påpekat på kvaliteten.Vissa hundklubbar tar ju t.ex själva bilder och lägger ut på hemsidan men dessa bilder är ju ofta röriga och enligt mig "mindre lyckade"men kul att titta på när det är folk man känner men inget jag skulle betala för.

Psst....Sen vet jag inte om jag tävlar med min hund om jag blir så glad om det utan förvarning dyker upp en fotograf för jag brukar vara tillräckligt nervös ändå men du kanske har en bra kamera och kan stå så där lagom långt borta så det inte blir uppenbart att man blir fotograferad.....:angel:

Psst....Sen vet jag inte om jag tävlar med min hund om jag blir så glad om det utan förvarning dyker upp en fotograf för jag brukar vara tillräckligt nervös ändå men du kanske har en bra kamera och kan stå så där lagom långt borta så det inte blir uppenbart att man blir fotograferad.....:angel:

Man kan ju alltid köpa ett snuskigt stort objektiv så kan man få närbilder på 100 meters håll ;)

Vilken smart idé! Jag tror nog det hade kunnat bli ett trevligt litet företag och jag hade absolut varit intresseard, om det var så att jag ställde ut eller tävlade agility med någon av mina hundar.

Lycka till !!

Tack för all respons! Som det ser ut nu så tror jag att jag kör igång och ser vad som händer. Hör av mig när sida kommer upp och dom första bilderna är tagna :)

Man kan ju också göra "vinnabilder". Dvs man får ställa upp hunden på en speciell plats och föreviga tillfället. Man kanske fick cert eller hunden var riktigt fin i pälsen :p

Rimliga krav på upphovsrätten kan vara bra.
Fick jättebra foton från en norsk fotograf på utställning och priset per foto var väl hyfsat.

Men om jag ville använda fotot på webben eller i annons skulle hon ha 4500 kr. Per foto!!!!

Aldrig att jag betalade en krona för foton från den fotografen ...

4500:- :crazy:
Tanken är väll att om man köper en bild ska man få använda den till sin hemsida eller vad man nu vill. Man har ju köpt bilden..!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka