Eget företag!

EmelieR

Trådstartare
Bör man skaffa ett företag så att man kan göra rätt för sig när man hyr ut 2 boxar. Eller får man tjäna en viss summa utan att skatta när man redan har ett annat jobb man skattar för?
Jag är alltså en privatperson med vanligt jobb.

Sv: Eget företag!

Som jag har förstått saken så är det så här: Om du har för avsikt att varaktigt hyra ut boxarna mot betalning som ger ett överskott ska du momsregistrera dig och ta ut moms. Du behöver inte registrera något bolag egentligen, men du blir registrerad av Skatteverket som enskild näringsidkare när du momsregistrerar dig.

Om det bara är en tillfällig uthyrning eller av annan anledning inte uppfyller kraven som ställs för momsregistrering ska du ändå redovisa intäkt från hobbyverksamhet i deklarationen.

Om du vill få mer info föreslår jag att du kontaktar Skatteupplysningen på 0771-567 567.

Har för mig att det finns någon regel om max 4 hästar inhyrda i stallet innan man måste ta det hela vitt så att säga.

Ring å be skatteverket skicka ut en broschyr så får du all den korrekta informationen.

För jag är inte helt säker på min punkt.

Har för mig att det finns någon regel om max 4 hästar inhyrda i stallet innan man måste ta det hela vitt så att säga.

Ring å be skatteverket skicka ut en broschyr så får du all den korrekta informationen.

För jag är inte helt säker på min punkt.

Nej. För du har helt fel.

Alla inkomster ska redovisas. Däremot behöver de inte redovisas som näringsverksamhet utan det går bra att redovisa som inkomst av hobbyverksamhet.

Exempelvis om man inte har ett tydligt vinstsyfte med verksamheten så FÅR man inte momsregistrera sig, utan då redovisar man som inkomst av hobbyverksamhet. Då behöver man inte ta ut moms på intäkterna, och får inte heller dra moms på utgifter.

Med vitt så menar jag att man har det som en verksamhet d.v.s. liknande vid ett företag. Det är det som är vitt för mig.

För det är väll viss skillnad på att betala skatt på sådant sätt som en företagare gör och att redovisa eller ahr jag misuppfattat det hela då?

För det är väll viss skillnad på att betala skatt på sådant sätt som en företagare gör och att redovisa eller ahr jag misuppfattat det hela då?

Fast den normala skillnaden är att "vitt" är redovisade inkomster enligt de lagar som finns. Och "svart" är oredovisade inkomster, vilket är ekonomisk brottslighet.

Sedan är det givetvis skillnad på vilka skatter och regler man omfattas av, men det är inte mindre lagligt så länge man redovisar alla inkomster.

Självklart är det så.

Vad betalar man för skatt på hobbyverksamhet?

Lånar tråden lite... Behöver man tillstånd för att hyra ut en boxplats tillfälligt (3 månader)?

VArför inte? Om det bara gäller över vintern?
Vad är det för mening med att ta upp det som hobbyverksamhet om man inte kan utnyttja momsavdraget på det man köper in?

Vad är det för mening med att ta upp det som hobbyverksamhet om man inte kan utnyttja momsavdraget på det man köper in?
"utnyttja momsavdraget" är väl lite fel uttryckt? Tanken är ju att man ska gå med vinst och då betalar man in mer moms till staten än man kan dra av (om man har företag).

Om du redovisar det som hobbyverksamhet så behöver du ju inte lägga på moms på stallhyrorna heller, så om du går med vinst tjänar du på att ha det som hobbyverksamhet och inte ingå i momssystemet. Upp till en viss omsättning är ok att redovisa som hobbyverksamhet, sen ska man ha företag.

Meningen med att ta upp det i deklarationen är för att reglerna ser ut så (och för att det är så roligt att betala skatt :smirk: )

Om det är över vintern så är det nog ett gränsfall vad gäller frågan om kravet på varaktighet är uppfyllt. Det är bäst att du frågar Skatteverket. Jag skulle spontant säga att du kan ta upp inkomsten som hobbyinkomst. Och vad det "är för mening" med det - meningen är att du ska betala skatt på all din inkomst. Det är meningen. ;)

Jo- såklart. Men egentligen vet jag inte om man tjänar så mkt på det- mer än sällskapet till min häst:)
Jag betalar gärna skatt för pengar jag tjänar- det är inte problemet. Men när jag betalar för mitt vanliga jobb så får jag ju förmåner som bättre vägar, billig sjukvård mm...
Det känns ju som om småpengarna detta ger ska hjälpa mig att komma igång med något också...

Detta skulle kunna leda till en ideologisk diskussion om hur vi ser på vårt samhälle och hur det finansieras, men jag ska försöka hålla mig från det och istället bara skriva att du betalar bara skatt på den vinst du gör, inte på omsättningen.

Och så måste jag bara fråga; skulle du inte få de förmåner du nämnde för den skatt du betalar på vinst i din näringsverksamhet?

Tack för att dina skattepengar går till bla personlig assistans till mig.Och betalar du mer så kommer mer fler till godo!

(förhoppningsvis)

En sak jag funderat på... Om jag hyr ut 1-2 boxar för att få hjälp och sällskap i stallet, själv har jag en, max två egna hästar (alltså totalt tre eller fyra hästar i stallet) - inkomst är ju stallhyran hyresgästerna betalar, jag har det som hobbyverksamhet eftersom det inte finns något vinstsyfte, ingen varaktighet (jag har hyresgästerna där så länge det är kul och det behövs sällskap), ingen självständighet - hade jag inte haft egen häst hade jag heller inte hyrt ut boxarna - vilka kostnader får jag dra av? Alla kostnader för stall, hager, foder osv eller bara den andel som anses höra till hyresgästerna, alltså om jag har två egna häster och en inhyrd så får jag dra av 1/3 av kostnaderna? Det verkar ju ganska lätt att fixa till så att det aldrig går med vinst - utan att ha det svart. Så någon beskattning blir det ju aldrig frågan om som jag ser det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för att dina skattepengar går till bla personlig assistans till mig.Och betalar du mer så kommer mer fler till godo!

(förhoppningsvis)

:bow:

För egen del är jag glad att kunna bidra till att medmänniskor som behöver stöd får den hjälp de behöver.

Men nu skulle jag ju inte göra detta till en ideoligisk "det är coolt att betala skatt"-diskussion.

En sak jag funderat på... Om jag hyr ut 1-2 boxar för att få hjälp och sällskap i stallet, själv har jag en, max två egna hästar (alltså totalt tre eller fyra hästar i stallet) - inkomst är ju stallhyran hyresgästerna betalar, jag har det som hobbyverksamhet eftersom det inte finns något vinstsyfte, ingen varaktighet (jag har hyresgästerna där så länge det är kul och det behövs sällskap), ingen självständighet - hade jag inte haft egen häst hade jag heller inte hyrt ut boxarna - vilka kostnader får jag dra av? Alla kostnader för stall, hager, foder osv eller bara den andel som anses höra till hyresgästerna, alltså om jag har två egna häster och en inhyrd så får jag dra av 1/3 av kostnaderna? Det verkar ju ganska lätt att fixa till så att det aldrig går med vinst - utan att ha det svart. Så någon beskattning blir det ju aldrig frågan om som jag ser det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nu vet jag inte om jag hänger med riktigt. Jag kan vara lite trög ibland. :crazy:
Om jag har fattat rätt så är all din hästverksamhet, både dina egna hästar och de inhyrda, hobbyverksamhet. Jag känner mig lite osäker nu men huvudregeln är i vart fall att när du räknar ut hus stort överskott du har på din verksamhet, så får du bara beakta de kostnader som har samband med inkomsten. Det skulle för dig innebära att du bara får "dra av" den del av kostnaderna som har förorsakats av de inhyrda hästarna.
Men även dig vill jag för säkerhets skull hänvisa till Skatteupplysningen. Det skulle kunna vara så att man får lov att dra av hela kostnaden när det är en och samma hobbyverksamhet. Men jag har svårt att tro det. Det borde vara så att du endast får dra av de kostnader som har samband med inkomsten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama