egen uppfödning/kennel

I

indra

har ngn gång i framtiden tyckt att det vart kul att ha egen uppfödning alt kennel. men vad e det man bör tänka på. vad har man för utgifter. vad kostar det tex ca om min tik skulle paras med en hane som är champion och hon får säg 4 valpar som skall reggas avmaskas vacc besiktas mm ja allt som man ska göra (vet inte allt som man ska göra) tacksam för svar!

Sv: egen uppfödning/kennel

har ngn gång i framtiden tyckt att det vart kul att ha egen uppfödning alt kennel. men vad e det man bör tänka på. vad har man för utgifter. vad kostar det tex ca om min tik skulle paras med en hane som är champion och hon får säg 4 valpar som skall reggas avmaskas vacc besiktas mm ja allt som man ska göra (vet inte allt som man ska göra) tacksam för svar!

Det bertor på vad det är för ras vad "kalaset" kostar.
Och om du får alla sålda när de är 8 veckor eller om du får några "över" med allt vad det innebär av kostnader.
Sedan ska du ha klart för dig att man INTE blir rik på att föda upp hundar, men det är ett väldigt roligt sätt att bli fattig på!:banana:

ha ha... ja fattigare e ju inte lätt att bli men jag kanske kan vara på samma nivå som idag då...:rofl: nä skojja bara.. hade tänkt att ha det för skojs skull för att jag äskar hundar och rasen mm... hade tänkt kinesisk nakenhund (har en idag).

på min senaste valpkull hade jag bla kostnader för parning (1500 kr), kostnad per levande valp (1500 kr * 4 valpar=6000 kr), veterinär besiktning m.m. (360 kr/valp = 1440). registrering (tror det ligger på ca 300 /valp = 1200 kr), sen till kom foder, men det var ingen större kostnad. Ska men räkna tiken kostnader med utställningar m.m. så får ju dessa slås ut över alla henne valper under henne livstid, men det orkar jag inte mig på nu.
Kan ha glömt ngt, fyll gärna på.
1500+6000+1440+1200=10140 kr + foder, valpkullsförsäkring m.m.
sålde valparna för 12000 st =48000 kr
Ser ju bra ut men ska man räkna arbetstimmar, ev ledigt från jobb och alla andra saker som kommer till så blir det inte lika lysande. MEN SÅ SKOJ ATT HÅLLA PÅ MED ENDÅ

Tänk på att det är mycket pengar som man ligger ut med innan valparna är sålda. Min senaste kull bestod av tre valpar och komplicationer gjorde att tiken blev tvungen att snittas. Om jag inte kommer ihåg helt fel så uppgick utgifterna till nästan 20.000.- och allt skulle betalas innan valparna var sålda. Så det gäller att ha en bra buffert för mycket kan hända och ofta kostar det pengar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 082
Senast: machafuko
·
Hästvård Min lilla ponny som just fyllde tre år har varit hängig länge nu. Blodprover har visat lågt Hb samt skeva värden i övrigt. Haft en annan...
2
Svar
20
· Visningar
3 953
Senast: Madick
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 235
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka