Egen tillverkad sladd, "trädfrakt" och svängel frågor.

Nikki o Fabian

Trådstartare
Någon som har tillverkat en egen sladd så man kan sladda banan?
Vad använde ni er av och vad är viktigt att tänka på?
Fabian har fått sladda en bana förut och då använde vi oss av en lastpall men det blev riktigt tungt för honom och sen hade vi ju ingen svängel på heller så det var kanske inte det bästa.

Kan man även göra någon smart uppfinning för att dra mindre träd på?
Vi brukar nämligen släpa hem träd ibland och lägga i hagen då hagarna saknar träd men problemet då är att kedjan man satt runt stammen slits ut på en vända då det är asfalt den släpas på.
Hur gör ni?

Är det någon speciell svängel man bör använda sej av vid tyngre dragning?

Sv: Egen tillverkad sladd, "trädfrakt" och svängel frågor.

En svängel fungerar ju likadant oavsett vad den är tillverkad av, det viktigaste är väl att den håller för det man utsätter den för.

Sladda ridbana kan man göra med armeringsmatta, gammal järngrind, ett par bommar kopplade efter varandra, liggande på tvären efter hästen alltså osv osv. Fantasin kan få jobba fritt här :)

Att släpa på barmark går bra med lunningsbåge, norbergssläpa (kälke med hjul i ena änden) lunningspulka kanske och en sån kan du göra av plastdunkar, i alla fall blir det billigare än att nöta kätting.
Släpsax använder jag nu när jag håller på och kör in Sälg, och den håller ju ganska länge.

Hoppas du blir något klokare, vill du komma o titta vad jag har för grejer o hur dom kan se ut så är du välkommen, med eller utan Fabian!

Lotta

En svängel fungerar ju likadant oavsett vad den är tillverkad av, det viktigaste är väl att den håller för det man utsätter den för.

Sladda ridbana kan man göra med armeringsmatta, gammal järngrind, ett par bommar kopplade efter varandra, liggande på tvären efter hästen alltså osv osv. Fantasin kan få jobba fritt här :)

Att släpa på barmark går bra med lunningsbåge, norbergssläpa (kälke med hjul i ena änden) lunningspulka kanske och en sån kan du göra av plastdunkar, i alla fall blir det billigare än att nöta kätting.
Släpsax använder jag nu när jag håller på och kör in Sälg, och den håller ju ganska länge.

Hoppas du blir något klokare, vill du komma o titta vad jag har för grejer o hur dom kan se ut så är du välkommen, med eller utan Fabian!

Lotta

Men vad för typ av material ska svängeln vara av för att klara av tyngderna?

Om man kopplar ihop bommar, hur fäster man då svängeln?

Jag är så rädd för att det ska finnas någon svag länk i det man bygger så det går sönder o skadar hästen eller mej.

Vart bor man om man bor i västra uppland? Är det långt från sthlm?

hej nikki

jag har skickat pm till dej men jag får felmeddelande så det verkar inte komma fram.

om du fortfarande vill komma hit och hälsa på nästa vecka så löser vi de flesta av dina frågor här på forumet,det är alltid lättare att prata ,förklara och visa i praktiken än att skriva .
kanske söndag ,tisdag eller onsdag?

du fick mitt tel iett tidigare pm ring så får du vägbeskrivningen som jag inte får fram via pm.

Imorgon är jag dock upptagen med att visa vår hingst på premiering så då svarar jag kanske inte förrän framemot kvällen.

Hör av dej så fixar vi det här:)

du är hjärtligt välkommen/kattis

Du har kanske närmare till Kattis, men jag bor i Enköpings kommun, vi har 8 mil till Sthlm, 39 min m tåg till Enköping från Stockholm.

Lotta

drar igång tråden, skulle också vilja se lite bilder på svänglar och hur de sitter på vagnen.
Jag tänkte köpa en tjock trärundstav och sätta fast med 3 spännbandliknande rep.
Vad tror ni om de?

Jag ska enbart skritta och trava med denna vagn(inkörningsvagn) på plan mark(paddock rak grusväg!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka