Egen hingst

Akiraphoto

Trådstartare
Hejsan alla avelsmänniskor!

Behöver lite råd och tips ifrån er alla, gärna specifikt ni som håller på med Welsh om ni finns här. Kan tillägga att jag aldrig haft egen hingst förut, även om jag har viss hingstvana sedan tidigare. Så jag står ganska handfallen och fattar ingenting. Jag har nämligen gått och blivit ägare till två stycken tvååriga hingstar, en Sektion B och en Partbred. Båda två har fina psyken och är väldigt trevliga att se på + samt rör sig riktigt bra. Dessutom så verkar dom inte ha några sorters defekter eller andra fel. Så självklart så är jag intresserad av att se om dom är något att ha i avelssyfte.

Som jag har förstått det så behöver dom egentligen bara gå igenom en veterinär check och så kan jag lösa licens? Eller ha jag missuppfattat? Man måste alltså inte visa dom på utställning eller premiering osv? Men det finns en kvalitetsbok, vad krävs för att komma med där? Vad krävs av mig som hingstägare? Eller är termen hingsthållare?

Tack på förhand och jag skulle verkligen uppskatta alla svar! PS, Vet inte om det blev rätt prefix. // Erika
 
kontakta ditt rasförbund dom har svar på alla dina frågor :-) Du har ju tid på att lära dig. Hästarna är ju bara två år skirver du så dom ska ju knappast ut i avel en på några år ;-)

Tesora
 
Men varför lösa licens på hingstarna om du inte vill visa dom ens på en utställning? Låter det som iaf.

Kan säga att inom Welsh så är det vanligt att man ställer ut sin häst så det är en stor fördel om du gör det.
Jag skulle inte vilja ha en obedömd hingst när det går att välja och vraka bland andra som är bedömda.
Dessutom raggar man kunder på utställningarna om det går bra för hästen.

Vad som krävs för att få lösa licens låter jag insatta människor svara på.

Angående utställningar så trodde jag själv att det skulle vara superkrångligt men det är hur roligt som helst :)
Ställer ut min welsh som dock är valack för att det är roligt. Men går det bra för honom så får hans föräldrar plus i kanten :)
 
Senast ändrad:
Tack för svar! :) Självklart så tänker jag visa dom båda två! Sen så ska dom ju båda börja ridas in lite nu, sen tävlas när dom är fyra sen kanske det blir aktuellt att sätta dom till avel. Men först så vill jag veta själv också att det är något att ha, egenskapsmässigt. Visst är dom (enligt mig) vansinnigt snygga att se på, men dom ska kunna prestera något i alla fall.

Hur funkar det lite mera med utställning? Vad är det för regler och oskrivna regler osv? :) Har aldrig varit på hästutställning, dock hund och det är väl inte allt för olika?
 
Tack för svar! :) Självklart så tänker jag visa dom båda två! Sen så ska dom ju båda börja ridas in lite nu, sen tävlas när dom är fyra sen kanske det blir aktuellt att sätta dom till avel. Men först så vill jag veta själv också att det är något att ha, egenskapsmässigt. Visst är dom (enligt mig) vansinnigt snygga att se på, men dom ska kunna prestera något i alla fall.

Hur funkar det lite mera med utställning? Vad är det för regler och oskrivna regler osv? :) Har aldrig varit på hästutställning, dock hund och det är väl inte allt för olika?

Tycker du ska visa på treårs till att börja med, nästa år blir det väl då? :)

Jag har bara ställt ut på inofficiella än så länge men ska på första officiella på söndag :)

Du hittar var utställningarna finns på swf i deras kalender. Proppen finns länkad där. Anmälningsblankett finns att skriva ut från deras sida med.
Sedan väljer du den klassen som passar din häst. Min går tex i hingstar och valacker födda 2011.
Du fyller bara i pappret och skickar in. Betalar avgiften som står i proppen.
Sedan står reglerna i proppen för varje utställning.

Sedan är det lite trimning som gäller just för welsh och dom olika kategorierna. Kat B ska tex ha rakt avklippt svans medans min kat C ska ha en droppformad svans. Manen på höger sida men inte så lång att den syns från vänster sida men ska se naturlig ut.. Google is your friend :p

På plats får du anmäla ankomst och sen får du katalogen och ser vilket startnr du har m.m.
 
Så här ser det ut. Lite olika beroende på vart man är så klart. Nu visade vi i paddock men på söndag är det på gräs.

Hästens ställs upp framför domaren. Glöm inte att benen ska stå korrekt beroende på vilken sida domaren står på.
På denna utställningen bad domaren om att skritta en gång på medellinjen fram och tillbaka, sedan en gång likadant i trav. Sedan ställa upp hästen igen medans dom skrev i protokollet. Sedan ett helt varv runt paddocken i trav, och sen ett i skritt innan uppställning igen.
Sedan gick hela klassen innan vi kom in igen och fick kritiken i den ordningen vi kom på i klassen.

Kläderna på den som visar är vita byxor och en snygg tröja. Får inte vara några namn eller reklam för hästen på kläderna.

10354533_904606762888052_723387981_n.jpg
 
Så här ser det ut. Lite olika beroende på vart man är så klart. Nu visade vi i paddock men på söndag är det på gräs.

Hästens ställs upp framför domaren. Glöm inte att benen ska stå korrekt beroende på vilken sida domaren står på.
På denna utställningen bad domaren om att skritta en gång på medellinjen fram och tillbaka, sedan en gång likadant i trav. Sedan ställa upp hästen igen medans dom skrev i protokollet. Sedan ett helt varv runt paddocken i trav, och sen ett i skritt innan uppställning igen.
Sedan gick hela klassen innan vi kom in igen och fick kritiken i den ordningen vi kom på i klassen.

Kläderna på den som visar är vita byxor och en snygg tröja. Får inte vara några namn eller reklam för hästen på kläderna.

10354533_904606762888052_723387981_n.jpg

Ursäkta att jag varit dryg med att svara. Tack så jättemycket! :) Ska försöka visa dom båda nästa år då.
Står domaren alltid på samma sida av hästen? Duger ridbyxor? :P
 
Ursäkta att jag varit dryg med att svara. Tack så jättemycket! :) Ska försöka visa dom båda nästa år då.
Står domaren alltid på samma sida av hästen? Duger ridbyxor? :P

Du ska visa hästens manfria sida, och vad det gäller welsh så ska manen ligga på höger sida :)

Du kan ha vita ridbyxor, men det är snyggare med ett par vita jeans.

Här är en bättre uppställningsbild. Den är från i söndags när han visades på gräs.

928602_1441374466126172_272247231_n.jpg


Tycker verkligen du ska visa dom :)
 
Köp ett riktigt visningsträns med. Det är mindre remmar på det så huvudet syns bättre.

Jag har ett från Treadstone. Kostade strax över 400 kr. Å så ett par tyglar och skär bort stropparna. Mycket snyggare utan.
Det är svårt att hitta såna träns i fysisk butik har jag märkt men googla så finns det några butiker som har det jag har.
 
Köp ett riktigt visningsträns med. Det är mindre remmar på det så huvudet syns bättre.

Jag har ett från Treadstone. Kostade strax över 400 kr. Å så ett par tyglar och skär bort stropparna. Mycket snyggare utan.
Det är svårt att hitta såna träns i fysisk butik har jag märkt men googla så finns det några butiker som har det jag har.

Min kompis som ställer ut welsh har beställt riktiga utställningsträns från england:)
 
Min kompis som ställer ut welsh har beställt riktiga utställningsträns från england:)

Ja, har sett många fina när man googlar :)

Dessvärre är min häst mellan två storlekar så måste prova allt på honom, så jag vill helst inte beställa från nätet och absolut inte från utlandet :p


Men har hästen samma stl alltid så kan man ju göra det :)
 
Här har du info hur du går till väga om du vill licensiera någon av dina hingstar http://www.swf.nu/blanketter/ under hingstar. Där finns den besiktingsblankett som du ska använda när du veterinärbesiktar. Om du vill få in hingsten i kvalitetsboken så brukar den visningen vara på vårkanten. Men jag håller med de ovanför, visa dom först är det verkligen hingstkvalite på dom. Beroende på var du bor i landet kommer det att vara en unghästutställning welsh allhelgonahelgen i Lerum. Och sedan tycker jag du ska komma på avelskonferansen i Jönköping 8-9 november då kan du ställa massor av frågor :) och vill du se lite hur det går till på utställning kom på Elitutställningen i Vetlanda 28 september och titta
 
@Matmissbrukaren , köpte ett oanvänt begagnat på internet, som tyvärr var lite för litet. Handlade bara om några cm, och det var skitsnyggt, så det kändes surt.

@humlans , Tack för länken! Självklart är målet att försöka få in dom båda i kvalitetsboken, och visa dom. Sen så ska dom även tävlas när åldern är inne, då jag vill se att dom kan prestera också, och inte bara se fina ut. Planen är att dom ska debutera både hoppning och dressyr som fyraåringar, och distans som femåringar. Inte en massa tävlingar såklart, men för att se hur dom hanterar uppgifterna.

Ska försöka ta mig till Riksutställningen nästa helg, men är svårt då jag inte har körkort än.. Men det vore kul att åka på så mycket som möjligt och se! Har aldrig visat eller ens varit på en utställning, så jag vill gärna se hur det går till osv. Planerings och kontroll-freak som jag är så får jag ångest om jag inte har total koll, och på utställning har jag noll-koll. Utöver matmissbrukarens hjälp då :) Sen för att kolla "motståndet" lite och se hur alla andra ser ut, uppför sig och rör sig. Dum fråga kanske, men vad sker på en avelskonferans? :)
 
Det är svårt att ta sig till riks nästa helg utan körkort. Men nu vet jag ju inte var du bor. Finns du i närheten där så kan du kanske ordna så någon vill köra och vara med under dagen.

Min kommer ställas ut på lördagen.

Tråkigt att tränset inte passade :(
Man vet ju tyvärr aldrig innan man provat.
 
Senast ändrad:
@humlans

Vilken ålder är det på hästarna i Lerum som gäller? Var hittar jag infon om den? Hittar den inte i swf kalender.
 
@Matmissbrukaren Upp till tre år, den är bestämd så den kommer ut men det kanske dröjer ett tag, just nu är alla upptagna med RIKS

Okej, då får han ju vara med :)
Då får jag hålla utkik efter den!

Ja, det förstår jag att ni är upptagna med det.
Synd att det bara fick vara ston och hingstar på elitutställningen, men han går ändå treårsriks samma dag i Vetlanda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp