Egen häst, hjälp

mayaaas

Trådstartare
Hej, jag är en 17 år och jag har länge velat ha en egen häst. Jag har ridit i 6 år och jag skulle behöva hjälp med hur jag får mer kunskap om hur det är att ha en egen häst. Jag förstår att det är mycket tid man måste lägga ner och pengar men mina föräldrar är redo att hjälpa mig. Jag har också tänkt att det kan vara bättre att börja med vara fodervärd för att se hur det är. Det lilla problemet jag har dock är att min mamma inte har så mycket kunskap i hästar och jag skulle också behöva mer. Finns det kurser man kan gå för just nu läser jag mycket på internet. Sen har jag läst att det är bra att ha en mentor? Men jag hade tänkt betala för en privat lärare som kunde hjälpa mig i ridningen plus om jag eventuellt har frågor då. Hästen jag tänker mig är en läromästare eftersom att det då blir min första häst. Skriv gärna era tips eller förslag på vad jag kan göra.

Hej, jag är en 17 år och jag har länge velat ha en egen häst. Jag har ridit i 6 år och jag skulle behöva hjälp med hur jag får mer kunskap om hur det är att ha en egen häst. Jag förstår att det är mycket tid man måste lägga ner och pengar men mina föräldrar är redo att hjälpa mig. Jag har också tänkt att det kan vara bättre att börja med vara fodervärd för att se hur det är. Det lilla problemet jag har dock är att min mamma inte har så mycket kunskap i hästar och jag skulle också behöva mer. Finns det kurser man kan gå för just nu läser jag mycket på internet. Sen har jag läst att det är bra att ha en mentor? Men jag hade tänkt betala för en privat lärare som kunde hjälpa mig i ridningen plus om jag eventuellt har frågor då. Hästen jag tänker mig är en läromästare eftersom att det då blir min första häst. Skriv gärna era tips eller förslag på vad jag kan göra.

Rider du på ridskola? I så fall skulle jag börja hänga mer där, hör efter om du t ex skulle kunna få komma och praktisera i stallet. Är det en bra ridskola så finns det ju massor av hästkunskap där, det är bara att suga i sig!

Ett bra sätt att 'känna på' hästägande med hjälp är väl att bli skötare/medryttare/medkusk på en häst. På det sättet får man en inblick i hur stall- och hästlivet ser ut, utan att man behöver ta hela ansvaret för en häst.

För det är många delar som skall göras, delar man inte alltid tänker på (förutom regelbundna skoningar, vaccineringar, ev. avmaskningar osv, osv), som tex att faktiskt skaffa en (bra) hovslagare, en bra vetrinär, ett sätt att transportera hästen vid nödfall, mm mm. Det är MÅNGA saker som man aldrig ser, om man tex rider på ridskola.

Och ja, man behöver någon som kan hjälpa till, med stora och små saker. Nån man kan fråga och lita på svaren. Även som erfaren hästägare är det skönt att ha stallkamrater att fråga ibland. Har man inte erfarna föräldrar får man se till att hitta någon/några andra.

Det finns kurser i specifika delar av hästägandet, tex foder, grönt kort, tappskor, sårvård, longering osv. Men det kan vara svårare att hitta 'allmänna' kurser i hästägeri. Jag vet dock att min lokala ridskola anordnade 'kurser' i mer övergripande hästeri. Det handlar om att se sig för och kolla vad ridklubbar/ridskolor i närheten erbjuder.

Internet har ju en massa information, men var källkritisk. Det finns en hel del udda teorier där ute, och alla är inte bra.

Tack, för svaret! Jag försöker att vara källkritisk när jag läser och sen när jag var yngre gick jag några kurser angående foder och sårvård. Sen har jag också insett att det finns mycket som man inte ser av hästägandet som du ger exempel på. Men ska kolla upp det där med att vara medryttare, tack för att du svarade igen!

Rider du på ridskola? I så fall skulle jag börja hänga mer där, hör efter om du t ex skulle kunna få komma och praktisera i stallet. Är det en bra ridskola så finns det ju massor av hästkunskap där, det är bara att suga i sig!
Hej, just nu rider inte jag på ridskola men håller på att leta efter en jag kan börja i. Tack, för tipset jag ska nog göra det när jag börjat igen.

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg @mayaaas :) Så roligt när människor söker kunskap och förstår att det är mycket man behöver lära sig för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt :)

Mina bästa tips är att leta efter en ridskola med seriösa teorikurser. Vissa ridskolor har kurser speciellt för de som vill ha egen häst i framtiden. Endel ridklubbar har också riktigt bra kursutbud med föreläsare som är duktiga inom sitt område. Ibland har 4H gårdar också kurser och även Blåstjärnan kan ha hästkurser. På hästmässor finns det också oftast diverse föreläsningar. När du blir äldre har SLU riktigt bra kurser också (oftast på distans med föreläsningar vissa dagar) och även om du redan har häst då vill jag verkligen rekommendera dig att gå om du har möjlighet. Att få lyssna på en riktig foderguru t ex, få diskutera och fråga någon som verkligen kan sin gebit är fantastiskt :) Man blir ju aldrig fullärd, det finns alltid mer att lära. Forskningen går framåt och det som var sant förr är gammal kunskap som inte gäller längre. Visst behöver man kunna rida bra men hanteringen, foder och allt annat runt omkring är nog så viktigt. Jag vill också tipsa om hastsverige.se. Där finns massor av kunskap. Även boken "Hästens biologi, utfodring & avel" är en riktigt bra bok att ha hemma.

En mentor är kanon att ha men oavsett hur duktig och erfaren någon är så kolla upp det hen säger och svälj inte allt med hull och hår. Endel kunskap är gammal, man kan ha fattat fel eller missförstått så att alltid kolla upp informationen och då på seriösa sidor med trovärdiga källor är väldigt viktigt.

Jag önskar dig all lycka till :)

Mitt tips: Bli medryttare i ett stort stall, gärna där det hålls träningar etc.
Rid mycket, följ med på träning/tävlingar, hjälp till vid fodringar och häng i stallet helt enkelt.

Vi har en tjej i vårt stall som ridit på ridskola i 8 år. Hon blev nyligen medryttare på en äldre häst i vårt tävlingsstall och hon säger att hon aldrig lärt sig så mycket som på de månader hon varit hos oss. Men så frågar hon också om allt!
Hon hade aldrig tagit in/ut hästar ur hagen, aldrig torvat/spånat boxar, aldrig skruvat i/ur brodd, aldrig ridit själv i ett ridhus, aldrig ridit ut själv, aldrig lastat häst, aldrig tagit hand om ett sår, aldrig tagit tempen på en häst, aldrig lindat ben, aldrig funderat på vilken typ av mat en häst skall ha och varför. - Allt detta har hon gjort nu, efter ett par månader, och ju längre hon är hos oss desto mer kommer hon att lära sig. :up:

En annan sak att fundera på är framtiden - du är 17 nu. Om några år har du gått ut gymnasiet. Troligen vill du flytta hemifrån, kanske läsa vidare. Hur gör du med hästen då? Och är dina föräldrar beredda att stötta dig ekonomiskt även om du inte bor hemma? Att klara av alla sina kostnader + häst på studielån kan vara tufft. Det behöver förstås inte vara ett problem, men det kan vara bra att tänka igenom.

Du verkar vara en seriöst hästintresserad tjej som dessutom har stöd av familjen. Om du har ridit på ridskola i sex år plus har stöd av föräldrar så tror jag att du kan skaffa häst. :)

Det viktigaste är att hitta rätt häst. Sök efter en äldre välutbildad läromästare, en snäll och lätthanterad häst. Sen är mitt råd att stalla upp på anläggning eller större stall där du kan få råd och hjälp. Rid regelbundet för tränare. Gå kurser.

Man måste inte vara expert för att skaffa häst. Rätt häst, ödmjuk ägare, vilja att ta hjälp och vetgirighet räcker långt. :) Alla har sin första häst nån gång...

Lycka till!

I din situation hade jag nog satsat på att bli medryttare eller fodervärd på en trevlig häst där du kan lära dej massor på samma gång. Och sen skaffa egen häst när du blivit klar med studierna. Det kan vara svårt rent ekonomiskt att ha häst och studera samtidigt.

Jag skaffade min första egna häst när jag var 24, då hade jag studerat klart, flyttat hemifrån och fått jobb. Ville inte skaffa egen häst innan jag var säker på att det gick rent ekonomiskt. Min första häst hade jag i ett år, sen sålde jag för att jag insett att vi inte passade ihop. Skaffade en annan häst istället som jag trivs superbra med! :)

Det är dyrt att ha häst, det är nästan alltid nån extra kostnad som dyker upp förutom de fasta månadsavgifterna för t.ex. uppstallning och verkning. Jag har ett jobb där jag tyvärr inte tjänar så bra, det går ihop men blir inte mycket över varje månad. Skulle gärna resa lite, men det går inte för tillfället. Man måste välja, och jag vill ha häst så då får jag snällt stå för kostnaderna. Även om jag hade haft rejält mer pengar över varje månad utan.. ;)

Absolut satsa på medryttare plus tränare på den hästen. Är mitt råd.

Jag var i den situation när jag var 16 då sparade jag ihop egna pengar och köpte en billig äldre häst. Tyvärr eftersom jag var ensam och mamma inte kunde något så blev allt helt fel.

Om du känner någon typ ridlärare som kännt dig ett tag tycker jag du ska prata genom detta med denne, och sen ta med ifall det blir någon medryttarhäst. Samt skriva ordentligt kontrakt. Viktigt!

Finn en ridskola eller större privat stall där kanske du kan få vara stalldräng/skötare i utbyte mot ridlektioner på en privat häst eller liknande.
Om du kan följ med folk i stallet på tävlingar och träningar, ta allt du kan få!
Erbjud att ta in hästar byta täcken med mera och få följa med på en tävling eller nåt, hästfolk brukar alltid uppskatta hjälp då tiden inte räcker till allt.

När jag var 17 var jag bara glad om jag fick ta in en häst från hagen och binda upp och borsta på och sen släppa ut igen:love: Var helt lyrisk

Söker du medryttar häst så var helt ärlig med din kunskap osv, hur säker är du i sadeln, på marken osv. Så att både häst och ryttare kan undvika skador:)

Jättebra att du vill ha mer kunskap, i tonåren kan många bli väldigt fulla i sig själv ''jag kan allt, jag kan rida vilken häst som helst'' och sen sitter dom där uppe och håller på att skita ner sig när hästen rör sig:o

Du verkar vara en seriöst hästintresserad tjej som dessutom har stöd av familjen. Om du har ridit på ridskola i sex år plus har stöd av föräldrar så tror jag att du kan skaffa häst. :)

Det viktigaste är att hitta rätt häst. Sök efter en äldre välutbildad läromästare, en snäll och lätthanterad häst. Sen är mitt råd att stalla upp på anläggning eller större stall där du kan få råd och hjälp. Rid regelbundet för tränare. Gå kurser.

Man måste inte vara expert för att skaffa häst. Rätt häst, ödmjuk ägare, vilja att ta hjälp och vetgirighet räcker långt. :) Alla har sin första häst nån gång...

Lycka till!
Tack, vad glad jag blir! Jag hade tänkt mig en häst som du beskriver eftersom att det känns som en bra första häst :) sen också att min mamma skulle kunna rida på hästen är viktigt för mig. Då hon också tycker det är kul!

I din situation hade jag nog satsat på att bli medryttare eller fodervärd på en trevlig häst där du kan lära dej massor på samma gång. Och sen skaffa egen häst när du blivit klar med studierna. Det kan vara svårt rent ekonomiskt att ha häst och studera samtidigt.

Jag skaffade min första egna häst när jag var 24, då hade jag studerat klart, flyttat hemifrån och fått jobb. Ville inte skaffa egen häst innan jag var säker på att det gick rent ekonomiskt. Min första häst hade jag i ett år, sen sålde jag för att jag insett att vi inte passade ihop. Skaffade en annan häst istället som jag trivs superbra med! :)

Det är dyrt att ha häst, det är nästan alltid nån extra kostnad som dyker upp förutom de fasta månadsavgifterna för t.ex. uppstallning och verkning. Jag har ett jobb där jag tyvärr inte tjänar så bra, det går ihop men blir inte mycket över varje månad. Skulle gärna resa lite, men det går inte för tillfället. Man måste välja, och jag vill ha häst så då får jag snällt stå för kostnaderna. Även om jag hade haft rejält mer pengar över varje månad utan.. ;)

Ja, jag hade nog inte tänkt köpa häst precis nu för jag vill se hur det blir med allt.. Men jag vill gärna vara medryttare eller fodervärd då :)

Ja, jag hade nog inte tänkt köpa häst precis nu för jag vill se hur det blir med allt.. Men jag vill gärna vara medryttare eller fodervärd då :)
Det låter vettigt tycker jag! :)

Min första medryttarhäst (den på bilden) var jag medryttare på i 8 år, lärde mej så mycket av den hästen. Hoppas du hittar en du trivs lika bra med! Lycka till med letandet!

Tack, vad glad jag blir! Jag hade tänkt mig en häst som du beskriver eftersom att det känns som en bra första häst :) sen också att min mamma skulle kunna rida på hästen är viktigt för mig. Då hon också tycker det är kul!

Jag tycker att du och mamma ska skaffa en trevlig häst. :)
Man är inte expert på en gång. Har man en snäll häst, bra instruktörer och vill lära så kommer man långt. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar