Egen häst - när?

Roheryn

Trådstartare
Ni som har barn med egen häst/ponny, hur gamla har de varit när de fått hästen, och hur har det fungerat med ridning, skötsel, mockning osv.? Vad kan man förvänta sig att ett barn i en viss ålder klarar i form av "arbete" i stallet? Det är för mig självklart att en vuxen har ansvaret för hästen så till vida att en vuxen räknar foderstat, en vuxen visiterar hästen dagligen, är ansvarig för ett vettigt träningsupplägg i form av hur ofta hästen skall ridas och på vilket sätt m.m, så det känner jag inte att jag behöver diskutera här, utan det jag är ute efter är hur det funkar med det rent praktiska - att man "måste" rida sin häst ett visst antal dagar i veckan, att man måste mocka, hjälpa till med fodring osv - hur gammalt tycker ni att barnet skall vara innan man kan ställa den typen av krav? Och hur har det funkat för er som har barn med egen häst?
 
Sv: Egen häst - när?

Min dotter var 13 när hon klarade av det själv, innan tyckte jag att det var lite stort ansvar.

Jag ville inte att hon skulle vistas bland hästarna själv och ta in dem osv.

Hon hade säkert klarat det tidigare men jag tyckte det var obehagligt.

Nu när hon är femton fixar hon stallet själv om det behövs.

Sen är det ju skillnad hur man har det, jag tycker egentligen inte att barn ska utföra tyngre jobb då de inte är färdigväxta.

Jag vet ju själv hur krångligt det var att mocka med vuxen redskap när man var liten, men kan man ordna fram "barn" redskap och det inte blir tungt är det ju en annan sak.

Jag tycker inte att barn ska rida själva alls, nu får min dotter rida själv om jag är hemma och hon har telefonen med sig, men hon får inte ge sig iväg långt.

jag rider helst inte själv heller, det är så mycket som kan hända.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen häst - när?

Jag var 11 år när jag fick en hyrponny. Då skötte jag allting själv.
 
Sv: Egen häst - när?

Att rida själv eller att hantera hästarna helt själv utan vuxen närvarande går helt bort före tolvårsåldern, anser jag. Utan min fråga gäller nog snarast när man kan ställa krav på barns regelbundenhet i ridning och deltagande i stalljobb under vuxens vakande öga....? Just nu är min dotter med i stallet i alla fall tre-fyra gånger i veckan, och gör det hon har lust med (mocka är roligare än att borsta, tydligen !?!?!), och så vill jag ha det ett tag till för att inte ta bort intresset. Men tjatet om egen häst finns där, och med egen häst måste det följa krav, anser jag. Och då är frågan när man kan tro att det är realistiskt att ställa sådana krav?
 
Sv: Egen häst - när?

Ja du den frågan är svår:crazy:

Hur länge har hon tyckt att det är roligt att följa med?

Hur gammal är hon?

För min dotters del har det varit toppar och dalar under åren, det är alltid svårt att veta när rätt tillfälle är.

Min dotter fick häst när vi kunde ha dem hemma, innan dess hade vi en häst på halvfoder som stod kvar hos sin ägare.

Hon red den hästen från hon var tio år 3-4 dagar i veckan.

När vi sen kunde ha häst hemma så tog vi hem den hästen och hade den på foder ytterligare nästan ett år, då kände jag (och framför allt hon) mig ganska säker och vi började leta häst till henne på mera allvar.

Min häst var ju sjuk under större delen av tiden hon haft häst men hon har ändå fortsatt rida och sköta den fast hon fått hålla på "själv" även om jag varit med så har jag inte kunnat rida, visserligen gjorde ju det att det var tråkigt ett tag, samma ridvägar hela tiden för att jag inte kunde rida med henne:crazy:

Och visst har det varit så att kompisar och pojkvän har lockat ibland men det tycker jag är ok, om hon sköter sin häst alla dagar utom någon enstaka kväll så tycker inte jag att det gör något.
 
Sv: Egen häst - när?

Ni som har barn med egen häst/ponny, hur gamla har de varit när de fått hästen, och hur har det fungerat med ridning, skötsel, mockning osv.? Vad kan man förvänta sig att ett barn i en viss ålder klarar i form av "arbete" i stallet? Det är för mig självklart att en vuxen har ansvaret för hästen så till vida att en vuxen räknar foderstat, en vuxen visiterar hästen dagligen, är ansvarig för ett vettigt träningsupplägg i form av hur ofta hästen skall ridas och på vilket sätt m.m, så det känner jag inte att jag behöver diskutera här, utan det jag är ute efter är hur det funkar med det rent praktiska - att man "måste" rida sin häst ett visst antal dagar i veckan, att man måste mocka, hjälpa till med fodring osv - hur gammalt tycker ni att barnet skall vara innan man kan ställa den typen av krav? Och hur har det funkat för er som har barn med egen häst?


Det är ju en ganska svår fråga för svaret beror ju på ditt intresse, barnets mognad och vilket syfte man har med hästen.

Mina barn är under 10 år och de fick sin ponny i våras. Givetvis tar jag ansvaret för ponnyn och hur den sköts. Barnen måste vara delaktiga men inte känna att de får skuld om de inte mockar perfekt osv. Jag går igenom våran ponny dagligen och håller reda på hennes hälsostatus både fysiskt och psykiskt. Som du förstår har jag ett gediget intresse själv vilket gör att det fungerar och att vi orkar.

Jag kan inte säga att mina barn är särskilt mogna men ett av dem har ett neuropsykiatriskt syndrom och hon mår som allra bäst när hon är med hästar därav beslutet att skaffa en egen ponny. Vi är alltså inte ute efter att vara på topp och vinna en himla massa rosetter utan vårt syfte är att nå en egen psykisk god hälsa.

Vi vuxna kan köra ponnyn vilket gör att vi kan känna att vi också kan ha kul med ponnyn och inte bara "slava" för våra barn :smirk:
 
Sv: Egen häst - när?

Vad "gamla" barn alla verkar ha när dom får första ponnyn, i våran förening har vi småbarn som inte ens börjat skolan och tävlar på små shettisar :). Vi kommer köpa första ponnyn när dottern är kring 2 år bara för att hon ska ha någonting att åka på. På shettis-ridskolan i närheten är yngsta eleverna 3 år.
 
Sv: Egen häst - när?

Jag får berätta lite mer, märker jag.... Jag börjar med att göra klart att det inte blir tal om egen häst NU, utan att det är en framtidsplan. Dottern är sju år, jag tänker mig egen häst för henne om två-tre år.

Vi har nu en islandshäst som är min ridhäst, dvs jag tränar och tävlar honom. Nu har det visat sig att han dessutom fungerar jättebra som barnhäst, han är av den sorten som både är tillräckligt bra för att tävlas, tillräckligt framåt för att vara jätteskoj att rida ut på, och tillräckligt snäll och förståndig för att bära runt på barn utan att hitta på dumheter, bli rädd eller springa iväg.... Så honom skall vi under alla omständigheter ha kvar! Min tanke är därför att jag rider honom ett par år till och gradvis låter dottern ta över, samtidigt som jag ser mig om efter en ny häst åt mig själv. Men när det väl blir ytterligare en häst i familjen, så måste jag börja ställa lite krav på att dottern sköter "sin del" av stalljobbet och rider sin häst regelbundet, för jag tror inte riktigt att jag hinner göra jobbet med två hästar HELT själv (även om jag helt ärligt gärna skulle ha två hästar även om dottern inte red....). Om hon inte rider precis alla dagar i veckan så är det inget problem - jag kan ju också rida hästen och kommer säkert att bli tvungen att rida honom då och då i "tillridningssyfte" ändå, men jag tycker nog ändå att det skall vara någon typ av krav förknippat med att få en egen häst, det skall inte bara vara något som "tillhandahålls" av föräldrarna....

Det som vore väldigt roligt med att ha varsin häst är givetvis att kunna rida ut ihop - och det är lika roligt för mig som för dottern! Jag kan också känna att det så småningom kommer att bli lite mycket för en stackars häst att dras med oss båda :-) I nuläget så kan dottern rida en stund innan jag rider ett "riktigt" träningspass, men hennes ridpass blir ju mer och mer krävande för hästen också (även om det inte är något problem än), och jag vet inte riktigt hur länge jag skall fortsätta kräva av min häst att han både skall vara en presterande tävlingshäst och välfungerande barn-/nybörjarhäst?
 
Sv: Egen häst - när?

Vad "gamla" barn alla verkar ha när dom får första ponnyn, i våran förening har vi småbarn som inte ens börjat skolan och tävlar på små shettisar :). Vi kommer köpa första ponnyn när dottern är kring 2 år bara för att hon ska ha någonting att åka på. På shettis-ridskolan i närheten är yngsta eleverna 3 år.

Vi kan inte (läs: får inte) ha shettis i det stallet där vi har vår häst, även om det givetvis hade varit jätteskoj! För mig, som sysslar med islandshästar, kan det också vara en poäng med att vänta med första hästen tills man är tillräckligt stor för att rida islandshäst, för då växer man aldrig ur den! Jag har ridit hästar i samma storlek sedan jag var tio år.....
 
Sv: Egen häst - när?

Barn är ju väldigt olika.

Min dotter fick sin första ponny då hon var 2. Sedan har stallet bara fyllts på. Som mest hade hon 5 hästar hon red i full kondition, 4 hemma i stallet som sköttes fullt ut. Just nu är det bara 3 i stallet varav 2 rids och tävlas reg-nationellt, får se om det eventuellt blir en till i vinter. Nu har hon precis fyllt 14.

Hon har haft fullt ansvar för stallet och hästarna sedan hon var 10. Vi diskuterar fodergivor, skötsel, träning osv, men det är hon som ser till att genomföra det vi bestämmer. Hon går upp på morgonen och ger hästarna frukost och släpper ut innan hon själv duschar och äter frukost. Mockar, rider osv på em efter skolan. Vi gjorde ridbana på gården för något år sen och det är en förutsättning. Två gånger/vecka rider hon för tränare, jag kör naturligtvis dit samt till tävlingar.
Hon kollar staket, rensar ridbanan, håller koll så det finns foder hemma, visiterar och kollar. Slår till och med på tappskor om det behövs. Det enda hon slarvar med och som jag gnäller om ibland är det där med att smörja sadel och träns. Men det är ju mänskligt.

Hon började fixa med hästarna redan då hon var liten, fick ta över lite efterhand. Tror jag mockade tills hon var 9.

Men hon har hela tiden haft en vilja att ta över, att ha kontroll över stallet och hästarna. Hon går gärna på teori och fördjupningar om allt runt hästar så visst, hon är väl inte som alla andra ponnyungar. Men det finns alltså de som kan om de bara vill.
 
Sv: Egen häst - när?

Jag har inga barn själv,men jag fick (köpte för egna sparade pengar:D) min första häst när jag nyss fyllt 11,pappa hjälpte mig vid insläpp,vissa utsläpp,ridning m.m,eller ja,hjälpte och hjälpte,han var med och såg att det inte hände något! :D Han var ju inte så direkt hästkunning,inte mamma heller,hon var livrädd! :rofl:
Men jag stog ju för allt ansvar för hästen,att det vart mockat,att hon fick mat,allt sånt fick jag ordna själv,tror dom hjälpte mig att mocka 3-4 ggr kanske,och då har jag varit riktigt sjuk!
Jag får väll tacka mina dåvarande/nuvarande stallkompisar för att jag klarade det första året innan man kom in i rutinerna! :D:bow:

Och mamma och pappa för att dom ställde upp och betalade alla grejer utöver hästen!:bow:

Lika så när man vart lite äldre,jag fick ju göra klart stallet innan jag skulle iväg med kompisarna,ifall jag inte klarade av det så skulle hon säljas,så enkelt var det!


Har kvar samma häst än i dag,10 år senare,så jag gjorde väll ett bra val endå då!
 
Sv: Egen häst - när?

Min dotter nu 16 år var 3 då hon fick sin första ponny. Redan då fick hon hjälpa till med mockningen och fodra under mitt överinseende.

Kicki :)
 
Sv: Egen häst - när?

mina barn har alltid hat häst, då vi köpte shettis när pojken var 6 månader. Köptes inte för hans skull utan för att shettisen var dåligt skött hos ägaren. Mina flickor ( 8 o 4 år) är väldigt olika, den äldsta red med ut själv utan ledare från det hon var 4 år, den lilla skulle jag aldrig våga släppa hästen för. Den stora har en medfödd känsla för allt vad djur heter, att umgås med djur är så naturligt för henne och hennes absolut största intresse. Hon har 2 egna hästar och en egen hund, dessa är hon med dagligen och sköter, av egen vilja. Hon vet att hon inte måste. En dag när jag låg sjuk gick hon ut och mockade för 5 hästar, gav dem mat och tog in dem. Utan att jag visste om detta. Jag log och sov så skönt.
 
Sv: Egen häst - när?

Min första dotter som nu är 15 fick en shetlandsponny vid 5 års ålder. Hon kunde inte hjälpa till med så mycket då men vid 6 års ålder hjälpte hon till med in och ut släpp , fodring , städning i stallet m.m dock alltid med vuxet sällskap. Har svårt än idag för att släppa ut dem till hästarna ensama även fast jag vet de klarar det lika bra som jag :smirk: När min andra dotter blev 4 år som nu är 13 började hon också rida lite på ponnyn men hade ingen egen. När min älsta blev 9 var det dax för ny ponny för henne och min näst älsta fick ponnyn för sig själv. Min yngsta dotter som nu är 10år fick sin egna vid 6 års ålder :)
 
Sv: Egen häst - när?

Min dotter fick sin första ponny när hon var 2½, då hade hon åkt ponny nång gång ibland sedan hon kunde sitta stadigt själv (6-9 månader gammal).
Ponnyn var givetvis mitt ansvar och jag körde in honom för att kunna ge honom motion och utbildning.
Nu är flickan nio och har två ponnyhästar, hennes intresse har aldrig svalnat men ansvaret ligger på mig fortfarande. Hon hjälper till med in- och utsläpp, mockning och fodring, persedelvård m.m. men inte under tvång. Dock måste hon hålla hästarna i kondition och träna på ett vettigt sätt för att få åka på tävlingar, jag tränar inte hennes hästar annat än när hon är sjuk.
När flickan var 4 år började vi rida ut i sällskap, då hade jag hennes ponny i grimskaft när jag red min fjording, som ett "säkerhetssnöre", och dottern hade hjälm o säkerhetsväst, sadel o träns på ponnyn.
 
Sv: Egen häst - när?

varför får ni inte ha shettisar i erar stall? min dotter är 8 år och har en b-ponny och en shettis. Alla barn älskar små hästar. för övrigt så sköter jag mockning, matningar in och utsläpp. ja i stort sätt allt. jag har inga stora krav, BARA att hon rider och tar hand om sina hästar. och är nogrann. jag vill att hon ska ha tid till att leka med sina kompisar, och att göra läxorna utan att det ska vara tjat eller gnäll för att hon e trött. Helgerna och loven så får hon sköta allt (med lite hjälp). :)
 
Sv: Egen häst - när?

varför får ni inte ha shettisar i erar stall? min dotter är 8 år och har en b-ponny och en shettis. Alla barn älskar små hästar. för övrigt så sköter jag mockning, matningar in och utsläpp. ja i stort sätt allt. jag har inga stora krav, BARA att hon rider och tar hand om sina hästar. och är nogrann. jag vill att hon ska ha tid till att leka med sina kompisar, och att göra läxorna utan att det ska vara tjat eller gnäll för att hon e trött. Helgerna och loven så får hon sköta allt (med lite hjälp). :)

Vi får inte ha shettisar dels av praktiska skäl (de skulle lätt klara att krypa under staketen om de ville, samt att de förmodligen skulle få för mycket att äta då vi fodrar med minst två av dagens fyra högivor i hagen), och dels därför att det förekommer en del fördomar mot shettisar (envisa, ouppfostrade, rymningsbenägna). Men jag har inte pressat på så hårt angående detta....
 
Sv: Egen häst - när?

Jag tycker gott och väl att din dotter kan få en snäll och trevlig b-ponny. De flesta islänningar är väl inte mycket större än en b-ponny heller.

När det gäller ansvar så tycker jag att man ska låta barnet sköta det mesta av sin ponny själva om de ska ha en. Givetvis får man vara med och se över arbetet, och givetvis ska de få kunna ta ledigt en dag om det är så.
Jag tror att de föräldrar som låter sina barn slippa ta hand om djur de skaffar sej gör barnet en stor oförtjänst inför framtiden.
 
Sv: Egen häst - när?

synd när det gäller fördomarna. självklart är det som med hundar små hundar är oftare ouppfostrade än stora. men såå mycket mer våra barn lär sig på en liten häst där dom kan borsta,sadla, tränsa själva utan att vi e där och hjälper till för mycket. våra hagar har vi gjort efter standard höjd på stolpar och trådar, ja är inte strömmen på så går den lilla ut ibland, men den får vara på. jag är faktiskt en före detta " inte gilla shettis" person, men har ändrat mig, få hästar har den charm som dom. tråkigt det måste vara att stå i ett stall där alla andra måste vara med och godkänna häst/ponnyn åt en.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 139
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 017
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 719
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 537
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp