Eftervård Kejsarsnitt

C

C_L

Hur skötte ni ert snitt efter att ha dragit bort plastfilmen?

Jag drog det idag, skulle gjort det igår men var/är hysteriskt rädd för att göra det.

Hur håller man det bäst i skick nu då?

Det kvittar ju vad man har på sig så skaver det, och jag kan inte på en sekund minnas hur jag gjorde förra gången för att underlätta.

Jag klippte en t-shirt igår för att ha tuben som närmst under byxorna, men det finns ju inga byxor som inte skaver *pust*

Rumpan bar ? :D

Tips och råd?

Sv: Eftervård Kejsarsnitt

Gå runt i bikini, det är väl varmt nere i södern? :idea:

(föresten, stort grattis till lillan, jag hoppas jag får träffa henne på nästa buketräff)

Jag har ingen erfarenhet av just kejsarsnitt, men av andra större bukingrepp. Mitt bästa tips är att tejpa! Så länge du bara kan och helst i 6 månader, för att få snyggast tänkbara ärr i slutänden.

Jag har ingen erfarenhet av just kejsarsnitt, men av andra större bukingrepp. Mitt bästa tips är att tejpa! Så länge du bara kan och helst i 6 månader, för att få snyggast tänkbara ärr i slutänden.

Hm..tejpa?

Hur?

*Förvirrad men otroligt tacksam för tips!*

Likadant som det var nu? Lodräta remsor med ca: 4 cm. avstånd eller längs med?

tejpa med apotekets tejp för ärr... samma som man tejpar med vid bröst-op, buk-op osv... jag tejpade längst med men en del andra tejpar flera små snuttar (vad heter det.... horisontalt? nä vågrätt? :rofl:) tejpa 3-6 månader.... finns även kräm att smörja med som hjälper läkningen.... själv har jag kört med hemmagjord salva med ringblomma i :)

Kan även va skönt sätta kompress innanför underkläderna mot ärret så det inte skaver.... använd tex höga sköna trosor/trosgördlar :)

Fick med oss tejp & ngn kompress att sätta byta några dagar efter snittet men efter det har jag inte gjort ngt alls.
Såg bara till att ha byxlinningen över eller under ärret, inga problem alls.& så behövde jag inte tänka på det speciellt länge heller, ngn vecka bara.

Hm..tejpa?

Hur?

*Förvirrad men otroligt tacksam för tips!*

Likadant som det var nu? Lodräta remsor med ca: 4 cm. avstånd eller längs med?

Man tejpar längs med ärret, det ska täckas över med tejpen. Det finns dessutom specialtejp, skitdyr, som gör att läkningen och slutresultatet blir ännu bättre.

Jag föreslår trosor/byxor/vad du nu har på dig, med låg skärning som inte trycker mot såret över huvud taget.

*tycker synd om* och kramar försiktigt!

Skaffa sån här plåstertejp som finns på apoteket, tror den heter mepore. Den hade jag innan klamrarna tagits bort (blev tvungen att ta bort op-bandaget pga det läckte in vatten när jag duschade). Tejpas längs med. Och ha kläder som sitter under snittet.

Hur sitter ditt snitt? Mina har varit från naveln och neråt och det har inte skavt!

Jag lämnade BB med några små vita tejpbitar över såret, som skulle sitta tills dom ramlade av. Efter 3-4 duschar så föll dom, och efter det gjorde jag ingenting.

Trosor och byxor får sitta under eller över ärret, och det var inga problem att hitta något sånt. Det är ju så långt ner så inte ens lågt skurna trosor lyckas trycka med resåren där. Efter 1 vecka kändes det inte ens om byxorna satt mot såret, det läkte så fort.

Drog det själv ? varför då ? Mitt fick sitta tills det ramlade av själv. eftervården, ingen aning...jag hade ingen sådan.

Samma här. De drog av plastfilmen samma dag som jag åkte hem från BB, kvar satt små tejpbitar vertikalt över snittet. De skulle sitta tills de ramlade av och jag fick inte gnugga över området med tvål när jag duschade.

Jag praktiskt taget levde i mjukisbyxor och mina mammabyxor i två månader efter snittet. Alla byxor hade då linning ovanför snittet (har snittats horisontellt strax under bikinilinjen).

mitt ärr ser jättefint ut utan att ha tejpat det något extra och även haft infektioner runt det pga överhängande hudöverskott.
Och då kan man ha i åtanke att jag har gjort 3 kejsarsnitt, där de öppnat i gamla ärret de två sista gångerna...

Jag har inte haft ngt problem med skav, pga att överskottshuden hängt över ärret...

Jag fick dra plastet själv eftersom jag gick hem redan på 3:e dagen efter snittet, och det ska dras på 5.e dagen.

Alla mammabyxor skaver, kanten mellan byxa och tub ligger precis mitt på.

Jag har ett bikinisnitt, alltså snitt precis under troskanten, men när man sitter så kasar ju trosan ner lite, upptäckte dock idag att jag till min glädje har några trosor som inte skaver alls, *lycka*

Jag ska prova att tejpa, förra snittet jag gjorde blev fint av sig själv, men det hade blivit ganska mkt ärrbildnin som de fick joxa med denna gången, så en liten kant har jag längs med som inte fans då. Kan tejp hjälpa är det absolut det som hjälper.

Magen har redan gått ner till mindre än halva grav.strl. så hängande skinn finns inte, skinnet är ganska så intakt och elastiskt fortfarande *lycka igen*

Eftervård av ett snitt trodde jag alla ägnade sig åt :o:D Men alla är kanske inte lika fåfänga som jag :angel:

Skämt åsido, jag har slappnat av lite nu och ser ju att det inte spricker bara för att jag tog av plastet, Jen80 fick vara stöd igår sen släppte de tankarna :love:

Har aldrig hört man ska dra det på femte dagen ? Är det bara vissa som praktiserar det, alltså vissa BB ? Till mig sa dom att, det ramlar av tids nog. Och det gjorde det efter ca 2 veckor eller nåt sånt. Jag har också sk bikinisnitt. Och själv föredrog jag det mega fula/stora trosorna från BB...skaver inte ett dugg. Går ju helt upp på magen. Mycket praktiskt ;)

Jag fick bara instruktioner om att försöka hålla såret så torrt som möjligt och att byta efter varje dusch.

Jag använde mej också av Mepore.
Men jag har ju i och för sig ett jädrans bra läkkött!!:D
Mina snitt har läkt snabbt och smidigt!!

När det kom till efterkontrollen så fick jag ringa själv och boka tid, fick betala 220 kr för att sitta ner på läkarens kontor och han ställde frågan ;

-Och hur läker såret?

Ehhh...

Bra...

-Ja, det var ju bra det.

OCh så var det med den kontrollen.
Han tittade inte ens..

Va ? Vilken efterkontroll ! Jag fick en tid bokad, och det kostade mig ingenting. Hon som gjorde kontrollen var samma läkare som utförde snittet. Hon klämde och kände och pratade samt att hon hade en praktikant med som också kände. Sen frågade hon OM jag förstod varför det blev kejsarnitt och hur bebisen hade legat, om preventinmedel osv osv osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka