Eftervård att utdragen kindtand

Ford

Trådstartare
Det är tre dagar sedan jag drog ut en kindtand på min hund.
Första kvällen såg det fint ut runt tanden.
Dag två såg vi vita slemmiga trådag ( fick senare reda på att detta var stygnen)
Ikväll var första kvällen jag kunde se in där tanden verkligen suttit- å det är ett stort djupt hål- med grötig massa- ska det se ut så? Såg inga direkta stygn- ska kika igen ( min hund är inte så samarbetsvillig och det är inte lätt när det är längst in i munnen på henne)
Hon äter normalt, är pigg och vaken i blick och ute på promenader. Hon beter sig som normalt- men man är ju som orolig för infektioner och inflammationer.
Jag sköljer munnen efter varje måltid.
Hur länge sköljde ni munnen? Hur länge sitter de självupplösande stygnen? Och hur bör/ska hålet där tanden suttit se ut första dagarna?
Vad är första tecknen på infektion/inflammation?

Det är tre dagar sedan jag drog ut en kindtand på min hund.
Första kvällen såg det fint ut runt tanden.
Dag två såg vi vita slemmiga trådag ( fick senare reda på att detta var stygnen)
Ikväll var första kvällen jag kunde se in där tanden verkligen suttit- å det är ett stort djupt hål- med grötig massa- ska det se ut så? Såg inga direkta stygn- ska kika igen ( min hund är inte så samarbetsvillig och det är inte lätt när det är längst in i munnen på henne)
Hon äter normalt, är pigg och vaken i blick och ute på promenader. Hon beter sig som normalt- men man är ju som orolig för infektioner och inflammationer.
Jag sköljer munnen efter varje måltid.
Hur länge sköljde ni munnen? Hur länge sitter de självupplösande stygnen? Och hur bör/ska hålet där tanden suttit se ut första dagarna?
Vad är första tecknen på infektion/inflammation?
Hm - drog ut en stor P4:a för några månader sedan och gjorde ingenting. Fast hålet syddes fint (dom hade fått borra bort två sneda rötter), så inget mat eller annat kunde fastna - fick för övrigt mjuk mat i form av färsk mat som vanligt. Hundskrället letade upp ett ben 3-4 dagar efter och knaprade glatt i sig - hon var smart nog att tugga på andra sidan :D Läkte snabbt och fint och stygnen tog hunden bort själv med fler ben veckorna efter......:angel:

Är din hund sydd, så borde det inte vara ett stort hål ?

Hm - drog ut en stor P4:a för några månader sedan och gjorde ingenting. Fast hålet syddes fint (dom hade fått borra bort två sneda rötter), så inget mat eller annat kunde fastna - fick för övrigt mjuk mat i form av färsk mat som vanligt. Hundskrället letade upp ett ben 3-4 dagar efter och knaprade glatt i sig - hon var smart nog att tugga på andra sidan :D Läkte snabbt och fint och stygnen tog hunden bort själv med fler ben veckorna efter......:angel:

Är din hund sydd, så borde det inte vara ett stort hål ?
Jo hon är sydd, men tyckte mig se ett hål- i en massa- ser ut som en klump vävnad typ ( samtidigt rädd att det kan vara mat) men jag har sköljt och det försvinner inte och jag vill inte dit och dra och pilla heller om det inte är mat utan såret...
Sköljde du såret något? Hur mycket ska man skölja själva såret?

Min hund hittade ett ben idag men jag lät henne inte ta det.. så allmänbeteendet är det ingen skillnad på- men jag är lite nojjig att det ska bli infekterad. Vad händer då- måste hon sövas igen då? Eller räcker det med antibiotika?

Från när jag drog ut en tand i vintras minns jag att de sa att det kan bli som en "sårpropp" i hålet i början. Hålet lämnas öppet för att läka underifrån och stygnen håller bara ihop uppevid. Så om det är detsamma som på människa ska det vara öppet och det vätskar ur såret en tid, på mig vätskade det i över 3 veckor.
Om det börjar lukta illa eller hunden verkar påverkad kontakta vet så får hunden äta antibiotika, men för nu tycker jag du kan skölja och avvakta lite.
Nu jämför jag med mig igen, men jag hade väldigt ont efter utdragningen, så jag ringde tandis och ställde lite frågor, så länge jag inte hade feber fick jag ingen antibiotika. Så därför hade jag tempat hunden regelbundet om du misstänker infektion.

Tack för alla svar. Jag misstänker inte infektion än, mest rädd att det ska samlas mat i hålet som jag inte märker å att det i sin tur kan leda till infektion. Ska prata med vet idag tänkte jag för mer information

Jo hon är sydd, men tyckte mig se ett hål- i en massa- ser ut som en klump vävnad typ ( samtidigt rädd att det kan vara mat) men jag har sköljt och det försvinner inte och jag vill inte dit och dra och pilla heller om det inte är mat utan såret...
Sköljde du såret något? Hur mycket ska man skölja själva såret?
Nej jag sköljde inget, för jag behövde helt enkelt inte göra det. Det var så fint sytt att det var alldeles slätt och det fanns inga hålor eller något som kunde samla mat mm.

Jag sköljde i två veckor, eftersom vi hade återbesökstid efter den tiden helt enkelt. De sista dagarna sköljde jag bara en gång per dag. Det var jättesvårt att se i munnen, jag lyste med en lampa, men det såg först mest rött ut, man såg stygnen också. Jag tror att de försvann efter ca 14 dagar.

Såg mycket bättre ut idag- tror dock att något stygn kan ha gått upp ser ut som att hon har lite överblivet tandkött på sidan som fladdrar när man drar upp mungipan. Problemet är att det är tanden längst in så svårt att komma åt... Men tänkte jag sköljer en vecka- 10 dagar sedan kollar jag bara så det ser bra ut

Det ser fortfarande helt ok ut, men jag upplever att när man lyfter på mungipan för att komma åt att tvätta såret så drar isär såret/stygnen. Det är som att man drar med tandköttet och att det kan ha lossnat ett stygn där- är det någon fara tro? Det blöder inget längre och ser bra ut- men tänker om den biten inte kommer läka växa ihop med övrig vävnad utan alltid kommer vara som överbliven tandkött som fladdrar i munnen ifall det var tänkt att läka ihop över såret..... :/ Någon med erfarenhet?

Hur lång tid kommer det ta att läka? Det är två hål efter rötterna vad jag kan se. Hon tillåter mig inte att titta längre stunder i munnen. stygnen har försvunnit och det fastnar mycket mat i groparna direkt efter måltid. Kommer det alltid fastna mat i gluggen sen?
Jag är rädd att man ser granntändernas rötter i gropen...Är det normalt? Alla rötter till aktuell tand ska enligt veterinär vara borta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 615
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 792
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar