Efterrätt med äpple

Den här är helt fantastiskt god, särskilt med vaniljsås/grädde/vaniljglass.

https://ensmaksak.com/2013/01/12/farligt-god-appeltoscakaka/

Bakade äpplen i ugn gott och enkelt. Ta bort kärnhusen och fyll hålrummet med kanel, socker, (det behöver inte vara brunt, men tycker det smakar lite mer robust) grovhackade nötter, en klick sirap, och russin (om man gillar det). Dutta på en klick smör ovanpå. Baka i ugnen tills äpplena är mjuka men inte mosiga. Vissa gillar mos men jag föredrar dem bara mjuka.
 
Äppelcheesecake är gott, finns flera recept om man googlar.

Och smulpaj med havregryn, hasselnötter och flingsalt, riktig vaniljsås till gjord på äggulor och vaniljstång!
 
Jag brukar göra äppelkompott. Skalar äpplen och delar i bitar. Lägger dem i en gryta med lite vatten. I med kryddor - kanelstång, kardemumma och ingefära brukar vara bra. Kokar upp och sedan kokar på lagom värme till äppelbitarna är lagom mjuka och kan mosas, men det får gärna vara lite bitar kvar.

Kompotten kan serveras både varm och kall. Ovispad grädde eller vaniljsås är gott till varm kompott. Till kall - vaniljkvarg eller vispgrädde.

Mycket enkelt och gott. Extra socker brukar inte behövas.
 
Äppelklyftor blandat med lite socker, vaniljsocker, kanel och kardemumma. Läggs l botten. Sen blanda 150 g smält smör med 1 dl rörsocker, 1 dl havregryn, 1 dl vetemjöl och 1/2 dl solrosfrö, 1/2 dl pumpafrön och 1/2 dl linfrö. In i mitten av ugnen i 225 gr ca 30 min. Sååååå god och lite nyttigare äppelpaj 😋😍
 
Jag tror den kan kallas för Drottningäpplen och min mamma brukade göra den: Klyfta och kärna ur äpplena, lägg i ugnsfast form.
Hacka mandel och mörk blockchoklad och rör ut med ett ägg och socker i valfri mängd. Bred ut över äpplena och ställ in i ugnen.
Servera med vaniljglass.

mvh team gillarintepaj.
 
Hoppar in och svarar jag tycker mängden socker behöver regleras efter hur söta eller syrliga äpplena är. Avgör genom provsmakning av äpplena

Håller med. Personligen utesluter jag alltid sockret i fyllningen när jag använder äpple. Tycker det blir för jolmigt annars. Sötman i smulet och såsen balanserar det syrliga och det blir lite mer spännande för smaklökarna med lite kontraster.
 

Liknande trådar

Mat Fram med de bästa recepten på päron. Trädet dignar och de är mogna nu.
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Krålus
·
Mat Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept. Vad bakar ni helst?
2
Svar
23
· Visningar
811
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 219
Senast: moster_punk
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp