Efterrätt med äpple

Jag gjorde en paj igår med lite kardemumma i. Täcke av havregryn, lite grahamsmjöl, socker, kanel och smält smör.
Det blev riktigt bra men idag ska jag nog göra vaniljglass att ha till istället för vaniljsås.
 
Jag brukar göra sockerkaka i långpanna med äppelbitar rullade i kanel i. Med eller utan marsansås.
En annan som jag inte trodde jag skulle gilla är toscaäpple med vaniljglass. Man urholkar och skalar ett äpple, strör över hackad mandel och in i ugnen.
 
Så, shoot! Vilket är ditt bästa recept på äppledessert?
Lataste för en vardagsefterrätt är att kvarta äpplena, hälla över kanel och lite, mycket lite, socker och ställa in i ugnen tills exploderar och äta med lite vispad grädde :) (btw har jag räknat ut att det också verkar vara den nyttigaste äppelefterrätten. Så man kan lika gärna äta den ofta.)

Äppelmos, kvarta äpplena, in i ugnen, kör i potatispress, lägg i gryta, blanda i lite socker, koka, lägg i burk i kylen håller kort.

Paj, skiva äpplena (skala eller inte beroende på humör, skiva rakt av från äpplet och lämna skrutten i mitten) och lägg i en form med socker och kanel med pajdeg över eller under. Över på hemodlade sommaräpplen (som kollapsar i ngt slags sås), under på Granny Smith.

(pajdegen är 3 dl mjöl, 1 dl socker, 150 gram smör, blanda. Alternativ smält smör, häll i mjöl o socker. Byt olika mängder mjöl mot havregryn at will.)
 
Senast ändrad:
Så, shoot! Vilket är ditt bästa recept på äppledessert?
Om man bara vill bli av med äpplena rätt och slätt så verkar de fungera rivna i sockerkaka lika väl som morötter eller squash, i mitt enda experiment med det gav de dock ingen direkt effekt. Dvs resultatet smakade sockerkaka.
 
Om man bara vill bli av med äpplena rätt och slätt så verkar de fungera rivna i sockerkaka lika väl som morötter eller squash, i mitt enda experiment med det gav de dock ingen direkt effekt. Dvs resultatet smakade sockerkaka.
Bra tips, men har inga egna äpplen. Ska köpa till en efterrätt 😋
 
Bra tips, men har inga egna äpplen. Ska köpa till en efterrätt 😋
Ah, Äppelpaj med Granny Smith ovanpå pajdegen :) galler ovanför.

med lite citron i vattnet där man lägger de skivade äpplena så de inte mörknar och lite pepparkakskryddor och citronskal som kryddning och råsocker/rörsocker/farin är godast i pajdeg och bland äpplena. O glass till. Onyttigare än grädde men :)

(egentligen köper jag alltid svenska äpplen, men jag kan inte låta bli att tycka att Granny Smith är godast i paj, jag älskar efterrättspaj! och äppelpaj bäst av allt! (som i -jag hade istället för tårta som liten.) Men har egna äpplen och tänkte mer i termer av att lyckas sluka så många som möjligt av dem :rofl: )
 

Liknande trådar

Mat Fram med de bästa recepten på päron. Trädet dignar och de är mogna nu.
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Krålus
·
Mat Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept. Vad bakar ni helst?
2
Svar
23
· Visningar
811
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 219
Senast: moster_punk
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp