Efternamn...

Status
Stängd för vidare inlägg.

giowanna

Trådstartare
Jag har funderat lite på efternamn. Min sambo är ju isländsk, och deras efternamn ärvs ju inte på samma vi som det görs här.

Så om jag skulle få en son, och man ska gå efter isländska normer, hade han hetat Mysson, eller Rúnarsson. (Mysson uttalas precis som "Mössens son" på isländska! :D)

Hade det varit en dotter hade hon hetat Mysdottir, eller Rúnarsdottir.

Sen kan man ju helt enkelt ta det namnet jag har. Vi kan inte ta pappans efternamn, eftersom han fått det av sin far... det blir helt konstigt då.

ELLER så byter vi till ett helt nytt efternamn då vi gifter oss!:idea:

Idéer? Förslag?

(OBS!! Detta är bara funderingar för framtiden, inget livsavgörande beslut!!)
 
Sv: Efternamn...

Ohh, jag hade gärna velat haft ett islänskt efternamn:love:
Annars kan väl barnen ha ett dubbelnamn?
Min pojkväns två småbröder heter Persson-Wernersson pga av att alla män på moderns sida har hetat Per --- Persson i alla tider, medan fadern heter Wernersson i efternamn och den kombinationen funkar ju den också!:idea:
 
Sv: Efternamn...

Min sambo är också Isländsk och vår son är (heter) Einarsson här på Island men när vi var på Svenska ambassaden och skulle registrera honom som svensk gick det inte att registrera honom som Einarsson eftersom ingen av föräldrarna heter det, vi registrerade honom som Hermansson (mitt efternamn) och Einarsson som mellannamn, det blir ju ett helt idiotiskt dubbelnamn men hon på ambassaden sa att vi kunde ändra det sen när han hade fått ett personnummer och så, vi ska nog flytta till Sverige och då tar vi nog bort Hermansson.
 
Sv: Efternamn...

Men visst kan man fortfarande ta efternamn på gammalt "son-namnsvis" i Sverige? Alltså om pappa heter Sven, Svensson/Svensdotter på barnet.
 
Sv: Efternamn...

Om du inte meddelar annat så får barnet automatiskt ditt efternamn eftersom ni inte är gifta. Sen kan ni ju alltid byta e-namn på hela familjen om/när ni gifter er. Vi är inte heller gifta, men jag tänker ge barnet min sambos efternamn och det blev han glad för. Vi har inga definitiva planer på att gifta oss, men i Sverige är det ju tradition att barn får pappans efternamn, så varför inte?
 
Sv: Efternamn...

Mitt råd är att ni INTE ger det stackars barnet ett dubbelt efternamn.

HUR kul på en skala är det att ständigt upprepa, skriva och inte få plats i rutor etc. I väntrummet ska h*n ropas upp som tex "Robin William Bengt-Urban Alexandersson-Johansson." (på landstingslistor syns aldrig vilka namn som är tilltalsnamn)

Jag tycker det verkar tyda på beslutsångest att lasta på sitt barn för många namn.

Man kan alltid lägga till namn senare som vuxen, däremot inte ta bort hur som helst.

Mina söner har bara ett förnamn och ett efternamn var.
 
Sv: Efternamn...

Haha, nä det blir nog bara ett e-namn!! Ni kan vara lugna :)

Det är ju ett tag tills man ska vandra den vägen, i val om e-namn, men den kommer ju förr eller senare, så man kan lika bra klura på det i god tid! :D
 
Sv: Efternamn...

Det där beror på fall till fall och hur gammalt efternamnet är.
Mina barn kommer när de kommer att få både min pappas och mitt, då barnen har rätt till båda. När de är tillräckligt vuxna kan de själv välja bort det som känns bökigt för dem. Det finns många fördomar mot dem udda efternamn, kan vara svårare att få jobb. Men efternamn som är över 900 år gammalt, bör barnen ha rätt om de är rättmätiga blodsarvingar.
Mitt råd till dig är att prata med din sambo och sedan att ni gör det som känns bäst för tillsammans och kan stå för.
 
Sv: Efternamn...

Jag tycker idén med två efternamn inte var så dum, som ryssarna gör, med patronym och släktnamn.
 
Sv: Efternamn...

*kl*
Min dotters pappa och jag var inte gifta när hon föddes, vi ville att hon skulle få hans första efternamn (spanjor som han är så har han två), dvs det han "ärvt" av sin mamma och inte det han ärvt av sin pappa. Vi anmälde detta till "vilken instans det nu är som handahåller dessa ärenden" här i Sverige eftersom vi bodde här.

Detta gick inte då vi fick beskedet att enligt spansk namnföljdslag så är det faderns fadersnamn som ska gå vidare i arv, dvs efternamn nummer 2.

Så hon fick mitt istället trots att vi ville att hon skulle fått faderns ena.

Tydligen hade spansk lag vikt trots att detta var i Sverige och att det var en svensk medborgare som det gällde,.
 
Sv: Efternamn...

Har man egentligen dubbelt efternamn?
Har för mig att den ena namnet lagras som extranamn (dvs ett av förnamnen)
att island har kvar sitt system beror väl på att de har andra namnlagar än vad sverige har.
det finns en hel del om namn på prvs hemsida:
http://www.prv.se/personnamn/start.html

annars får ni väl slå ihop era namn :idea: till ett eller ta en liten del av varje... , men då får ni nog byta namn allihop.
 
Sv: Efternamn...

Jag tror också att du har rätt i detta, bara ett av efternamnen gäller egentligen, det andra är mellannamn. Sista gäller.
 
Sv: Efternamn...

Oki.. Ja, jag har ingen koll på vad det är som gäller på det sättet!! Tack för upplysningarna, fast det är väl inget som har så stor betydelse eller är så specellt relevant.. Iaf inte för mig.. :smirk:
 
Sv: Efternamn...

Anledningen till att de har kvar sina regler om namngivning på Island är ju för att de för data om alla som fötts ner till 800-talet e.kr. Du kan, om du är islänning, kolla ditt släktträd låååååångt tillbaka.

Sen tror jag de är stolta över detta. :D

Mitt/mina barn kommer att få ETT efternamn. JAG tycker det känns bäst. Men har full respekt för Er som tycker två är bra.

Vi har funderat lite på att ta mitt efternamn: Wahlgren, eller byta helt. men då är det helt plötsligt ett mkt mer komplicerat val :D
 
Sv: Efternamn...

Det är en av de roliga sakerna med island, är deras historia.
Jag tycker ni skall klura ut hela släktträdet bakåt och hadet på väggen hemma till barnet.
Vi har kommit till 1400 talet på ena sidan av trädet, så barnen kan gå där och och ha ett namn på en släkting som levde då sverige blev sverige, sas....
man inser snabbt hur kort tid det är sedan saker hände....

till alla er som inte har börjat fråga ut era släktingar, GÖR DET.
himla trist att vara gammal och inte ha någon att fråga. be dem skriva ner så mycket de kan om sin släkt bakåt, och åt sidorna, för det kan vara knepigt att starta med släktforskning om man inte har fått första biten klar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 372
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp