Efterlyser knep vid betesbegränsarproblematik

heland68

Trådstartare
Hej alla ni som använder betesbegränsare typ nylongrimma med munkorg med hård plastbotten (med ett litet hål i).

Undrar hur ni gör för att få era hästar till att behålla den på? Har ett sto som jag är väldigt angelägen om att hon ska gå med munkorg över dagen. Det har gått jättebra i tre månader, men nu har hon verkligen kommit på knepet att plocka av den. Har inte lyckats se det men hon gör det minst 2-3 ggr/dagen nu senaste veckan men inte när man är i närheten :grin: Den brukar ligga på helt öppen mark och helt oskadad, så jag förutsätter att hon helt enkelt skalar av den över öronen mot framknäet. Har satt på pannrem men det gjorde ingen nytta. Tyvärr är jag inte av det mest praktiska slaget så jag har inte lyckats klura ut nån bra lösning - har någon av er haft samma problem och kommit på nåt fiffigt?

Hörde förresten om en lösning på ett annat problem som någon annan kanske kan ha nytta av? Har en bekant med en ponny som är så duktig på att äta med munkorg att hon blir smällfet ändå, hennes hovslagare tipsade henne om att skära till en sula så den passar att lägga nere i munkorgen, och man skär även ut ett hål i mitten som är mindre än själva hålet i munkorgen och hamnar precis ovanpå. I och med detta kan tydligen denna ponny gå i stora beteshagen hela dagarna tillsammans med resten av flocken utan att bli alltför tjock. Detta gäller såklart bara för de som är helt genialiska på att få i sig gräs trots munkorg :laugh:

Sv: Efterlyser knep vid betesbegränsarproblematik

Två remmar. En rem sätter du så den håller upp korgen över nosen. Den andra remmen sätter du som en extra, högre käkrem.

Extrarem för nosen:
lillenfrislpphull12sept.jpg

Ingen bra bild på 'extra käkrem' men syns i den här filmen:
http://www.youtube.com/user/Alexiandran#p/a/u/1/lo-rBZrbb6s

Sätt först på munkorgen, sen en grimma över. Du kan även fästa munkorgen i grimman på olika punkter med silvertejp. Knäpp munkorgsknäppet i grimmringen och grimmknäppet i munkorgsringen. Detta har funkat på min "expert på att få av sig munkorgen" :laugh:
Jag har klippt till olika iläggs skivor till munkogen av glassburkslock. Är det soligt efter regn så får hon en skiva med litet hål, typ lillfinger.

Senast ändrad:

Tack båda två så himla mycket, verkar supersnillrikt båda lösningarna :bow: Ska testa direkt i morgon, börjar med den enklaste lösningen och funkar inte det så går vi över till steg 2 :)

* Knapplån * (hoppas det är ok ts, kanske du också har nytta av det) :)

Jag har inget problem med att "munkorgen" inte sitter kvar för den har faktiskt bara åkt av en gång i sommar och det var i början innan jag kommit på hur jag bäst skulle spänna den.

Problemet jag har är att pålle INTE äter genom hålet i mitten på gummibotten - tror faktiskt inte han äter ett endaste litet strå där igenom.

Han kom nämligen snabbt på att han kunde äta genom springorna/hålen som är längst ner mot kanten där gummibotten börjar.

Så ganska snart gick det hål i själva remmarna som fäster i botten och hålen där nere blev stora och han kan äta obegränsat därigenom nu.

Hoppas ni fattar hur jag menar? Någon som har samma problem och som har lite tips på vad man kan göra inför nästa säsong?

Ts: Stallägarens pålle fick fång tidigare och måste nu ha munkorg. Hovis skar till en gummiplatta med mindre hål i och det funkar jättebra! :)

Jag flätar fast den i nacken. Vad jag vet har min häst inte försökt ta av den än men jag gör det för säkerhetsskull. Lika bra han inte kommer på att han kan få av den.

Jag tar på en flughuva över munkorgen då har mina inte tagit av sig den.

jag har samma problem som du, min glupska häst gnager sönder munkorgen!
1-1,5v är är det ett hål som hon äter obegränsat genom.. har inte kommit på nån bra lösning, förutom att jag köpte en lite mindre munkorg den här gången och den har hon haft 1,5v nu utan att det är hål i.

KÖpa Globus modell med HÅRD botten. Det finns tyvärr en med mjuk botten med, jättedumt.

Här så med mjuk botten är den död efter 3 v. Med hård botten håller den minst ett år.

KÖpa Globus modell med HÅRD botten. Det finns tyvärr en med mjuk botten med, jättedumt.

Här så med mjuk botten är den död efter 3 v. Med hård botten håller den minst ett år.

Jo, fast det är inte botten som är problemet i mitt fall. Botten tog också stryk men det löste jag genom att lägga en extra botten av en ituklippt hink.

Nej det är de där remmarna som liksom är flätade i varandra som är problemet.

Om du tittar på din bild så ser du att det bildas ett "rutmönster" av remmarna - det är ju det som utgör hela munkorgen.

Han har alltså kommit på att äta genom de nedersta hålen, precis där botten börjar - fast i kanten där bak. När han äter därigenom så gnager han också sönder remmarna där så att det blir ett stor hål och han kan äta obehindrat :(

Tejpa igen det? Vad har du för häst och för storlek på korg? Dvs hur sjutton kommer han ens ÅT därbak? *nyfiken*

Tejpa igen det? Vad har du för häst och för storlek på korg? Dvs hur sjutton kommer han ens ÅT därbak? *nyfiken*

En monsterhäst med jättetänder! :D

Nej skämt åtsido - han är en Kallblodstravare och han har storlek "full". :)

Funderar på om man skulle prova en storlek mindre men risken är väl kanske då att den sitter för hårt om nosryggen :(

Ja hur han kommer åt...... jag har stått och studerat honom och han liksom sätter ner korgen i backen och trycker mulen munnen bakåt eller hur sjutton jag ska förklara det :confused:

Nej då ska du nog inte gå ner i storlek, det blir elakt. Min är en cob i allt annat men har full på munkorgen.

Men sätt en sån rem som håller upp nosdelen? Om du kikar på min film, korgen är ju stor etc, men inte en chans han kommer åt i 'bakkant'?

Har kollat din film men fattar inte riktigt vad det är för rem du menar? Inte den väl som sitter på framsidan?

Kollade noga när din pålle äter och man ser ju att korgen är stor så jag tror nog att han skulle kunna trycka ner mulen i bakkanten som min gör om han kommer på det.

Hur menar du "håller upp nosdelen"?

Den som syns på bilden, remman som gör att korgen inte kan dras ner i framkant. Den gör ju att korgen inte kan 'vickas runt' så mycket.

Således kan han inte vicka korgen så han kommer åt i bakkant, korgen kommer att 'flytta med', så hans mun hela tiden är ungefär över hålet. Jättesvårt förklara dock, och frågan är om det funkar bara för den är så stor?

Senast ändrad:

Hmmm, tror jag fattar vad du menar - ser liksom en "inre" bild hur korgen rör sig... eller inte ha ha :)

Jag tror minsann jag ska prova, det är absolut värt ett försök.

Tack för tipset! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka