Eftergiven = lösgjord ?

finapina

Trådstartare
Eller vad betyder det egentligen , eftergiven ? Lösgjord ? Redo att börja jobba i form ? På väg in i formen ? Hjälp mig att reda ut detta ord !

Eller vad betyder det egentligen , eftergiven ? Lösgjord ? Redo att börja jobba i form ? På väg in i formen ? Hjälp mig att reda ut detta ord !

Eftergiven är precis vad det låter som, hästen ger efter. Dvs den ger efter för hjälpen och gör inte motstånd mot hjälperna.
Tex om du tar i tygeln så följer den tygeln och trycker inte emot.

Folk har lite olika tänk kring hur viktigt det är att hästen är eftergiven och hur man kommer dit.
Jag tycker det är väldigt viktigt och en förutsättning för att hästen ska kunna vara lösgjord.
En häst som inte är eftergiven är inte lösgjord i min värld.

Däremot måste man nog nämna att det är skillnad på att vara eftergiven och att undandra sig hjälperna. För det där har en del svårt att skilja på.
En häst som ger efter för tygeln ska fortfarande söka sig fram till handen. En häst som försvinner från handen behöver inte för den saken skull arbeta korrekt. Och den kan inte bli lösgjord iom att den måste spänna sig för att undandra sig handen.
Den har också då dragit sig undan kontakten och hjälperna.
Så det där är en balansgång som är svår men viktig att lära sig.

Ska inte trassla till det och blanda ihop Tuas kloka svar.

Bara kort:
Eftergiven är i min värld att den (förstår och) accepterar hjälpen - som inte får blandas ihop med att den ex är bakom hand. Att den backar av för handen eller hajar till för skänkel är inte samma sak som att vara eftergiven.

Lösgjord är att den är mjuk i kroppen, muskulärt och mentalt. Den kan vara eftergiven i betydelsen lydig utan att vara lösgjord. Om du tränar själv så vet du - efter ett bra pass så är man sådär varm och mjuk och stretchig i kroppen och mår bra, spänningarna har släppt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: miumiu
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama