Sv: Eftergift
OJ! Vilken fråga - och vad olika svar du kan få... Jag hävdar att det beror på vilken häst du rider, vilken inriktning (klassiskt, western, AR mm) och vilken filosofi man har.
Min grundregel är att eftergiften är ett beröm, och ska motsvara det krav jag ställt på hästen utifrån hästens grundutbilning. En unghäst som ska lära sig stanna tex, får helt lång tygel för att överdriva det positiva. En dressyrhäst som just tagit en mjuk halvhalt får endast ett mycket litet minskat stöd från handen. Har jag korrigerat något hästen gjort "fel" måste jag ge en stor eftergift eller om hästen gjort något fantastiskt "rätt", bör man också ge en stor eftergift...
Mera viktigt är att diskutera NÄR eftergiften ska ges, eftersom den egentligen är viktigare än alla tygeltag tillsammans! Detta är dock svårt att teoretiskt lära ut, och hänger mer ihop med ryttarens tajming och motoriska förmåga. Idealet är ju när eftergifterna ges millisekunden innan hästen gjort rätt, och rätt tajmad eftergift behöver då inte vara så stor.
En överstrykning, som det numera heter, när man lättar helt på en eller båda tyglarna under en längre sekvens, är däremot en kontroll av hästens självbärighet och balans och kan göras som kontroll när som helst.
Faran, som jag ser det med att rida på för stora eftergifter, är att när tygeln är "släppt" och tappat förbindelsen med munnen så är det lätt att nästa tygeltag blir onödigt starkt eftersom man först måste ta till sig handen för att nå bettet och sedan ta själva tygeltaget. Många ryttare tror att de är snälla mot hästen när tygeln glappar, när den i själva verket får ett slag i munnen av tygelns tyngd (främst i trav) i varje steg.
Handens inverkan är i mitt tycke den allra svåraste utmaningen att lära sig för alla ryttare!!