Efterbehandla och förebygga mugg

carmarnic

Trådstartare
En fråga till er som har haft hästar med svår mugg.

Jag har precis fått bort muggen/raspen på min häst, har försökt få bort den sen jag köpte henne för 2 och en halv månad sen.
Jag undrar nu hur jag ska efterbehandla/sköta det den första tiden så att det inte kommer tillbaka.

Hur har ni gjort för att förebygga att era hästar inte får mugg i framtiden?

Sv: Efterbehandla och förebygga mugg

Min häst har haft mugg, rasp och regnskållor och det har varit besvärligt. Numera är han nästan besvärsfri då jag har tagit bort betforn och försöker vara försiktig med foder som innehåller melass och ger vid foderbyten en kur probimin för att hjälpa magen på traven. Han får inte heller gå på dygnet-runt-bete, gräs är en stor bov till muggen.

Sv: Efterbehandla och förebygga mugg

Tack för svaret!

Jag var och pratade med den som gör foderstater på Granngården förrut så att hon får rätt foder med tanke på muggen.
En fundering, hon fick muggen i somras när det började regna efter att ha varit torrt hela tiden. Började gräset då att växa mer och bli kraftigare? I så fall så beror ju muggen på betet i hennes fall..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
590
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka