efter lopp

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lindi
  • Startdatum Startdatum
L

Lindi

Vad gör ni med era hästar efter lopp och i vilken ordning?
Jag vill göra följande med min häst, men är lite osäker på i vilken ordning det ska göras...
* duscha :smirk:
* Pulsa (12-min pulsen)
* stretcha (bakbenen pga fd ryggproblem)
* kyllera r.o.
* träcka

Helst skulle jag vilja skritta av honom direkt efter loppet, men det är i nuläget inte genomförbart med min häst, då han efter lopp är väldigt upphetsad + att jag aldrig kört i sulky/sulkett... :crazy: Får väl testa nån gång... om jag vågar... :o
Har även hört att man kan ta liniment under kylleran för att få först kylande och sedan värmande effekt, är det sant? Hur lång tid efter ansträngningen kan man stretcha resp. ta på kyllera?

Jag skulle helt klart på något sätt "skritta" hästen förs... Leda runt, om hästen är upphetsad kanske med kedja och träns.. då självklart utan att slita i hästen i onödan!! så gjorde vi me hästarna i travstallet jag jobbade i... sedan skulle jag slänga på ett täcke lr filt och stretcha, eftersom man aldrig ska tretcha en kall häst... efter d pulsa o sen duscha o täcka o efter d kyllera...

Så här brukar det bli :
* sela av
* ta puls 5 min
* skritta av
* ta puls 15 min
* duscha
* ev. kyllera

MVH Eem

ja, fast det är absolut inga problem att leda honom i grimma efteråt. Det är bara framför vagn som han kan vara lite knollrig. :crazy:

ok. Om du skulle stretcha din häst, skulle du då lägga in det efter avskrittningen men innan duschen? (om det inte var alltför kladdig bana :angel: )

Ja, det skulle jag nog :) Hästen är ju fortfarande varm efter avskrittningen.

Mvh Eem

Jag stretchar ALLTID innan duschen oavsett hur "snygg" hästen är. Har man kört själv är man ju ungefär likadan själv och om jag inte kör så skrittar jag ändå av dem så vid lopp brukar jag ändå vara välklädd inför stretchen. Jag brukar pulsa efter 5 minuter och sedan skritta av tills det är lagom att ta nästa puls.

/// Ghost

så här brukar det bli:
* sela av
* duscha
* träcka med filt / täcke
* isbalsam + bandage

träcker en stund innan dusch oxå, man brukar ju få vänta en heldel på vissa som duschar....

ok, tack för svaren!
Ska försöka komma ihåg den nya ordningen till nästa gång... vilket blir kvalet den 18:e!!!! :crazy: :banana:
nu ska vi se här... så här var det va?
* sela av
* träcka med filt
* stretcha
* duscha
* kyllera
pulsen lägger jag in där den hamnar, blir väl ungefär mellan träckningen och stretchningen...
får vi väl se vad dom säger i stallet då när jag helt plötsligt byter upplägg... :smirk: :eek:

hejsan stumpan!

hejsan polarn. :)
tänkte bara lägga mig i och skriva vad jag hade gjort:

* skrittat med vagn (om det nu går...)
* sela av
* duscha
* stretcha
* träcka med filt
* kyllera eller vad man vill använda.

fördelarna med att göra det så här är ju att hästen är "ren" när man stretchar, vilket vissa dagar är skönt. :)
hästen är ju fortfarnande mjuk i musklerna.

när man sedan träcker hästen torkar den snabbare, vilket är att föredra kalla vinterdagar. Plus att det är bra att skritta hästen lite efter en stretching, så att slaggprodukterna transporteras bort.

så här hade jag nog gjort. men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig :D :rofl: :D

kram

skulle du ändra dig???

:confused: när helvetet fryser till is då lr??? :D
nää, skämtar bara lite med dig...
du vet du vad? du kan ju få skritta Piper med vagn efter kvalet om du vill??!!!
nää, tror att jag kör på den varianten jag skrev innan, vill inte heller att det ska gå för lång tid innan stretchningen (och om det nu e kladdigt så kan man ju vänta den dan... :angel: ) å förresten så hade du GLÖMT PULSEN :eek: så jag kan ju inte köra efter ditt schema!!! :D
Men man kanske ska gå en sväng efter duschen oxå då alltså?

putt

hej söt!

man kan ju faktiskt sela av hästen och sen skritta med den, det kan ju vara smidigare med vagnen, men kanske inte just med piper.

måste nog redan nu ändra på mig lite.
för om min häst hade presterar bra eller iaf inte under förväntan, skulle jag nog joggat av hästen med vagn först. är inte helt förtjust med att man stormar in hästen i stallet. :( har den däremot presterat galet, vill jag nog med pulsen kolla så att allt står rätt till.

sedan skulle jag nog selat av och duschat. eventuellt skulle jag mellan av selning och duschning tagit en puls, som jag jämfört med tidigare pulsmätningar vid den tiden. sedan skulle jag stretchat och sen gått med den.
hästen är garanterat fortfarande mjuk och varm i musklerna så att man kan stretcha den. det tar ju inte sådär jätte många minuter att sela och spola av kusen. efter skrittrundan skulle jag efter behov masserat hästen lite, de största musklerna i alla fall, hästen är då perfekt i musklerna, jag kommer djupt ner utan att "anstränga" mig. :o
:) :rofl: :)

ses eventuellt på söndag. har inte kollat om jag kan komma. men det märker vi ju. :bump: :bump:

Re: putt

tja babe!
ja, de va så jag tänkte. Skulle oxå vilja jogga efter ansträngningen, får väl testa efter kvalet om han e hyfsat lugn... :cool: och om jag kommer upp i sulketten... :crazy: Man kan ju ändå komma in till 12-min pulsen.
Å sen då sela av och duscha och stretcha och träcka och sen kyllera...
å du! min häst e ALLTID perfekt i musklerna... :o :D :cool: :rofl:

träcka är att skritta av hästen. antingen köra/rida eller att bara leda den.

:bump: :rofl: :bump:

jo, de e SÄKERT! :rofl:
Nää, man ska inte va kaxig, trots att han ju faktiskt fick mycket beröm av massören sist... ;) :D
Får väl se, han ska gå fort på banan imorrn, ska testa att ta över honom direkt och köra hem (fast då i långvagn... :crazy: )

fast att han är fin i musklerna innan loppet, är det ju inget bevis på att han är det efteråt.
det var ju trots allt ett tag sen han gick så hårt.

hoppas han går bra i snabbjobbet, nu börjar det närmar sig ett litet kval. får vi se om lasse har rätt med det där om identifieringen... :D

vi måste fråga honom om vi ska in till banan på lovet eller ej.

ses i morgon

du, du vet inte hur hårt jag tränar min häst! :rofl:
nää, de va ju faktiskt sen provloppet på höstlovet.
Han förtjänar helt klart sitt vinterlov sen, då ska vi mysa... :love:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 092
Senast: axel
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: jari
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar