efter kastreringen

Rotterö

Trådstartare
Vår 2,5 åring kastrerades i onsdags.
Han har svullnat upp. är det normalt??
han har ingen feber, rörsig bra vid trav i longeringen. äter o dricker normalt.
Bör jag vara orolig??

Sv: efter kastreringen

Rotterö skrev:
Vår 2,5 åring kastrerades i onsdags.
Han har svullnat upp. är det normalt??
han har ingen feber, rörsig bra vid trav i longeringen. äter o dricker normalt.
Bör jag vara orolig??

Min är likadan, på onsdag är det två veckor sedan kastreringe.. Vissa dagar så är de vätskefyllda påsarna helt fina och andra dagar helt fyllda igen :crazy: och snitten är det likadant med.

man vill så gärna tvätta med nåt där men tror inte det är bra.

Kolla febern men rör så lite som möjligt. Det svullnar och det är normalt.

bus i hagen är det bästa som finns!

kastrera min 1 åring förra veckan, svullen ett par dagr sedan helt fin, han går lite stelt men såret är ju ej helt läck så det är som det ska!!

dom ska röra sig med kompisarna i hagen som vanligt det har varit läkt på en vecka då!

hade en kompis som hade sin att stå still ca 5 dagar bara skritt promenad det tog ca 2 veckor innan svullnaden la sig, så ut i hagen och busa är mitt tips!!!

Så länge det inte ser ut som två nya pungkulor + att hästen har feber behöver du inte vara orolig.
Min pålle svullnade upp rejält med fick aldrig feber. Det läkte fint!
Fick order från vet. att INTE röra såren!
Lycka till!

I morgon är det en vecka sedan kastreringen.
Men det har svullnat upp. Ser ut som två meloner.
Ingen feber.
Jag ringde hit vet i dag. Han klämde ut vätska inget annat. Han har fått penselin och anti inflammatoriskt. i 5 dagar.
Fortsatt longering hälst i trev.
Släpper ihop sto föl och nu valacken troligen lördag.
Frågade vet.

....och han tyckte du kunde släppa ihop dom redan? :eek:
Du gör som du vill, men jag har rekommenderat dig tidigare att vänta.

Ja, du ska nog vänta mer än en vecka innan du släpper ihop dem!

Jag har för mig att vi har väntat tre veckor innan vi släppt ihop nykastrerade valacker med ston.

Han sa att jag skulle behandla klart med pencelin bara. Så var det ingen fara.
Så det blir ju ca 11 dagar.
Om allt är helt okej ut.

Han trodde inte det var farligt för att det är hans mamma och ett sto som är kaxigt + att hon har föl som hon vaktar enormt.
+ att valacken är rang låg. De har nu stått i 8 dagar och nosat på varandra över staketet.
Jag går igenom deras hage när jag tar valacken i från hagen. Inga problem alls.
För at bli dräktig trodde han inte var någon fara alls.,

Rotterö skrev:
Han sa att jag skulle behandla klart med pencelin bara. Så var det ingen fara.
Så det blir ju ca 11 dagar.
Om allt är helt okej ut.

Han trodde inte det var farligt för att det är hans mamma och ett sto som är kaxigt + att hon har föl som hon vaktar enormt.
+ att valacken är rang låg. De har nu stått i 8 dagar och nosat på varandra över staketet.
Jag går igenom deras hage när jag tar valacken i från hagen. Inga problem alls.
För at bli dräktig trodde han inte var någon fara alls.,

Min häst kastrerades på våren när han skulle fylla två. Efter han var kastrerad så släpptes han direkt ut till stona och jag kan säga att det minsta han tänkte på var att använda "grejerna". Han kunde ju knappt stå på benen. Han har inte visat något intresse för flickorna efter att han blev kastrerad och inte dom för honom heller. I och för sig fanns det inget intresse innan heller från något håll. Det är ett och ett halvt år sedan så jag vet att det inte skedde något i smyg heller. Så jag tror att det är väldigt individuellt för varje häst.

Senast ändrad av en moderator:

min var bara ett när var skar honom och inte ens lite hingstig innan så vi släppte ut honom till de andra dagen efter och han var inte ens lite intresserad, han såg bara mitt ponny sto som sin mamma, försökte snutta på henne :p
Men efdtersom vi skar på sommaren fick vi en fem dagars penicillin *stava* i förebyggande. Han svullnade upp lite de första dagarna men belv snabbt bra :)

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 114
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
681
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 734
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama